Exclusiv: El e urmasul lui Patriciu
Numit la conducerea fostului imperiu al lui Dinu Patriciu, Saduokhas Atashovich Meraliyev vorbeste pentru prima data despre misiunea sa de a transforma Rompetrol dupa planurile KazMunaiGaz
Pana la astfel de schimbari, Meraliyev mai are insa multe de facut, iar cea mai presanta parte este sa finalizeze proiectul Petromidia si sa o faca o rafinarie profitabila: "Sa speram ca Petromidia va intra curand pe profit, lucram la asta". Proiectul Petromidia se refera la derularea investitiilor pentru cresterea capacitatii pana la 5 milioane de tone, dar nu numai atat: "Avem o rafinarie care trebuie sa se plieze pe cerintele UE, trebuie sa fie flexibila si sa poata procesa cel mai ieftin petrol din lume, orice petrol vom avea la dispozitie; pe de alta parte, Europa consuma mai mult diesel decat benzina. Asadar, acestea sunt directiile schimbarii Petromidia: flexibilitate si multa motorina, care va ajunge la 45% din productie", spune Meraliyev.
n 2009, peste 60% din consumul de carburanti din tara a fost diesel, iar rafinarii precum Petrotel Lukoil si-au crescut progresiv procentul de productie in acest sens. Constantin Tampiza, directorul Lukoil Romania, crede ca aceasta strategie l-a ajutat mult anul trecut in a reduce pierderile companiei: "Benzina e mai profitabila, dar din motorina ne-am echilibrat vanzarile". Petromidia si Rompetrol Downstream reprezinta insa si un pariu personal pentru Meraliyev, care si-a pus in gand ca Rompetrol sa cucereasca piata locala a carburantilor. "Eu am un vis", spune CEO-ul Rompetrol zambind si punand rapid cifrele pe o foaie: productia de la Petromidia, la 5 milioane de tone capacitate de rafinare, va fi de 3,7 milioane de tone de produse albe (benzina, diesel, cherosen). "Visez ca 75% din aceste produse albe sa le vand in Romania. E de trei ori mai mult decat ce vinde acum Rompetrol in Romania. Visul meu este ca jumatate din aceasta piata sa fie alimentata de produse de la Rompetrol." Daca 75% dintre produsele de la Petromidia ar fi vandute in Romania, inseamna aproape 2,9 milioane de tone. Romania consuma acum 6 milioane de tone de produse albe, lideri de piata - atat ca numar de statii, cat si ca volume vandute pe piata locala - fiind Petrom (cu 30% cota de piata) si Lukoil (cu 25% cota de piata). Rompetrol vinde in Romania 1,3 milioane de tone de carburanti, adica 20% din piata.
Dar Meraliyev lasa foaia deoparte si admite: "Este doar un vis de-al meu. Daca ajungem la targeturi mai realiste, vorbim de 50% din aceasta productie care ar putea fi vanduta in Romania - asta ar insemna 1,8 milioane de tone, adica o crestere de 50% fata de cat vindem acum". nsa Rompetrol nu vinde doar in Romania, ci trimite produse si catre retelele de retail din Moldova, Georgia, Bulgaria, Franta sau Spania.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro