Cine mai are curaj sa investeasca in magazine noi

Postat la 21 iunie 2010 108 afişări

Intre un an cu insolvente si reorganizari si altul cu vanzari in scadere, exista comercianti romani care au curaj si resurse sa investeasca, E vorba in total de bugete de 80 de milioane de euro pentru 2010.

Cu ce au gresit

Bogdan Belciu, manager al companiei de consultanta de management A.T. Kearney, crede ca problemele comerciantilor au fost legate pe de o parte de o crestere mult prea agresiva, finantata scump, iar pe de alta parte de o lipsa de eficienta operationala si de flexibilitate in gestionarea portofoliului.

Ion Avram, proprietarul Primavara, cea mai mare retea de supermarketuri cu capital romanesc ramasa pe piata, declara pentru BUSINESS Magazin ca obstacolul cel mai mare al multora este lipsa de numerar. "Perspectivele cele mai bune, pe termen lung, le au firmele care au un grad de indatorare mic", spune Avram, un antreprenor din Bucuresti care in ultimii ani a pariat si pe imobiliare, prin dezvoltarea unui ansamblu rezidential in zona Ghencea din Capitala. Lantul Primavara, care numara acum noua magazine, dupa ce a renuntat anul trecut la doua, n-are pentru anul in curs niciun plan de extindere, ci doar de consolidare a afacerilor. Anul trecut, vanzarile companiei s-au diminuat cu 30% fata de 2008, pana la 26,4 milioane de euro.

Despre perspectivele comerciantilor, atitudinea lui Perini este mult mai transanta - spune ca depind intrutotul de creditele pe care le au: "Pic a facut totul pe credit si a picat". In esenta, deci, sansele de reusita se rezuma la un lucru simplu: "Daca au ceva bani pusi la ciorap, pot continua afacerile".

Viitorul depinde de gradul de indatorare, confirma Constantin Boromiz, proprietarul grupului Boromir, cu activitati in domeniul panificatiei: "Ma astept sa mai vedem, in continuare, esecuri in domeniu". Estimarile grupului Boromir pentru anul in curs se refera la o crestere a vanzarilor cu 10% fata de anul trecut, cand cifra de afaceri s-a plasat in jurul a 120 de milioane de euro. Boromiz spune ca grupul pe care il conduce nu are dificultati la capitolul fluxurilor de numerar, pentru care nu a facut un credit special, ci are doar in derulare credite mai vechi, obtinute inainte de vremea crizei.

In plus, multora dintre comerciantii romani "le lipseste expertiza pe care o au concurentii lor internationali, dar si puterea de negociere cu furnizorii internationali, avantajati si din cauza consolidarii care are loc la nivel global", spune Belciu. In acest moment, cand economiile facute de consumatori reduc drastic vanzarile, iar concurenta se ascuteste tot mai mult, antreprenoriatul si curajul de la inceputul afacerii trebuie sa fie dublate si de o expertiza temeinica in domeniu. "Multi retaileri romani stiu sa faca dezvoltare, sa ocupe spatii, mai putini dintre ei sunt puternici in lupta concurentiala", afirma Ciprian Moga, managing partner al firmei de consultanta in retail iQuest Consulting. In opinia lui, comerciantii vor fi nevoiti, pentru a rezista in piata, sa recurga la know-how extern - chiar daca vor prefera intr-o prima faza sa angajeze manageri din multinationale si este posibil ca pe termen mediu sa recurga si la consultanti.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/cine-mai-are-curaj-sa-investeasca-in-magazine-noi-6430331
6430331
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.