Ţi-a fost afectată reputaţia? Ce instrumente există pentru a-ţi îndrepta imaginea pe internet

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 11 aprilie 2016 5374 afişări

Compania sa a început oferind soluţii SEO, dar a înţeles repede potenţialul industriei de ORM. „Ne-a venit ideea atunci când unii dintre clienţii noştri pe partea de SEO au avut de-a face cu afişarea în Google a unor ştiri cu caracter defăimator şi negativist, ne-au solicitat ajutorul şi i-am ajutat.“

În general, spune Iulian Ghişoiu, reputaţia online poate fi afectată prin review-uri sau comentarii negative, ştiri sau articole de acelaşi gen, „iar managementul reputaţiei presupune prevenirea, monitorizarea, identificarea, analiza şi rezolvarea cu succes a cazurilor în care imaginea persoanei sau companiei are de suferit“. Primul pas pe care o companie de ORM trebuie să îl realizeze este să analizeze profilul clientului, să identifice sursele în care clientul este menţionat şi să o facă prompt, pentru că de cele mai multe ori în reţelele de socializare informaţiile se amplifică într-un mod fulgerător, iar fiecare minut pierdut poate însemna o agravare a situaţiei. „Pentru a putea administra cu succes un astfel de serviciu, obligatoriu compania de ORM trebuie să deţină şi cunoştinţe solide de SEO, să ştie cum să înlăture din motoarele de căutare ştiri şi articole cu caracter defăimător la adresa unei persoane sau a unui brand.“

Reputaţia online trebuie tratată cu aceeaşi importanţă atât în cazul unei persoane cât şi în cel al unei companii, spune Ghişoiu. „La Target Web am avut un caz în care o persoană aflată într-o poziţie de conducere avea un nivel de privacy al profilului de Facebook extrem de slab, practic tot ce se posta era public, aceasta fiind o mare greşeală. Să nu uităm că rezolvarea crizelor de imagine personală pot fi prevenite, iar companiile specializate în managementul reputaţiei online vă pot ajuta. Nu apelaţi doar atunci când este prea târziu, ci acţionaţi preventiv. În cazuri extreme, persoanele care au un brand personal pot lua unele măsuri care să amplifice interacţiunea cu segmentul de consumatori, să îşi întărească prezenţa online, să apeleze la opţiunea «dreptul la uitare» şi să apeleze cu încredere la servicii de remarketing. Comunicarea şi transparenţa sunt extrem de importante în cazurile de acest gen, iar acţiunile întreprinse ar trebui să conţină informaţii detaliate despre procesul de producţie, inclusiv materiale video care să ateste că securitatea şi sănătatea consumatorilor este cea mai importantă. Multe astfel de cazuri sunt mituri, iar demontarea acestora poate fi inclusă într-un plan de redresare a reputaţiei online prin care poate fi dată şansa jurnaliştilor, bloggerilor sau oamenilor de a testa produsele şi lanţul tehnologic prin care produsul respectiv ajunge la client.“

În România, conceptul de management al reputaţiei online nu a intrat pe lista de priorităţi a companiilor, remarcă Ghişoiu. „La noi această cultură a imaginii companiei este la început. Noi avem clienţi din zona politică, a afacerilor şi din industria medicală. Avem clienţi pentru care, pe baza unui abonament lunar cu valoare foarte mică, monitorizăm tot ce se poate monitoriza online: reţele sociale, presă, bloguri, forumuri sau motoare de căutare.“

O STRATEGIE CÂŞTIGÎTOARE

„Percepţia publică exprimată în mediul online despre un anumit brand sau o persoană fizică“ – este definiţia reputaţiei online oferită de Alin Alexie, director general al Web Media Marketing. Compania a fost înfiinţată în anul 2001 şi a venit „ca o consecinţă a dorinţei de a face lucrurile altfel decât ceea ce experimentasem eu până atunci lucrând în câteva agenţii de publicitate. Atunci când lucrezi pentru clienţi mari nu simţi că faci diferenţa şi nu ai parte de cine ştie ce provocări“, povesteşte Alexie. „Managementul reputaţiei online s-a dezvoltat în cadrul companiei noastre în momentul în care «vocea poporului» a început să se faca auzită pe internet.

Dacă până în 2005, când a început explozia media socială, companiile conduceau spectacolul pe internet, începând cu anul 2005 vocea clienţilor a început să se facă auzită şi să capete o influenţă majoră în determinarea comportamentului consumatorilor. Orice brand, indiferent că vorbim de unul personal sau de business, are nevoie de ORM. Este ca la doctor: mai bine previi, decât să tratezi. Oricum, dacă cineva crede că poate avea un business fără a avea grijă de imaginea sa online, dacă cineva crede că poate ignora părerea consumatorilor, atunci ar trebui să se mai gândească o dată.“

Alin Alexie spune că puţini clienţi apelează la astfel de servicii, iar cei care o fac încadrează subiectul într-o categorie mai largă de servicii, respectiv social media marketing. Compania sa monitorizează, informează şi consiliază clienţii referitor la modul în care trebuie să reacţioneze la diferite critici primite în mediul online.

Îi este greu să numească un proiect care i-a plăcut în mod special, pentru că fiecare vine cu specificul său. „În plus, contează foarte mult oamenii cu care lucrezi în cadrul unui proiect, colegi şi clienţi, iar sinergia din cadrul echipei defineşte, până la urmă, succesul.“

În anul 2015, Web Media Marketing a avut o cifră de afaceri de 125.000 de euro, iar în prezent echipa numără patru oameni. Fiind un domeniu foarte vast, o parte a serviciilor sunt externalizate către firme de software sau de grafică. „Sunt convins că businessul va creşte“, spune Alexie. „Clienţii noştri sunt multumiţi şi cresc, iar noi creştem odată cu ei; iar România se află pe ultimul loc în UE în ceea ce priveşte rata de penetrare a internetului, deci potenţialul este unul major.“

Are două sfaturi pentru cei care se gândesc să devină antreprenori: nu-ţi fie teamă să eşuezi şi fii cinstit cu tine şi cu clienţii tăi. „Pe termen lung este strategia câştigătoare“, spune Alexie.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/ti-a-fost-afectata-reputatia-ce-instrumente-exista-pentru-a-ti-indrepta-imaginea-pe-internet-15231553
15231553
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.