Exclusiv: El e urmasul lui Patriciu

Postat la 22 martie 2010 162 afişări

Numit la conducerea fostului imperiu al lui Dinu Patriciu, Saduokhas Atashovich Meraliyev vorbeste pentru prima data despre misiunea sa de a transforma Rompetrol dupa planurile KazMunaiGaz

Pana la astfel de schimbari, Meraliyev mai are insa multe de facut, iar cea mai presanta parte este sa finalizeze proiectul Petromidia si sa o faca o rafinarie profitabila: "Sa speram ca Petromidia va intra curand pe profit, lucram la asta". Proiectul Petromidia se refera la derularea investitiilor pentru cresterea capacitatii pana la 5 milioane de tone, dar nu numai atat: "Avem o rafinarie care trebuie sa se plieze pe cerintele UE, trebuie sa fie flexibila si sa poata procesa cel mai ieftin petrol din lume, orice petrol vom avea la dispozitie; pe de alta parte, Europa consuma mai mult diesel decat benzina. Asadar, acestea sunt directiile schimbarii Petromidia: flexibilitate si multa motorina, care va ajunge la 45% din productie", spune Meraliyev.

n 2009, peste 60% din consumul de carburanti din tara a fost diesel, iar rafinarii precum Petrotel Lukoil si-au crescut progresiv procentul de productie in acest sens. Constantin Tampiza, directorul Lukoil Romania, crede ca aceasta strategie l-a ajutat mult anul trecut in a reduce pierderile companiei: "Benzina e mai profitabila, dar din motorina ne-am echilibrat vanzarile". Petromidia si Rompetrol Downstream reprezinta insa si un pariu personal pentru Meraliyev, care si-a pus in gand ca Rompetrol sa cucereasca piata locala a carburantilor. "Eu am un vis", spune CEO-ul Rompetrol zambind si punand rapid cifrele pe o foaie: productia de la Petromidia, la 5 milioane de tone capacitate de rafinare, va fi de 3,7 milioane de tone de produse albe (benzina, diesel, cherosen). "Visez ca 75% din aceste produse albe sa le vand in Romania. E de trei ori mai mult decat ce vinde acum Rompetrol in Romania. Visul meu este ca jumatate din aceasta piata sa fie alimentata de produse de la Rompetrol." Daca 75% dintre produsele de la Petromidia ar fi vandute in Romania, inseamna aproape 2,9 milioane de tone. Romania consuma acum 6 milioane de tone de produse albe, lideri de piata - atat ca numar de statii, cat si ca volume vandute pe piata locala - fiind Petrom (cu 30% cota de piata) si Lukoil (cu 25% cota de piata). Rompetrol vinde in Romania 1,3 milioane de tone de carburanti, adica 20% din piata.

Dar Meraliyev lasa foaia deoparte si admite: "Este doar un vis de-al meu. Daca ajungem la targeturi mai realiste, vorbim de 50% din aceasta productie care ar putea fi vanduta in Romania - asta ar insemna 1,8 milioane de tone, adica o crestere de 50% fata de cat vindem acum". nsa Rompetrol nu vinde doar in Romania, ci trimite produse si catre retelele de retail din Moldova, Georgia, Bulgaria, Franta sau Spania.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/exclusiv-el-e-urmasul-lui-patriciu-5759740
5759740
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.