Cine mai are curaj sa investeasca in magazine noi

Postat la 21 iunie 2010 108 afişări

Intre un an cu insolvente si reorganizari si altul cu vanzari in scadere, exista comercianti romani care au curaj si resurse sa investeasca, E vorba in total de bugete de 80 de milioane de euro pentru 2010.

"Merita sa faci si scoala cand te apuci de business", spune transant Liviu Sfrija, director general al Henkel Romania, cu activitati in domeniul bunurilor de larg consum si in domeniul materialelor de constructii. Compania a avut anul trecut o cifra de afaceri de 134 mil. euro, fata de 160 de milioane de euro in 2008. In opinia lui, antreprenorii romani in general sufera "de o boala cronica: nu angajeaza manageri competenti, iar atunci cand o fac, nu-i lasa sa-si faca treaba". Vanzarile prin retelele internationale de comert depasesc 50% in cazul bunurilor de larg consum din portofoliul Henkel Romania, dar nu trec de 50% pentru divizia de adezivi. De-a lungul anilor, cresterea nu a fost abrupta, ci lina, explica Sfrija, pentru ca internationalii nu au acaparat brusc toata cota de piata a comertului traditional si, in plus, se si concureaza reciproc. Or, comerciantii romani care au rezistat in piata au adaptat strategiile si au invatat de la straini, un lucru perfect normal, in fond.

Riscul cel mai mare este, in opinia lui Sfrija, inertia de adaptare - incepand cu rezistenta in privinta marjelor. "Cel care are acum marje de profit de 10-15% isi pune singur bete in roate, pentru ca pe vreme de criza pretul e mai important decat stim noi."

In opinia lui Sfrija, falimentele sau insolventele de anul trecut nu puteau fi evitate, iar criza nu a fost decat un catalizator. O greseala a comerciantilor este ca au crescut prea repede; alta e ca "au scos bani din retail si i-au bagat in domeniul imobiliar, sperand la castiguri mari in timp scurt". O astfel de atitudine aventuriera i-ar fi determinat sa bage banii in orice fel de active cu risc, chiar daca domeniul imobiliar nu s-ar fi prabusit, considera el. In privinta celor ramasi inca in piata, cele mai mari dificultati cu care se confrunta acum sunt criza de lichiditate si scaderea puterii de cumparare a clientilor.

Riscuri pentru 2010

In acest peisaj, sansele comerciantilor romani nu par a fi prea stralucite. Cei mai defavorizati par la prima vedere micii comercianti care au ajuns acum in situatia de a pune lacatul pe usi, pentru ca daca raman in afacere, pierd bani. Gunter Grieb, director general la reteaua de magazine de discount Profi, spune ca in trecut "era o moda sa deschizi un supermarket, asa cum se facea o mica afacere cu coafor sau restaurant". Cine avea o suma de bani investea intr-un supermarket, "pentru ca ieseau bani usor". Acum insa, multi comercianti mici ar fi fericiti sa poata renunta la afacere si sa plece linistiti acasa, in loc sa mai mentina afacerea, "insa unii au semnat contracte de inchiriere care nu au ajuns la termen, iar daca renunta, au penalitati de plata". Reteaua Profi insasi urmeaza sa deschida doua magazine in Roman si Pascani, in spatii operate de un comerciant care a iesit din afacere.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/cine-mai-are-curaj-sa-investeasca-in-magazine-noi-6430331
6430331
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.