Ţi-a fost afectată reputaţia? Ce instrumente există pentru a-ţi îndrepta imaginea pe internet

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 11 aprilie 2016 5374 afişări

„CÂND VIAŢA ÎŢI OFERĂ LĂMÂI, SĂ ÎŢI FACI O LIMONADĂ“

Radu Costinean a absolvit Facultatea de Marketing din cadrul Universităţii de Studii Economice din Parma, Italia, şi activează în domeniul marketingului online de mai bine de 4 ani. A pornit în 2014 compania pe care o conduce şi astăzi, Dolphin Solutions, dar ideea antreprenoriatului o are de prin 2007. „Un prieten a deschis acum 9 ani un magazin online care vindea produse de bodybuilding. Neavând buget foarte mare, m-a rugat să îl ajut cu promovarea magazinului: comentarii pe forumuri, site-uri de anunţuri, articole pe site-uri de specialitate, schimb de bannere, e-mail marketing şi altele. Şi cu timpul mi-am dat seama că îmi plăcea mult mai mult să gestionez campanii de marketing online decât să vând produse, astfel că în 2014 am prins oportunitatea să deschid o firmă de marketing online şi web design.“

Oricine doreşte să devină antreprenor, spune Costinean, trebuie să îşi orienteze toate resursele pe activitatea pe care doreşte să o desfăşoare; să uite de programul de la 9 la 18, de weekenduri libere şi seri în oraş. Asta cel puţin pentru o perioadă, până când îşi lansează businessul şi îşi poate completa echipa. „Are nevoie de un plan de acţiune, să fie motivat şi să nu renunţe în momentele dificile, pentru că acestea vor apărea. Foarte important este networkingul: să participe la evenimente, unde poate să cunoască oameni, potenţiali colaboratori sau clienţi. De asemenea are nevoie de sprijin, şi e important ca acesta să vină din partea persoanelor apropiate lui: familie, partener de viaţă, prieteni apropiaţi. În rest va trebui să muncească mult şi eficient, să nu aştepte rezultate imediate şi să nu îşi ţină toate ouăle într-un singur coş. Pe lângă serviciul principal pe care îl oferă, să ofere şi servicii conexe; de exemplu, un mecanic auto să vândă şi piese auto. Un contabil să ofere şi servicii de înfiinţare firme.“

Temenul de reputaţie online, spune Radu Costinean, se referă la imaginea pe care o companie şi-o crează pe piaţă. Şi se traduce, printre altele, prin loialitatea clienţilor faţă de brand şi faţă de produsele sale. Consideră că piaţa din România nu a ajuns la maturitate, iar în prezent doar companiile mari apelează la servicii de management al reputaţiei online: „Se află undeva în perioada de adolescenţă şi va mai dura până când şi companiile medii, în special cele B2C, vor apela mai des la astfel de servicii“.

O companie de ORM, explică managerul, trebuie să ţină cont de particularităţile fiecărei situaţii sau reacţii negative apărute. Ca exemplu el propune două situaţii frecvent întâlnite: articole de presă negative la adresa unei companii şi comentarii publice din partea clienţilor nemulţumiţi (care pot apărea pe forumuri sau pagina de Facebook a companiei). În primul caz, agenţia care gestionează reputaţia online poate ajuta la optimizarea SEO a articolelor favorabile companiei în cauză, astfel ca atunci când se efectuează o căutare după numele companiei să apară pe prima pagina doar articolele pozitive. În cazul unui client nemulţumit, se poate rezolva problema mai uşor prin asumarea greşelii de către compania în cauză, înlocuirea/repararea produsului sau oferirea aceluiaşi serviciu gratuit.

Unei persoane cu probleme în zona de imagine i-ar da un sfat simplu: „Când viaţa îţi oferă lămâi, să îţi faci o limonadă“, spune râzând. „O persoană a cărei reputaţie online a fost afectată îi recomandăm să încerce să scoată partea pozitivă din aceasta situaţie; trebuie să arate că este deschisă la critici constructive şi feedback, să îşi stăpânească reacţiile şi să nu reacţioneze negativ. E bine să îşi asume greşeala, să îşi ceară scuze şi să arate că greşeli facem cu toţii.“

DE LA CORPORAŢIE LA ANTREPRENORIAT

Dorin Ostaficiuc a pornit Shortcut Media în 2004, când „a vorbi în România despre optimizarea unui site sau, iată, despre menţinerea reputaţiei online era de domeniul SF“.

Ideea i-a venit în vara lui 2001, când, fiind angajat la Compaq, a trăit la sfârşitul verii nu doar şocul evenimentelor din New York, ci şi cea mai anostă perioadă din carieră. „Mă refer aici la fuziunea dintre giganţii HP şi Compaq; mă întrebam ce caut eu în corporaţie şi de ce, la experienţa şi relaţiile profesionale deja create, nu sunt, la cei 30 şi ceva de ani, pe picioarele mele. Atunci a încolţit sâmburele antreprenoriatului în viaţa mea şi a devenit o chestiune de acum ori niciodată.“

Cifra de afaceri cumulată a celor două companii pe care derulează proiecte online a fost de 70.000 de euro în 2015, iar pentru anul în curs preconizează o cifră de afaceri de peste 100.000 de euro.

„Dacă te loveşti de problema reputaţiei online, afli pe calea abruptă că trebuia să te ocupi de ea; cred căăsta este nivelul de înţelegere actual. În rest, este doar un subiect de interes pentru profesionişti. Din câte vedem, medicii sau politicienii par cel mai adesea preocupaţi de imaginea lor“, spune Anamaria Marinescu.

„Persoană fizică sau companie, tot afacere se numeşte. Om politic, artist sau produs, criza nu ocoleşte pe nimeni. Mediul online este un purtător de cuvânt virtual şi un instrument puternic în mâna unui comunicator bun. Postarea unei explicaţii pe site, blog sau social media permite informarea directă a publicurilor. La nivel de companii mici şi mijlocii, când vorbim de criză, nu vorbim de o catastrofă de care să fie interesată neapărat şi presa scrisă sau televiziunile. Vorbim de produse cu defecte sau situaţii similare. Persoanele publice au şi ele crizele lor de imagine. Este de aşteptat ca daunele cauzate să fie mai mari la un business, iar timpul în care poţi să intervii sau să remediezi este mai scurt, de unde rezultă costuri mai mari. Principiile de acţiune şi adresare a problemei rămân, în linii mari, aceleaşi. Toleranţa la insucces este, de asemenea, mai mică la un business.“

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/ti-a-fost-afectata-reputatia-ce-instrumente-exista-pentru-a-ti-indrepta-imaginea-pe-internet-15231553
15231553
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.