Mari afaceri de familie din Europa

Postat la 09 august 2010 816 afişări

Cei ce au trait in Romania anilor ‘80 si ‘90 aproape sigur stiu filme ca “Dallas” sau “Mostenirea familiei Guldenburg”, gratie carora faceau cunostinta cu un gen de afaceri de familie pe care Romania nu le-a mai cunoscut vreme de aproape patru decenii. La ora actuala, mare parte din cele mai importante afaceri din Europa continua sa fie dominate de familii, adevarate dinastii de business, a caror prosperitate (si, mai nou, rezistenta la criza economica) se datoreaza si masurii in care rudele, respectiv generatiile succesive, au reusit

Mai tarziu, afacerile familiei s-au extins si in retail, imobiliare, grupul Meinl devenind chiar si proprietar de aeroport. In 1938, odata cu alipirea fortata a Austriei la Germania, membrii familiei (de origine evreiasca) au fost nevoiti sa fuga in Marea Britanie, abandonandu-si toate posesiunile. La sfarsitul razboiului, acestia au revenit si au luat de la capat activitatea, extinzandu-se chiar dincolo de Cortina de Fier, in magazinele din Ungaria, unde au amenajat "colturi Meinl" in care se comercializau sortimentele de cafea si ceai ale Meinl, dar si in Polonia si Cehoslovacia. Branduri ca Jubilum, Der Mocca, Pr‰sident, Der Schonende, Kaiser Melange, King Hadhramaut, au devenit familiare si in blocul estic, pregatind terenul viitoarelor investitii in retail ale grupului Meinl in acesta zona dupa caderea comunismului.

Julius Meinl V, care se afla la conducerea afacerilor grupului inca din 1983, a venit cu o strategie de investitii diferita de cea pe care familia o practicase: scolit la Bear Stearns, in SUA, Meinl a convins membrii familiei sa acorde o mai mare atentie bancii familiei si sa se dezvolte puternic pe piata de servicii financiare, mult mai profitabila decat cafenelele sau magazinele de delicatese. Astfel, in anii de la inceputul acestui deceniu, Julius Meinl V a devenit un respectat bancher austriac, cu investitii profitabile si in comertul cu cafea si delicatese. Dupa ce a vandut in 1999 supermarket-urile grupului din Austria si Europa Centrala (cu exceptia Meinl am Graben, gourmet-ul din Viena emblema a istoriei familei), Julius Meinl s-a extins doi ani mai tarziu pe alte piete, intrand in Statele Unite cu un lant de cafenele sub brandul familei. In acelasi timp, vehiculele financiare ale grupului au prosperat in continuu, bancherul Julius Meinl ajungand si un intim al ministrului de finante austriac Karl-Heinz Grasser, care a detinut vreme de sapte ani acest portofoliu, pana in 2007.

KENNEDY DE ITALIA

"In Italia, doua lucruri sunt importante: unul este Vaticanul, iar celalalt este familia Agnelli", spune scriitorul Giancarlo Galli, autorul unei biografii a lui Gianni Agnelli, figura aproape mitica a Italiei postbelice. Despre Agnelli s-a spus ca impreuna cu familia sa ar reprezenta reflexia in Italia a unei alte familii celebre, Kennedy; istoria Italiei dupa 1945 este imposibil de scris fara a aminti rolul playboy-ului care a facut din fabrica de autovehicule din Torino (Fiat) unul dintre cei mai mari producatori auto mondiali si care si-a pastrat influenta in culisele politicii italiene vreme de aproape patru decenii. Desi nu mai are stralucirea de altadata, principala investitie a familiei Agnelli este inca un jucator important, al saselea la nivel mondial, trecandu-si recent in portofoliu divizia Chrysler, dupa ce cu doar zece ani in urma Fiat era considerata in faliment nedeclarat. Istoria familiei Agnelli nu a fost deloc lina, fiind in ton cu evolutia companiei si chiar a Italiei in anumite momente.

La 1 iulie 1899, Giovanni Agnelli a fost printre fondatorii companiei auto din Torino, care s-a deschis un an mai tarziu, cu 35 de angajati; cunoscuta de la bun inceput pentru profesionalismul inginerilor sai, fabrica Fiat a devenit rapid profitabila, iar Agnelli a facut o buna afacere cumparand pachetul majoritar de actiuni dupa listarea companiei la bursa din Milano, la inceputul secolului trecut.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/special/mari-afaceri-de-familie-din-europa-6794870
6794870
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.