Revoluţia tehnologică din organigramă: actualii CIO, viitorii CEO?

Autor: Ioana Matei Postat la 22 august 2016 4022 afişări

Revoluţia tehnologică din organigramă: actualii CIO, viitorii CEO?

„La nivelul companiilor locale sau regionale independente (de talie semnificativă), într-adevăr, peste 30% dintre CIO sau IT manageri raportează direct către CEO şi sunt parte din board“, argumentează şi Eugen Schwab‑Chesaru, vice president Central & Eastern Europe Operations la PAC (A CXP Group Company). Potrivit lui, poziţiile de CIO sunt din ce în ce mai puţin poziţii de „suport tehnic“ şi din ce în ce mai mult poziţii-cheie în dezvoltarea şi creşterea profitabilităţii companiilor. Astfel, recrutările pentru poziţii de CIO pun un accent din ce în ce mai mare pe cunoştinţele de business, de proces, putere şi dorinţa de inovare, conectarea la tendinţele digitale actuale şi aplicabile respectivei companii.

Potrivit lui Chesaru, chiar dacă în Europa de Est există o dominantă a companiilor filiale de grupuri multinaţionale, unde rolul de CIO sau IT manager local este limitat la execuţia unor proiecte şi gestionarea adopţiei unor tehnologii sau soluţii IT decise la nivel de grup şi aplicabile în toate filialele, relaţia dintre CEO şi CIO este una strânsă. „De această colaborare depinde, într-o foarte mare măsură, performanţa filialei“, spune Chesaru. Specialiştii în resurse umane susţin ideea că în cadrul organizaţiilor funcţia de director IT capătă un rol tot mai important. „Dacă până acum câţiva ani departamentul de IT avea rolul de a asigura infrastructura internă, în ultimii ani acest departament şi-a diversificat foarte mult atribuţiile, fiind implicat în diverse proiecte care susţin şi dezvoltă businessul şi având o relaţie mult mai strânsă cu managementul companiei“, argumentează Raluca Peneş, HR coordinator în cadrul companiei de recrutare Smartree.

Potrivit ei, creşterea acestei influenţe este strâns legată de evoluţia tehnologiei; pentru a rămâne competitive, companiile au fost nevoite să adopte noile tehnologii şi să îşi adapteze la noua piaţă influenţată de era digitală toate procesele interne (logistica, marketingul, vânzările, contabilitatea, departamentul de HR etc.). Ea consideră că proporţia este valabilă şi pe piaţa locală şi se va acccentua şi mai mult, directorii de IT având un rol tot mai puternic în cadrul organizaţiei.

LIDER ÎN IT, LIDER ÎN BUSINESS

Eugen Schwab Chesaru lucrează de peste 17 ani în cadrul companiei de consultanţă în domeniul tehnologiei PAC şi consideră că domeniul în care activează combină în modul cel mai fericit cunoştinţele despre tehnologie cu cele despre business, nevoi concrete ale organizaţiilor şi dezvoltarea dezvoltarea companiilor din domeniul software şi servicii IT.

A fost convins încă de la mijlocul anilor ‘90 că domeniul IT nu doar că este unul de viitor, dar reprezintă un ingredient major şi fundamental al viitorului omenirii. „Penetrarea tehnologiei în toate domeniile vieţii sociale şi economice a accelerat şi a influenţat major nivelul şi tipul investiţiilor în software şi servicii IT la nivel local, regional şi global.“ Preocuparea faţă de un domeniu care ţinea mai degrabă de SF şi răspunsul categoric referitor la faptul că nu ar alege o altă carieră dacă ar da timpul înapoi îi caracterizează pe toţi managerii de IT, cu activităţi în varii domenii, intervievaţi de Business Magazin. 

MCTEHNOLOGIA

Liviu Osman este IT manager în cadrul McDonald’s în România (companie cu afaceri de aproximativ 512 milioane de lei, potrivit datelor companiei) şi spune că în funcţia sa principalele activităţi se leagă de anticiparea modului în care tehnologia şi ştiinţa pot ajuta compania în care lucrează, cât şi transformarea rapidă a necesităţilor tuturor departamentelor în proiecte solide şi viabile.

În cadrul McDonald’s, departamentul IT (helpdesk şi suport) este externalizat, astfel că scopul departamentului intern este axat pe dezvoltarea, eficientizarea întregului sistem informaţional şi integrarea tuturor departamentelor într-o politică IT unitară. Bugetul mediu anual alocat de companie anual proiectelor de IT a fost de peste 3 milioane de lei în ultimii trei ani, dar, potrivit lui Osman, acesta depinde foarte mult de tipul de proiect implementat şi de modificările şi îmbunătăţirile pe care le aduce întregului sistem. Liviu Osman îşi descrie evoluţia în carieră drept liniară, în baza unui grafic construit punct cu punct. Spune că dacă s-ar întoarce cu douăzeci de ani în urmă ar face exact acelaşi lucru: „Aş îmbrăţişa aceeaşi carieră, dar m-aş dedica mai mult activităţilor de training şi instruire a colegilor mei şi, cu siguranţă, aş scrie o carte care să cuprindă toată istoria IT din România“.

IT Managerul de la McDonald’s a fost atras de domeniu încă din copilărie: „Devoram cărţile care aveau ca personaje principale calculatoarele, roboţii sau inteligenţa artificială. Firesc, am intrat la Facultatea de Automatică şi Calculatoare, iar aici toate poveştile SF pe care le citeam au prins viaţă. Tehnologia a dus la transformarea viselor unui adolescent într-un mod de viaţă, într-o pasiune ce mă menţine curios şi acum. Informaţia a ajuns între timp la îndemâna tuturor, dar cred că în laboratoarele din cele mai avansate universităţi din lume se construieşte încă viitorul“, povesteşte pasionat Osman despre atracţia sa în ce priveşte domeniul. Primii cinci ani ai carierei sale s-au desfăşurat ca angajat la stat, în perioada ce a urmat Revoluţiei. „Au apărut PC‑urile, ţin minte că primul calculator pe care l-am folosit a fost marca Twinhead şi avea un hard disk de doar 120 MB“, îşi aminteşte Osman, care spune că a învaţat mult în aceşti ani, trecând prin experienţe multiple în care cunoştinţele de programare din facultate i-au folosit cel mai mult.

În 1994 a început construcţia fabricii Coca-Cola in Ploieşti, „un adevărat eveniment pentru oraşul în care m-am născut“, motiv pentru care a aplicat pentru poziţia de IT specialist şi a fost selectat în echipa ce a participat la deschiderea fabricii, în 1995. „Lucrurile erau diferite: salariile erau mult mai mari decât la stat (unde lucrasem înainte), dar şi eforturile şi munca depăşeau ceea ce experimentasem până atunci.“ A avut prilejul să fie conectat la cele mai avansate tehnologii aplicate atunci pe piaţa locală; a evoluat constant şi a avansat până la conducerea echipei de business systems şi de service desk în cadrul birourilor din Bucureşti ale companiei.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.