Upgrade de viaţă 2.0

Autor: Ioana Matei Postat la 16 aprilie 2018 637 afişări

În 2006, sub titlul Upgrade de viaţă, Business Magazin descria o schimbare în comportamentul de achiziţie al consumatorilor români: trecerea de la franzelă la pâinea feliată, de la hainele turceşti la ale retailerilor de fashion internaţionali sau de la automobilul neechipat la unul căruia nu-i lipsesc aerul condiţionat şi airbagul.

O diagonală tot mai mare

Domeniul electro-IT din România, una dintre pieţele cu cel mai mare avans la nivel european (de peste 9%, ajungând la circa 2,84 miliarde de euro anul trecut), este reprezentativă pentru apetenţa clienţilor români faţă de achiziţii mai sofisticate. Dragoş Sîrbu, CEO al Flanco Retail, observă că valoarea coşului mediu de cumpărături al clienţilor Flanco a înregistrat fluctuaţii uşoare în ultimii ani, influenţate în principal de cursurile valutare şi de TVA. În zona comerţului tradiţional din magazine, spune el, competiţia tot mai mare între producători s-a reflectat în preţuri mai bune pentru client, tehnologia devenind tot mai accesibilă. „Treptat, clienţii nu au mai ales neapărat cele mai ieftine produse, ci produse cu tehnologii mai performante, care le răspund cerinţelor individuale”, observă Sîrbu. Potrivit lui, o majorare importantă a valorii coşului mediu de cumpărături s-a înregistrat în comerţul online, în acord cu tendinţa de creştere a pieţei. Evoluţia cea mai spectaculoasă s-a înregistrat la comenzile plasate de pe mobil – din vânzările totale, acestea au crescut numai în ultimul an cu peste 91% ca număr şi peste 83% ca valoare. În ceea ce priveşte noile preferinţe de consum ale românilor, CEO-ul Flanco observă că pe măsură ce producătorii de tehnologie vin tot mai des cu inovaţii şi le fac mai accesibile pentru cumpărători, în ultimii ani clienţii sunt tot mai interesaţi de tehnologii de ultimă generaţie şi de produse performante din fiecare segment: de la telefoane cu ecrane mari şi camere cu o calitate a imaginii ridicată până la televizoare smart sau electrocasnice cu tehnologii ingenioase, care reduc timpul şi efortul alocat în mod obişnuit activităţilor casnice.

„Preferinţele clienţilor s-au mutat pe gadgeturi, produse smart, electrocasnice cu tehnologii inedite şi accesorii care oferă libertate de mişcare. Totodată, urmăresc specificaţii tehnice care le reduc timpul de efectuare a unei activităţi şi aleg configuraţii pliate pe nevoile lor”, explică CEO-ul Flanco. Potrivit lui, categoriile care au înregistrat creşteri spectaculoase de-a lungul timpului, din punct de vedere procentual, sunt cele de gaming (jocuri, console), entertainment, gadgeturi, electrocasnice încorporabile, maşini de spălat vase, dar şi uscătoare de rufe. „Nu în ultimul rând, observăm o rată de întoarcere mai mare a clienţilor datorită avansului tehnologic rapid şi apariţiei constante pe piaţă a noi modele mai performante, de care clienţii sunt interesaţi chiar dacă şi-au cumpărat un gadget de relativ puţin timp”, descrie el comportamentul clienţilor. Sîrbu pune acest comportament de consum şi pe seama creditului de consum, disponibil, în prezent, şi pentru cumpărăturile făcute online, a soluţiilor de finanţare din ce în ce mai diversificate, a accesibilităţii mai mari a tehnologiilor şi a produselor performante, dar şi a extinderii gamelor de produse. „Pe fondul mobilităţii crescute de astăzi – călătorim mai mult, stăm mai mult în trafic – consumatorii caută tot mai des produse potrivite acestui stil de viaţă”, descrie Sîrbu evoluţia comportamentului de consum în viitor. Potrivit lui, televizoarele cu diagonale mari sunt în continuare de interes, dar alături de ele cresc vânzările pe smartphone-uri şi electrocasnice proiectate să răspundă unor nevoi mai diversificate. „Există o evoluţie pozitivă în ceea ce priveşte cererea pentru produsele cu anumite specificaţii, clienţii aleg capacităţi mai mari şi programe numeroase la maşini de spălat, tehnologie no frost la aparatele frigorifice, laptopuri de gaming, produse cu funcţii de interconectivitate, dar şi produse care oferă confort (spre exemplu automate de cafea, aspiratoare portabile de tip stick, produse utile pentru sport, blendere)”, detaliază el. În ceea ce priveşte evoluţia preţurilor, CEO-ul Flanco spune că acestea vor creşte, dar nu ca efect al avansului cererii. „Vor exista creşteri de preţ, dar acestea au la bază majorările de costuri ale materiilor prime şi nu sunt un efect al creşterii cererii pe plan local. Pentru perioada care urmează, deja toţi producătorii au anunţat majorări de preţuri, care se vor reflecta şi în preţul de la raft al produselor.”

CEO-ul Flanco Retail observă şi o schimbare a consumului prin comparaţie cu anii de dinaintea crizei; el consideră că nu atât valoarea coşului de cumpărături e diferită, cât tipul de consum cu care avem de-a face. „Înainte de 2008, consumul era bazat pe speranţă – românii vedeau că de la an la an, lucrurile merg tot mai bine, aşa că făceau cumpărături pe măsură. Acum, având experienţa crizei şi posibilitatea ca echilibrul să fie oricând răsturnat, consumul este mai asumat, deşi continuă să crească de la an la an”, observă el. Şi în cazul Flanco, după un 2008 fulminant, 2009 a fost un an de şoc, în care, povesteşte el, compania a trecut printr-o insolvenţă, „dar am reuşit nu doar să ne redresăm rapid, ci şi să învăţăm o lecţie importantă − aceea de a umări mereu o creştere susţinută şi sănătoasă”. Compania a încheiat anul trecut cu cele mai mari vânzări din istoria Flanco, de 983 milioane lei. Traficul mediu de clienţi a crescut de la an la an, odată cu extinderea reţelei de magazine − în ultimii cinci ani, numărul magazinelor Flanco a crescut cu peste 50%, ajungând, în prezent, la 122 de locaţii; compania are planificate noi deschideri pentru anul acesta. La acest lucru se adaugă, potrivit lui, şi impactul constant al creşterii de trafic din perioada Black Friday.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.