Revoluţia tehnologică din organigramă: actualii CIO, viitorii CEO?

Autor: Ioana Matei Postat la 22 august 2016 4022 afişări

Revoluţia tehnologică din organigramă: actualii CIO, viitorii CEO?

Aspectele tehnice se pot asimila pe parcurs, partea de soft skills este însă mai greu de dezvoltat. „Este o meserie care se învaţă fundamental în şcoală şi fundamental într-un MBA în business, dar apoi se perfecţionează după experienţă“, descrie şi reprezentantul Bitdefender caracteristicile pe care trebuie să le îndeplinească directorii de IT. Potrivit lui Bogdan Botezatu, în România, „cu tot cu nou veniţii în domeniu“, sunt în jur de 150 de directori de IT – „la un eveniment vin 50-60 de CIO, restul sunt aspiranţi, nu au avut niciodată o astfel de răspundere“.

CUM SE FAC RECRUTĂRILE PENTRU ACESTE POZIŢII?

„Pentru ca un angajat entry-level sa ajungă director, trebuie să parcurgă mai mulţi paşi, indiferent de abilităţile pe care le are. În IT este mereu ceva nou de învăţat. Bineînţeles, asta poate să dureze mai mult sau mai puţin, diferă de la o companie la alta. Totuşi, un bun lider se construieşte în timp şi cu multă muncă. Este nevoie de minim 7-8 ani de experienţă pentru a «creşte» un manager matur şi bun“, explică Oana Dobrean, recruiter într-o companie IT cu circa 100 de angajaţi. În contextul în care salariile din IT sunt cele mai mari de pe piaţa muncii din România, un angajat entry-level va avea un salariu care va oscila în jurul sumei de 2.000-2.500 lei net pe lună; după aproximativ doi ani de experienţă, salariul se dublează. „Dacă vorbim de seniori – oameni foarte buni, cu multă experienţă –, salariile pot ajunge şi chiar depăşi 15.000 lei net pe lună.“ 

Odată cu creşterea în ierarhie, creşte şi durata procesului de recrutare: dacă pentru un post de entry-level procesul de recrutare durează durează aproximativ două săptămâni, pentru o poziţie de specialist IT cu peste cinci ani de experienţă, timpul în care se finalizează recrutarea este mult mai mare – două luni sau mai mult.

DIGITALIZAREA ÎN TOATE DEPARTAMENTELE

Sabrina Mitu subliniază că IT-ul nu poate fi singurul care să gestioneze procesul de digitalizare, ci toate liniile de business şi toate procesele trebuie să fie aliniate pentru a susţine această tranformare. Chiar dacă de multe ori transformarea digitală este văzută ca un subiect ce ţine de IT, de fapt ea implică toată compania, sau cel puţin ariile importante cum ar fi zona financiară, marketing, vânzări şi servicii, resurse umane, achiziţii, producţie, mentenanţă sau R&D. Iniţiativa poate veni de la un CIO care furnizează companiei noi instrumente şi procese simplificate, dar raportat la impactul asupra întregii organizaţii, transformarea trebuie să fie susţinută de toţi managerii liniilor de business. 

Potrivit unui studiu recent SAP, realizat alături de CFO Research, la nivel global, peste trei sferturi (76%) dintre participanţi susţin că nivelul de complexitate va creşte în următorii ani, patru din cinci respondenţi (80%) cred că departamentele financiare trebuie să acţioneze mult mai rapid decât o fac acum, iar nouă din zece (89%) consideră că îmbunătăţirea acurateţii, consistenţei şi calităţii estimărilor privind numerarul reprezintă o prioritate.

Tododată, 82% dintre respondenţi cred că membrii echipei de conducere au nevoie de informaţii în timp real legate de finanţele companiei, iar responsabilitatea pentru colectarea, interpretarea şi prezentarea acestora le revine tot angajaţilor din departamentul financiar. Aşadar, prin prisma responsabilităţilor care le revin, directorii financiari îşi vor menţine rolul în cercul factorilor de decizie, dar va fi absolut necesar să fie pregătiţi să facă faţă unor noi tipuri de provocări, aduse de era digitală.

ACTUALII CIO, VIITORII CEO?

Potrivit lui Mihai Rada, actualii CIO sunt cu siguranţă viitori posibili CEO. „Dacă tendinţele se vor păstra în anii următori, este cu siguranţă posibil ca influenţa tot mai crescută a tehnologiei în operarea afacerilor să conducă la situaţii în care persoane care în prezent sunt CIO să ajungă CEO, cel puţin în companii care au ca obiect principal de activitate tehnologia“, explică reprezentantul KPMG. 

Vicepreşedintele PAC crede că în ce priveşte inovaţia în departamentele de IT, cea mai mare barieră sunt uneori directorii IT înşişi, alteori oameni importanţi din department, alteori top management-ul companiei sau chiar acţionarii. „Pentru foarte mulţi oameni, inovaţia în IT e doar încă un «nice to have» şi nu conştientizează importanţa tehnologiei pentru viitorului afacerii, considerând cheltuielile în această direcţie prea mari sau nepotrivite.“

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.