Cine mai are curaj sa investeasca in magazine noi

Postat la 21 iunie 2010 108 afişări

Intre un an cu insolvente si reorganizari si altul cu vanzari in scadere, exista comercianti romani care au curaj si resurse sa investeasca, E vorba in total de bugete de 80 de milioane de euro pentru 2010.

Sunt multe cazuri cand tranzactiile s-au oprit chiar dupa semnare, spune Carmen Peli, partener in cadrul firmei de avocatura Peli Filip, care da exemplul retailerului de bricolaj Ambient, una dintre cele mai mari retele din domeniul bricolajului. Afacerea dezvoltata de Ioan Ciolan gasise deja un cumparator, care s-a retras insa la o luna dupa semnarea tranzactiei, in a doua parte a anului 2008. "Exista o clauza de renegociere a contractului", spune Carmen Peli, dar fondul de investitii a luat la acel moment decizia de a stopa orice noua investitie. Ciolan a fost anul trecut la un pas de asocierea cu EQT, fond detinut de cea mai puternica familie din Suedia, Wallenberg. In urma asocierii, compania, care a avut in 2008 afaceri consolidate de peste 220 de milioane de euro, ar fi avut la dispozitie capital pentru expansiune.

Razvan Gheorghiu-Testa, avocat asociat al }uca Zbarcea & Asociatii, e de parere ca nu este exclus sa asistam si la intrarea altor companii pe piata: "In alte tari din regiune, intre jucatorii importanti din retail se regasesc nume care nu sunt prezente pe piata din Romania". Reprezentantul iQuest Consulting se asteapta chiar sa fim martorii unor vanzari de retele mari, multinationale, catre terti. Motivele vanzarii ar tine de concentrarea multinationalelor existente pe orasele si zonele cu potential, pe de o parte, iar pe de alta parte de nevoia de optimizare a fluxurilor de numerar. Cel mai predispus ar fi, in opinia lui Moga, comertul alimentar, generalist, fiind preferati "investitorii locali sau regionali (fonduri de investitii) - pentru ca nu prezinta, pe termen mediu, o amenintare". Iar printre acestia se pot numara investitori romani, poate chiar proveniti din alte domenii decat cel al comertului - cum este de exemplu Mic.ro, o afacere initiata de miliardarul Dinu Patriciu.

Cei care au bani

Mic.ro este singura investitie de la zero in domeniul comertului alimentar din acest an, iar ritmul de expansiune a fost pana acum alert, ajungand in doar doua luni la circa 30 de magazine. Lantul de magazine de proximitate, plasat in cartierele marilor orase, este operat de Mercadia, o companie inregistrata in Olanda si detinuta indirect de omul de afaceri Dinu Patriciu. Reprezentantii companiei nu au dorit sa comenteze pe marginea planurilor de dezvoltare, spunand ca un moment potrivit pentru acest lucru va fi luna septembrie. Conform informatiilor din piata, bugetul de investitii pentru dezvoltarea a 300-400 de spatii Mic.ro s-ar putea ridica la 30 de milioane de euro. Pana in acest moment, aprovizionarea retelei se face doar din cadrul retelei Metro Cash & Carry, compania fiind insa in negocieri cu furnizorii.

Cel mai mare buget de investitii pentru acest an apartine insa retelei de magazine de bricolaj Dedeman, controlata de fratii Adrian si Dragos Paval din Bacau. Compania si-a mentinut anul trecut cifra de afaceri la acelasi nivel ca in urma cu doi ani (252 de milioane de euro), in conditiile in care piata a scazut cu 25%. Cu un buget de 40 de milioane de euro pentru deschiderea a patru magazine, Dedeman este acum cel mai agresiv retailer de pe piata romaneasca. "Chiar daca vanzarile la nivel de piata nu dau semne de imbunatatire, acum este momentul pentru extindere", declara Dragos Paval. Planurile companiei vizeaza extinderea retelei pana la 30 de magazine, de la 18 ("pana la sfarsitul anului vom avea 20 de magazine", spune Paval). Dedeman are contractat un credit pentru investitii, iar previziunile pentru anul in curs se refera la o cifra de afaceri de 290 de milioane de euro, cu care ar putea surclasa actualul lider al pietei, Praktiker.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/cine-mai-are-curaj-sa-investeasca-in-magazine-noi-6430331
6430331
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.