Exclusiv: El e urmasul lui Patriciu

Postat la 22 martie 2010 162 afişări

Numit la conducerea fostului imperiu al lui Dinu Patriciu, Saduokhas Atashovich Meraliyev vorbeste pentru prima data despre misiunea sa de a transforma Rompetrol dupa planurile KazMunaiGaz

Retelele de retail din afara Romaniei cuprind, in medie, cateva zeci de benzinarii in fiecare tara (in afara de Franta, unde sunt peste 300). Cand vine vorba de retelele de retail din afara Romaniei, Meraliyev enumera simplu: "Suntem fericiti cu Georgia, cu Moldova, din cand in cand suntem fericiti si cu Ucraina (acolo avem deseori probleme cu vama, cu porturile, deoarece cei de acolo ne mai blocheaza operatiunile), iar in Bulgaria pierdem bani, pot fi sincer cu asta". Pentru fiecare piata Meraliyev are insa o strategie. n Bulgaria, e o strategie pe termen scurt, pentru a atinge breakeven-ul, care cuprinde rentabilizarea retelei existente, fara a investi insa bani in retea. Pentru Moldova, e vorba de o serie de investitii: "n Moldova, am inceput sa investim bani", spune Meraliyev.

Pana acum, reteaua de benzinarii din Moldova era DoDo (dealer owned, dealer operated - detinuta si operata de dealer), dar acum Rompetrol pregateste lansarea a trei statii proprii bine pozitionate in Chisinau, care vor fi deschise in august sau septembrie. Pentru Georgia, Meraliyev vorbeste despre investitii in special in ce priveste alinierea la normele de mediu a depozitului de la Tbilisi. La fel in cazul Dyneff, este vorba de niste investitii obligatorii. "Este vorba de niste probleme de mediu pe care le avem, din cauza carora trebuie sa inchidem cel mai mare depozit al nostru, din Port La Nouvelle, pana la sfarsitul lui 2012", spune Meraliyev. nchiderea depozitului are legatura cu dezvoltarea accelerata a zonei rezidentiale, care a ajuns prea aproape de depozit. Meraliyev afirma ca grupul are in plan constructia unui alt depozit, insa impreuna cu un partener francez. "Am intalnire cu ei pe 22 martie si vom stabili daca va fi un joint-venture sau altfel", spune Meraliyev uitandu-se la calendar. Nu este insa multumit: viitorul depozit, despre care nu da mai multe detalii, va fi mai mare ca si capacitate, dar partea Rompetrol va fi mai mica, "probabil de 40%".

Cand vine vorba de statii noi, indiferent de care piata este vorba, Meraliyev admite ca este sustinatorul conceptului CoCo (company owned, company operated - detinute si operate de companie). Asadar, planul pentru Romania cuprinde deschiderea a cateva benzinarii, dar in special cresterea numarului de benzinarii CoCo sau cel mult DoCo (dealer-owned, company operated - detinuta de dealer, operata de companie). Spre diferenta de Petrom, a carei retea, de 600 de benzinarii, este operata de dealeri, Meraliyev admite ca are o alta strategie si anume de a avea controlul direct asupra operatiunilor. Dincolo de deschiderea de statii noi, Meraliyev spune ca se vor concentra pe depozite, in special pe cel de la Bacau - care este inca in constructie, dar va fi pus in operatiune in cateva luni. Noile statii din Romania vor fi Rompetrol Hey, iar noul brand al Rompetrol, Litro, care a fost pus pe cele patru statii construite pe autostrada Soarelui, este definit de kazah ca un concept pentru autostrada: "Daca ne decidem sa construim o benzinarie pe A1 - Bucuresti - Pitesti, unde avem un lot si autorizatie de constructie, va fi Litro. n interiorul tarii, tot ce vom construi va purta brandul Rompetrol". Petromidia, depozitele si reteaua de retail sunt cele trei zone catre care se vor concentra investitiile de 240 de milioane de dolari programate pentru 2010. Dupa cum precizeaza CEO-ul Rompetrol, cea mai mare parte din aceasta suma, 160 de milioane de dolari, va merge catre Petromidia si Rompetrol Petrochemical.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/exclusiv-el-e-urmasul-lui-patriciu-5759740
5759740
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.