Romania pe bicicleta

Postat la 10 mai 2010 224 afişări

In toata tara exista de doua ori mai multe biciclete fata de inceputul anilor 2000, iar numarul acestora continua sa creasca. Cat de dispusi sunt oamenii sa renunte la propria masina si sa treaca la acest mijloc de transport?

In realitate, lucrurile sunt mult mai complicate. Infrastructura rutiera construita exclusiv pentru deplasarea bicicletelor exista in doua orase din tara, respectiv Bucuresti si Timisoara. Capitala are circa 70 de kilometri de piste, dispuse in zona centrala a metropolei, in timp ce Timisoara are un traseu special pentru biciclisti pe culoare unice in lungime de 15 kilometri.

Ministerul Mediului si Padurilor sustine realizarea de piste pentru biciclisti, pentru ca incurajarea mersului cu bicicleta, in locul celui cu masina, contribuie la reducerea emisiilor de gaze poluante - conditie din tratatul postaderare semnat de statul roman cu Uniunea Europeana. In plus, oficialii de la Mediu spun ca utilizarea pistelor pentru biciclete contribuie la descongestionarea traficului, problematic in anumite zone din marile aglomerari urbane. Pistele pentru biciclisti fac parte din programele de gestionare a calitatii aerului elaborate de autoritatile de mediu, iar prin intermediul lor s-a propus crearea de spatii verzi, construirea de centuri ocolitoare si infiintarea de piste pentru biciclisti.

Autoritatile locale sunt insa cele care decid asupra promovarii masurilor cuprinse in programele de gestionare a calitatii aerului. Ministerul Mediului a promovat acte normative care sprijina cele doua masuri de limitare a emisiilor poluante: infiintarea de parcuri si de piste pentru biciclisti, iar bugetul din acest an al Administratiei Fondului pentru Mediu prevede credite de angajament de 24,25 milioane de lei pentru subventionarea proiectelor de piste pentru biciclisti. Guvernul are in plan stimularea construirii de piste de biciclete in localitatile cu o populatie de peste 20.000 de locuitori, in contextul in care, in sectorul transporturilor, emisiile de gaze cu efect de sera au crescut cu 28% in perioada 1990-2007, potrivit unui raport al Agentiei Europene de Mediu.

Stefan Bradea, manager de proiecte MaiMultVerde, s-a aratat placut surprins cand, in primavara anului trecut, Primaria Capitalei a infiintat o comisie care cauta modalitati concrete de dezvoltare a retelei de piste, de modificare a standardelor de constructie. "Sa lasam pistele pe trotuar sau pe prima banda a drumului?", se intreaba Bradea, oarecum indignat ca drumurile au fost construite pe model vechi si de aceea "s-a inventat strutocamila" de a aplica termic benzile de pe trotuar.

Dupa trecerea anotimpului rece, acestea s-au deteriorat, iar biciclistii se lupta practic pe acelasi spatiu cu pietonii. Ca sa evite situatiile de acest fel, autoritatile locale vor avea posibilitatea legala ca, in viitor, in lucrarile de constructie sau reabilitare de strazi sa aseze piste de 1,5 metri latime pentru biciclisti pe banda intai de circulatie. Cat despre strazile care au deja piste pe trotuar, ele vor ramane asa cum sunt acum pana la reabilitare.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cover story,
biciclete
/cover-story/romania-pe-bicicleta-6099932
6099932
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.