Vin într-adevăr chinezii?

Autor: Ioana Matei, Ioana Mihai-Andrei Postat la 16 mai 2016 3664 afişări

Dacă în urmă cu o săptămână puteam afirma cu semnul exclamării că „vin chinezii“, după anunţul tranzacţiei de mai bine de jumătate de miliard de euro dintre China Energy Company Limited şi KMGI, afirmaţia şi-a câştigat un semn al întrebării din cauza recentei anchete a DIICOT în cazul Rompetrol II. Totuşi, subiectul a atras atenţia asupra modului în care au evoluat relaţiile dintre România şi China, dar şi asupra perspectivelor dezvoltării acestora în continuare.

„Din ce am observat, în România sunt cei mai puţini chinezi – spre comparaţie cu ţările în care am fost, de pildă Ungaria, Polonia, America, unde sunt foarte mulţi deja“, observă antreprenorul. Printre planurile sale de afaceri se află reducerea timpului de livrare prin achiziţia de scutere electrice (a observat că livrările în Bucureşti durează mai mult de 60 de minute), dar şi extinderea în Capitală şi în ţară. „Am plănuit ca până în 2017 să ajungem la şase localuri, dar schimbăm planul, sperăm acum să atingem acest obiectiv până în 2019. Ne dorim să ajungem şi în alte oraşe pe care le ştiu, am fost în Cluj-Napoca, era piaţa OK, Timişoara, Iaşi, am văzut mulţi studenţi. Anul trecut am fost la Ploieşti, în mallul care a fost deschis, nu mi-a plăcut locaţia, food court-ul era la etajul patru, aveam plan cu ei, dar nu mi-a plăcut.“

Pe termen lung, îşi doreşte să intre pe piaţa aplicaţiilor pentru telefoane mobile fiindcă „sunt multe în străinătate care aici nu există“. Antreprenorul spune că „românii sunt foarte OK pentru mine – adevărul e că în 11 ani de zile aici am avut şi eu păţanii, minciuni, dar se întâmplă, oriunde, eu sunt mulţumit de ţara asta şi de populaţie“. Ce îi place cel mai mult în România? Nu ar putea să spună, însă crede că obişnuinţa a fost un factor important. Anul trecut a stat două luni în Statele Unite ale Americii, unde a achiziţionat apartamente pentru „viitor“, după naşterea fiului său, şi spune că nu s-a putut obişnui. Jin Wanglin nu are în plan să mai părăsească vreodată România, dar se gândeşte doar să îl trimită la studii într-un liceu american pe fiul său, când acesta va împlini vârsta necesară.

ANGAJATORUL CHINEZ

Printre contractele încheiate de Wanglin se află unul cu compania din domeniul tehnologiei Huawei, către care livrează zilnic trei mese pentru 100 de angajaţi ai companiei. Sunt o mică parte din cei aproximativ 1.000 de angajaţi ai companiei din România, un alt exemplu relevant pentru investiţiile chinezeşti în ţară. Huawei are o cifră de afaceri de peste 200 de milioane de euro pe piaţa locală, potrivit celor mai recente informaţii publice disponibile. „România este o piaţă emergentă, în continuă dezvoltare, şi reprezintă una dintre cele mai importante pieţe pentru Huawei în Europa Centrală şi de Est. Mai mult decât atât, poziţia sa geografică, dar şi oamenii foarte talentaţi, atât în domeniul tehnic, cât şi în ceea ce priveşte stăpânirea limbilor străine, sunt doar câteva dintre motivele puternice care ne-au convins să facem această alegere.

