EXCLUSIV: Cum s-a vazut incalzirea globala la summit-ul de la Copenhaga

Postat la 15 decembrie 2009 63 afişări

Daca lumea decide sa se salveze de la pericolul incalzirii globale, COP15, summit-ul de la Copenhaga, e prezentat ca un moment crucial: un tratat care sa stabileasca modurile de limitare a emisiilor de dioxid de carbon ar fi astfel un pasaport spre un viitor suportabil, cu aer curat si ghetari la locul lor. Reporterul BUSINESS Magazin a ajuns la Copenhaga urmarind sa inteleaga cat este adevar si cat este lobby pentru afaceri in discutiile despre mediu.

Evident ca daca decidem sa oferim asistenta medicala statelor sarace, cineva se va imbogati; daca decidem sa combatem foametea la nivel global, cineva se va imbogati; la fel si daca vom investi masiv in prevenirea si vindecarea unor boli ca SIDA sau malaria sau daca vom injecta miliarde de euro in reducerea emisiilor de dioxid de carbon in atmosfera. Cineva se va imbogati oricum si pe buna dreptate. Insa daca acesti finantatori magnifica scala reala a problemei pentru a-si maximiza profitul, atunci avem o problema. La fel e si cu incalzirea globala. Unii spun ca nu primeste atentia cuvenita si ca vom plati cu viata omenirii pentru asta. Altii, mai timizi, spun ca pericolul fie nu e atat de mare si ca alarmistii isi promoveaza doar propriile interese, fie ca este realmente o problema grava, dar ca masurile pe care le luam sau vrem sa le luam acum nu sunt potrivite, unicii lor beneficiari fiind companiile care mizeaza pe cartea combaterii incalzirii globale.

In drum spre Institutul National pentru Energie Sustenabila Riso, fost centru de cercetare nucleara, responsabil azi pentru inovatiile din energia regenerabila, am iesit si apoi am intrat pe trei autostrazi diferite. Riso e la 35 km de Copenhaga. "Copenhaga va deveni prima capitala din lume complet neutra din punctul de vedere al emisiilor de carbon", spune Ritt Bjerregaard, fost comisar european pe probleme de mediu, actualmente primarul orasului. Ea a participat la negocierile de la Kyoto, incheiate cu protocolul pe care trebui sa-l inlocuim din 2012 si pe care nimeni nu pare sa-l fi respectat.

Cea mai mare problema a Copenhagai este, dupa doamna Bjerregaard, traficul. Si asta intr-un oras in care opt din zece oameni au o bicicleta (patru dintre ei o si folosesc zilnic pentru a ajunge la scoala sau la munca) si doar 2,5 din zece detin o masina. Chiar si asa, spune ea, traficul e responsabil de 20% din emisiile de carbon ale orasului. "Vom reduce acest procent prin incurajarea oamenilor sa mearga pe jos, cu bicicleta sau cu mijloacele de transport in comun. Stiu ca si la Bucuresti aveti o retea de transport in comun buna, dar traficul e o mare problema si acolo." Vrea sa convinga guvernul sa-i permita o taxa pentru accesul masinilor in centrul orasului, asa cum exista la Stockholm sau Londra, "dar deocamdata nu m-au lasat".

Cand a ridicat premiul pentru cea mai verde capitala a Europei, primarita a venit tot pe bicicleta. Sosea de la o alta conferinta si era in drum spre alta. Sunt convins ca peste tot avea sa spuna ce a spus si la ridicarea premiului primit in urma studiului European Green City Index, efectuat de Economist Intelligence Unit si sponsorizat de Siemens: "Orasele lumii sunt responsabile pentru 75% din totalul emisiilor de CO2 la nivel mondial. Deci orasele trebuie sa faca front comun pentru a lupta cu incalzirea globala. La Copenhaga vor fi prezenti acum 100 de primari ai celor mai mari orase din lume, pentru a cauta impreuna solutii pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon".

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
special,
clima,
mediu,
summit,
Copenhaga
/special/exclusiv-cum-s-a-vazut-incalzirea-globala-la-summit-ul-de-la-copenhaga-5182599
5182599
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.