Mari afaceri de familie din Europa

Postat la 09 august 2010 816 afişări

Cei ce au trait in Romania anilor ‘80 si ‘90 aproape sigur stiu filme ca “Dallas” sau “Mostenirea familiei Guldenburg”, gratie carora faceau cunostinta cu un gen de afaceri de familie pe care Romania nu le-a mai cunoscut vreme de aproape patru decenii. La ora actuala, mare parte din cele mai importante afaceri din Europa continua sa fie dominate de familii, adevarate dinastii de business, a caror prosperitate (si, mai nou, rezistenta la criza economica) se datoreaza si masurii in care rudele, respectiv generatiile succesive, au reusit

Dar de unde a inceput totul?

Ferdinand Porsche - inginerul pe care Adolf Hitler l-a pus sa proiecteze o "masina a poporului" ("Volkswagen", in germana), "broscuta" VW ce avea sa devina emblema redresarii economice a Germaniei de dupa al doilea razboi mondial - a avut doi copii: un baiat, Ferry, si o fata, Louise, care dupa casatorie a luat numele de familie al sotului, Piëch. Intre cei doi si, mai apoi si mai aprig, intre urmasii lor a inceput o apriga lupta pentru controlul companiei create de Ferdinand Porsche si pe care tatal le-a impartit-o inca din timpul vietii: Ferry a preluat conducerea producatorului de automobile cu sediul la Stuttgart, iar Louise pe cea a dealerului auto, cu sediul in Austria, la Salzburg.

Dupa razboi, familia Porsche a incheiat parteneriate profitabile cu Volkswagen, care a preluat productia modelului desenat de Ferdinand Porsche, ajungand ca astazi sa o controleze - prin intermediul unei complicate retele de actionariat si al unor super-actiuni ce dau mai multe drepturi de vot decat cele obisnuite. (De altfel, scria The Economist in 2007, cazul Porsche ilustreaza si doua tehnici pe care familiile si antreprenorii fondatori le folosesc pentru a face rost de bani fara a ceda din controlul asupra firmei: prima este de a infiinta o cascada de firme prin care sa capete controlul asupra unui grup mai mare, iar a doua este de a emite actiuni cu mai putine sau chiar fara drepturi de vot).

Dupa ce familia a decis in 1970 ca niciun membu sa nu mai fie implicat in conducerea executiva a companiei, pentru a preveni luptele pentru suprematie, actionariatul Porsche a fost impartit in parti egale de 10% intre fratii Porsche, Ferry si Louise, si fiecare dintre cei patru copii ai lor. Armonia s-a rupt insa dupa ce Ferdinand Piëch a determinat-o pe sotia unuia dintre verii Porsche sa divorteze pentru a-i deveni partenera. Familia Porsche l-a acuzat ca ar fi urmarit doar controlul asupra actiunilor pe care femeia le-a primit la divort. Apoi, in 2005, compania Porsche a facut o miscare indrazneata, dar fatala: a incercat sa preia controlul asupra Volkswagen, o companie de 15 ori mai mare, avand insa la dispozitie lichiditati de doar 3 miliarde de euro. Planul, pus la punct de directorul executiv Wendelin Wiedeking, omul care facuse Porsche sa renasca dupa perioada dificila de la inceputul anilor '90, presupunea o schema complicata de finantare, specifica mai degraba fondurilor de investitii cu grad ridicat de risc. Esecul planului, la care Ferdinand Piëch a avut o importanta contributie, a saracit familia Porsche cu peste 10 miliarde de euro si a obligat-o sa vanda catre Volkswagen 49,9% din actiuni pentru 3,9 miliarde de euro, urmand ca VW sa preia controlul total din 2011.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/special/mari-afaceri-de-familie-din-europa-6794870
6794870
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.