Mai are Romania clasa de mijloc?

Autor: Dorin Oancea Postat la 03 aprilie 2011 1860 afişări

Prea saraci pentru a fi bogati, prea bogati pentru a fi saraci, dupa cum bine a spus un intelept, membrii clasei de mijloc sunt coloana vertebrala a unei natii. Clasa de mijloc inseamna crestere economica, consum si antreprenoriat, reforme politice si schimbari institutionale. Un stat este sanatos si puternic din punctul de vedere social si financiar atunci cand clasa de mijloc reprezinta mai mult de jumatate din totalul populatiei. Romania a avut, in cea mai buna perioada a sa de dupa 1989, mult mai putini cetateni care sa se incadreze in standardele clasei de mijloc. Dar acum, dupa trei ani de criza, mai are Romania clasa de mijloc?

RAZVAN DIACONESCU, IMPULS LEASING: Sa ne aducem aminte si de comportamentul de vot. In momentul in care nu exista o clasa de mijloc, comportamentul de vot este orientat catre social democratie si extremism. Din momentul in care am inceput sa traim mai bine, au crescut si chiar au devenit destul de importante si celelalte partide. Faptul ca ele au crescut a fost un semnal destul de important.

TUDOR FURIR, PERNOD RICARD: Practic, putem spune ca clasa de mijloc s-a nascut in jurul anului 2004. Atunci, brusc, tuturor colegilor mei le-au crescut salariile cu 20% minim. Acela mi se pare ca a fost un moment de cotitura in formarea clasei de mijloc.

RAZVAN DIACONESCU, IMPULS LEASING: Eu, de meserie, sunt sociolog si de asta spun - clasa de mijloc a fost intotdeauna legata de comportamentul politic si nu neaparat de venituri.

BUSINESS MAGAZIN: Englezii cred ca fundamentala pentru clasa de mijloc este credinta in valorile burgheze. Pentru ei foarte importante erau manierele, prietenii si accentul pe care il foloseau. The Economist spune ca in clasa de mijloc tocmai au intrat doua miliarde de oameni din zona BRIC. Sunt complet lipsiti de maniere, dar sunt in clasa de mijloc in acest moment.

IOAN MEZEI, STIHL ROMANIA: Pentru Romania, esentiala in acest sens a fost si aderarea la Uniunea Europeana. Pana la acel moment, noi eram, efectiv, o societate sud-americana. Din momentul in care am facut acest pas, structura legislativa romaneasca nu mai poate functiona in afara structurii europene, care va duce la cresterea clasei de mijloc.

FADY CHREIH, REGINA MARIA: In momentul de fata este destul de greu sa atragi un investitor din cauza lipsei de predictibilitate legislativa si economica. Totusi, faptul ca am intrat in Uniune este ca un cec in alb pentru investitori, ca nu exista riscuri catastrofale pentru banii pe care ii investesc.

IOAN MEZEI, STIHL ROMANIA: Predictibilitatea nu conteaza pentru toate companiile. Daca esti un lider global pe o piata, Romania chiar nu este o tara de neglijat, ca piata de desfacere. Investitorii mei au intrat in Romania cand era 160% inflatie.

FADY CHREIH, REGINA MARIA: Un mare atu al multinationalelor este ca impun niste standarde angajatilor, creeaza niste obiceiuri, creeaza niste asteptari din partea angajatilor, care se reflecta apoi in societate. In ultimii doi ani, a existat o avalansa in companiile din Romania de programe de well-being si health management, inlocuind astfel un sistem de invatamant. Aceste lucruri le inveti in alte tari din scoala, din cultura generala, din societate. Anul trecut a fost o explozie la nivelul companiilor multinationale pentru crearea acestor programe. Oamenii incep sa devina din ce in ce mai interesati si sofisticati in aceasta zona.

TUDOR FURIR, PERNOD RICARD: Valorile se creeaza in timp si trebuie validate in timp. Toate aceste valori s-au distrus pana in '89 si abia apoi au inceput sa se construiasca din nou.

IOAN MEZEI, STIHL ROMANIA: Se vorbea destul de mult ca romanii sunt lenesi. Nu e adevarat. Am un coleg in Spania care era foarte placut impresionat de femeia de serviciu, de origine romana. Omul simplu daca are un loc de munca care ii permite sa aiba o existenta decenta poate sa fie foarte harnic.

CARMEN PELI, PELIFILIP: Imi spunea chiar si un director de la o companie multinationala ca s-a umplut Europa de romani in pozitii de management.

IOAN MEZEI, STIHL ROMANIA: Fenomenul managerilor expati a inceput de mult. Atat eu, cat si Tudor Furir, Pernod Ricard, am facut parte din generatia, ce a reunit vreo 20 de oameni, care au fost romani expati in multinationale.

CARMEN PELI, PELIFILIP: Romanii sunt cam singurii disponibili dupa program.

FADY CHREIH, REGINA MARIA: Aici intervine iar sistemul de valori. In cazul celor mai multi romani nu exista un balans intre viata de la serviciu si cea personala. In strainatate nu este doar bine delimitat, dar este perfect delimitat. Cand s-a facut ora 5 sau 6 foarte putini mai stau peste program.

CARMEN PELI, PELIFILIP: Dar si productivitatea este alta.

FADY CHREIH, REGINA MARIA: Noi avem un profil latin si ne comportam altfel.

IOAN MEZEI, STIHL ROMANIA: Aveam multi colegi irlandezi in perioada '94-'95, pe vremea cand Irlanda nu era un mare succes economic. Oameni care au lucrat in alte tari si au mers sa invete.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cover story,
clasa de mijloc,
romania,
economie
/cover-story/mai-are-romania-clasa-de-mijloc-8121084
8121084
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.