Proiectele Huawei în România sunt dovezi ale eforturilor susţinute pe care le facem pentru a dezvolta cât mai multe produse şi soluţii tehnologice inovatoare, pe piaţa IT&C locală“, descrie Andy Hu, directorul departamentului de public relations şi public affairs al companiei Huawei, motivele intrării companiei pe piaţa locală în 2003. Potrivit reprezentantului producătorului de smartphone-uri şi echipamente pentru operatorii de telecom Huawei, de când compania a intrat pe piaţa locală, afacerile companiei s-au dezvoltat într-o manieră pozitivă. „Datorită caracterului emergent al pieţei româneşti, compania noastră a reuşit să îşi dezvolte şi să îşi adapteze proiectele şi afacerile aici.“ După intrarea pe piaţa din România, compania a implementat aici unul dintre cele patru Centre Globale de Servicii (GSC), oferind servicii de suport multi-network pentru diverşi operatori internaţionali.

Peste 700 de ingineri lucrează la Centrul GSC Huawei Romania, într-un sediu operational automatizat şi coordonând activităţile a şase unităţi: Sistemele de Suport Operaţional, Centrul Global de Asistenţă Tehnică, Centrul Global de Analiză a Reţelelor, Centrul Global de Operare Reţele, Centrul Global de Servicii pentru Resurse şi Centrul de Cercetare şi Dezvoltare, potrivit reprezentantului companiei. Pe lângă acest hub strategic de service, Huawei a dezvoltat în România şi un alt centru – Accounting Service Shared Center (ASSC), una dintre cele mai dezvoltate unităţi de acest fel din grupul companiei.

Acest centru asigură serviciile de suport privind activităţile financiare, precum plăţile la nivel global, suport pentru audit sau contabilitate pentru toate cele 37 de reprezentanţe europene. „În termeni de investiţie, am deschis Centrul Global de Servicii în 2012, ca rezultat al unei investiţii de 6 milioane de euro. Ne-am adaptat valorile investiţiilor în acord cu nevoile pieţei locale şi proiectele companiei“, spune Hu. „Pentru viitor, planurile şi strategia companiei se vor axa pe dezvoltarea afacerilor noastre aici şi, de asemenea, pe creşterea numărului de angajaţi, după cum va fi necesar. Reprezentantul Huawei nu vorbeşte însă despre investiţia de 100 de milioane de euro anunţată de premierul Victor Ponta în 2013, înjumătăţită faţă de valoarea 200 de milioane de euro despre care se discuta în 2011, într-un anunţ al Ministerului Economiei de atunci.

Potrivit reprezentantului de comunicare al companiei, Huawei nu plănuieşte deschiderea unei fabrici în România, iar planurile şi strategia companiei se vor axa pe dezvoltarea afacerilor de aici şi pe creşterea numărului de angajaţi, în funcţie de necesităţile companiei. „De asemenea, plănuim să continuăm investiţiile în viitori specialişti, studenţi de la facultăţile cu profil tehnic, ne dorim să contribuim la îmbunătăţirea sistemului educaţional. Ne vom concentra foarte mult activitatea în acest an pe diviziile de Terminale şi Enterprise. 

Pentru zona de Enterprise, întrevedem oportunităţi mari în zona de IT şi Cloud, dar şi în domeniul tehnologiilor de Safe City“, descrie reprezentantul Huawei strategia în România. Prin programe precum Huawei Future Seeds, prin care Huawei a trimis opt studenţi români de la universităţi din ţară într-un program de formare profesională organizat la sediul central din Shenzen, compania şi-a propus să „ofere studenţilor români oportunitatea de a lucra şi de a învăţa într-o companie globală de IT&C de top, dar, de asemenea, de a avea acces la cele mai noi şi inovatoare tehnologii şi tendinţe din industrie. În plus, studenţii au şansa de a explora cultura şi limba chineză. Astfel, tinerii câştigă experienţă multiculturală şi înţeleg faptul că, lucrând la Huawei, vor ajunge să fie parte dintr-o comunitate internaţională de experţi, care le va oferi o viziune mai amplă asupra lumii şi asupra aşteptărilor privind viitorul lor“.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/vin-intr-adevar-chinezii-15319031
15319031
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.