Cine mai are curaj sa investeasca in magazine noi

Postat la 21 iunie 2010 108 afişări

Intre un an cu insolvente si reorganizari si altul cu vanzari in scadere, exista comercianti romani care au curaj si resurse sa investeasca, E vorba in total de bugete de 80 de milioane de euro pentru 2010.

Dintre toti antreprenorii, cea mai mare doza de optimism o afiseaza Cristian Rusu, director general si proprietar al retelei de magazine de mobila Casa Rusu, care are acum noua spatii. Cand si-a terminat studiile, acum cativa ani, tanarul a preluat afacerea de comert cu mobila inceputa de mama sa in 1994. De la patru angajati, afacerea a ajuns acum la 360 de salariati, o cifra de afaceri de peste 20 de milioane de euro in 2009 si un profit aferent de doua milioane de euro. Pentru anul in curs, Rusu se asteapta la rezultate mai mari cu 10% fata de anul trecut, cand vanzarile au fost mai mari decat in 2008, in ciuda crizei.

In opinia lui Rusu, fata de comerciantii internationali, "romanii au avantajul pretului". Controland tot lantul parcurs de marfuri, de la materie prima pana la punctul de vanzare, proprietarul afacerii spune ca poate afisa pe etichete preturi cu 20% mai mici decat ale competitiei. Primul magazin a fost deschis in 2009, pentru a vinde mobilierul produs in fabrica proprie, iar pentru anul in curs planurile prevad inca cinci noi magazine. Spatiul deschis in luna mai la Bucuresti este cel mai mare din retea, avand o suprafata de 4.000 mp, iar celelalte variaza intre 1.000 si 2.500 mp.

Prin urmare, si bugetele de investitii sunt diferite, cel mai mare de pana acum fiind dedicat magazinului din Capitala - costurile pentru deschidere s-au ridicat la 500.000 de euro, incluzand si stocul de marfa. In prezent, circa 40% din productia fabricii este vanduta prin propria retea, plus contractele cu retele (ca Dedeman), pe care vrea sa le pastreze. Rusu recunoaste totusi ca de cand a inceput investitiile in divizia comerciala a renuntat la parteneriate cu cativa retaileri pe care nu a dorit sa-i numeasca, dar a precizat ca va lucra in continuare cu Dedeman, pentru ca "ne potrivim ca mentalitati".

Compania are un credit contractat de sase milioane de euro pentru investitia din fabrica, din care mai are de achitat patru milioane de euro, si are la dispozitie o linie de credit de doua milioane de euro care "sta ca rezerva". Magazinele dezvoltate de producatori ca debusee pentru propriile unitati de productie (cum sunt Boromir, Cris-Tim, Agricola International sau Angst) sunt, de fapt, cele care au cele mai multe sanse de reusita pe termen lung. Constantin Boromiz, proprietarul grupului de panificatie Boromir, spune ca vrea sa mai deschida trei-patru noi magazine de specialitate.

Reteaua numara acum opt magazine sub numele "Boromir Pancafe", cu spatii reamenajate pe parcursul ultimului an si jumatate. Investitia intr-un nou magazin variaza in functie de suprafata spatiului, "intre 80.000 si 120.000 de euro", spune Boromiz. Perioada actuala inseamna atat oportunitati, cat si greutati pentru afacerile din comert: pe de o parte, afirma el, "incasarile magazinelor alimentare de cartier au scazut cu ponderi cuprinse intre 25 si 40% fata de nivelul anului 2008", dar pe de alta parte, un comerciant are acum mult mai multe sanse sa se extinda rapid si ieftin, pentru ca sunt multe spatii care se elibereaza.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/cine-mai-are-curaj-sa-investeasca-in-magazine-noi-6430331
6430331
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.