Mai are Romania clasa de mijloc?

Autor: Dorin Oancea Postat la 03 aprilie 2011 1860 afişări

Prea saraci pentru a fi bogati, prea bogati pentru a fi saraci, dupa cum bine a spus un intelept, membrii clasei de mijloc sunt coloana vertebrala a unei natii. Clasa de mijloc inseamna crestere economica, consum si antreprenoriat, reforme politice si schimbari institutionale. Un stat este sanatos si puternic din punctul de vedere social si financiar atunci cand clasa de mijloc reprezinta mai mult de jumatate din totalul populatiei. Romania a avut, in cea mai buna perioada a sa de dupa 1989, mult mai putini cetateni care sa se incadreze in standardele clasei de mijloc. Dar acum, dupa trei ani de criza, mai are Romania clasa de mijloc?

FADY CHREIH, REGINA MARIA: Intr-adevar, a fost o avalansa din acest punct de vedere, dar la noi n-a fost cazul pentru ca noi avem contracte cu angajatorii. Resimtim insa un lucru pozitiv, anume ca au reinceput angajarile, lucru pe care il vedem in numarul de abonati. Daca in 2009 a fost o cadere puternica in multinationale si companii medii si mari, spre finalul anului trecut am observat o crestere a angajatilor in companiile cu care lucram.

TUDOR FURIR, PERNOD RICARD: Criza cred ca a si desteptat putin lumea si implicit clasa de mijloc. Evolutia economiei si declaratiile despre potentialul de crestere au indus in piata o stare euforica resimtita si in consum. Practic, ne-am dezmeticit si cheltuim mai putin pentru ca suntem cumpatati.

RAZVAN DIACONESCU, IMPULS LEASING: Statisticile Bancii Nationale arata ca au crescut depozitele in ultima perioada, semn ca populatia economiseste.

TUDOR FURIR, PERNOD RICARD: Iar in retail, spre exemplu, clientii cauta foarte mult oferte si reduceri, ceea ce pana in 2008 parea destul de rusinos. S-a mutat o buna parte din consum pe branduri low-cost si produse proprii ale lanturilor de magazine.

RAZVAN DIACONESCU, IMPULS LEASING: In domeniul financiar lucrurile se vad destul de clar. Depozitele au crescut, oamenii sunt mai prudenti, consumul s-a diminuat din cauza crizei, masinile nu se mai inlocuiesc la fel de des ca pana acum, oamenii se gandesc daca investitia e eficienta si daca este momentul si au crescut foarte mult si avansurile date de clienti la achizitii mai mari in incercarea de a-si micsora rata. Nu e o decizie a bancilor, ci a clientului. In 2006-2007, avansul era in medie de 16% din totalul sumei, acum a ajuns la 33-35%.

FADY CHREIH, REGINA MARIA: Cu alte cuvinte, reconfirmam faptul ca cei care fac investitiile in perioada asta sunt cei care chiar au nevoie de ele si nu e doar un moft la mijloc.

CARMEN PELI, PELI FILIP: Practic oameni care si-ar permite oricum sa cumpere masina sau locuinta si fara un credit.

RAZVAN DIACONESCU, IMPULS LEASING: In tot anul 2009, toti clientii au preferat sa astepte, lucru care s-a reflectat in afacerile companiilor.

IOAN MEZEI, STIHL ROMANIA: Obiceiurile de consum au fost si inca sunt fara indoiala influentate de asteptarile veniturilor viitoare. S-a schimbat perceptia consumatorului, de la euforie la un pesimism poate exagerat fata de realitate. Oamenii asteapta mesajele optimiste cu privire la viitor.

TUDOR FURIR, PERNOD RICARD: Noi facem periodic niste studii interne si, din punctul de vedere al salariilor, in 2008 peste 40% dintre angajati era nemultumiti de nivelul salarial, iar un an mai tarziu, in conditiile in care n-am umblat la salarii, doar putin peste 20% mai erau nemultumiti.

RAZVAN DIACONESCU, IMPULS LEASING: Aveau inainte mai multe alternative. Stiau ca pot gasi locuri de munca mai bine platite, siguranta care a disparut.

TUDOR FURIR, PERNOD RICARD: Concluzionez prin a spune ca nu doar comportamentul de consum s-a schimbat, ci cel general, vizavi de angajator sau de responsabilitati.

FADY CHREIH, REGINA MARIA: Pentru ca puterea s-a mutat de la angajat la angajator.

TUDOR FURIR, PERNOD RICARD: Trecerea puterii de la angajat la angajator este un cerc vicios. Noi am transferat puterea de la angajator la angajat prin faptul ca lucrurile mergeau atat de bine incat ni se parea normal sa crestem salariile cu 20-25% in fiecare an sau sa pescuim oameni de la concurenta.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cover story,
clasa de mijloc,
romania,
economie
/cover-story/mai-are-romania-clasa-de-mijloc-8121084
8121084
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.