Business Magazin face retrospectiva a 20 de ani de capitalism

Postat la 01 decembrie 2009 573 afişări

In urma cu 20 de ani aveam saracie multa, granite inchise, spectacole omagiale si activisti zelosi; acum avem multinationale, supermarketuri, libertatea de a calatori si acelasi gen de activisti zelosi. La mijloc, natia romana si o intrebare: unde a ajuns Romania dupa 20 de ani de capitalism si spre ce ne indreptam de acum incolo?

Iar Stefan Liute de la Grapefruit crede ca va mai trece timp pana vom ajunge sa avem un set de valori care sa ne faca sa progresam. "In cele din urma, tot la necesitatea unei revolutii educationale ne intoarcem, de acolo poate porni totul. Singura sansa de a iesi din periferie este sa cream noi valoare, multa, in mod intensiv. Asta nu se poate face decat cu creiere - multe creiere, bune, incurajate sa genereze idei creative si sa le puna in aplicare aici".

O mare problema, crede Radu Furnica de la Leadership Development Solutions, este faptul ca 70% din populatia activa lucreaza la stat, iar 30% in mediul privat, dar participatia la PIB este tocmai inversa - angajatii de la stat au o contributie de 30%, iar cei din privat de 70%. "Cei 30% angajati ai companiilor private sustin o intreaga economie, ceea ce este total incorect", spune Furnica. Dupa expresia lui Vasile Iuga de la PwC, Romania "este in esenta o democratie bugetara, in care prea multi oameni depind de buget; s-a creat un aparat de stat disproportionat de mare, care sufoca sectorul privat printr-un consum enorm de resurse".

Sondajele arata insa ca dorinta tinerilor de a-si incepe propriile afaceri, in loc de a ramane angajatii altora, e remarcabil de mare, iar ingustarea pietei muncii din cauza crizei economice e un prilej bun ca asemenea planuri sa se realizeze. "Este mult mai usor sa pornesti o afacere in prezent, fata de 1990, desi acum 20 de ani erau multi oameni cu viziune si curaj, care au inceput o afacere intr-un mediu nesigur si au avut succes. Unii dintre acei antreprenori sunt printre liderii mediului de afaceri de astazi si sunt multe exemple de romani care si-au inceput cariera in anii '90 si acum sunt printre cei mai succes manageri de top din tara", comenteaza Serban Toader, senior partner la KPMG Romania.

Se poate repeta, la o alta scara, experienta antreprenorilor din anii '90, astfel incat peste un numar de ani sa avem o serie de mari companii romanesti capabile sa scoata tara din pozitia de putere economica periferica a Europei? Florin Talpes, seful Softwin si autorul moral al unuia dintre produsele romanesti cu o excelenta reputatie in strainatate (antivirusul BitDefender), e de parere ca vom avea in continuare inca pentru mult timp o pozitie periferica. "Romania a devenit si va continua sa se dezvolte ca o piata importanta de desfacere pentru alte tari; aceasta directie corespunde nevoilor unor tari mai dezvoltate decat noi si in al caror cerc de influenta ne gasim", crede el. Ce factori ar putea schimba aceasta situatie? Brandurile proprii, raspunde Talpes; ele pot fi fortele care pot ajuta Romania sa-si ocupe din punct de vedere economic locul pe care ca populatie il ocupa in Europa. Din pacate insa, continua el, Romania nu-si protejeaza si nu investeste in propriile branduri - "aici intervine gandirea strategica a statului, unde Romania e in ofsaid" - iar organizatiile patronale din domeniile care construiesc astfel de branduri nu sunt inca suficient de puternice pentru a avea un punct de vedere strategic si a-l impune societatii.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/business-magazin-face-retrospectiva-a-20-de-ani-de-capitalism-5138216
5138216
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.