Revoluţia tehnologică din organigramă: actualii CIO, viitorii CEO?

Autor: Ioana Matei Postat la 22 august 2016 4022 afişări

Revoluţia tehnologică din organigramă: actualii CIO, viitorii CEO?

CÂT COSTĂ IT-UL?

Potrivit lui Eugen Schwab Chesaru, nu există o medie a bugetelor alocate departamentelor IT, acestea variind în funcţie de tipul de afacere, de educaţia top managementului (şi a acţionarilor), de sectorul de activitate şi de dimensiunea companiei. „Bugetele IT - care includ, teoretic, atât ceea ce se cumpără de pe piaţa IT, cât şi ceea ce se consumă de către departamentele IT interne - variază între 0,5% şi 8-9% din bugetul de cheltuieli (inclusiv cu amortizarea). Există şi excepţii extreme (0,2-0,5%, sau, în cealaltă parte, 10-25%), însă acestea sunt extrem de rare pentru companiile ce nu au un core business de tehnologie (gen Google etc.).“ 

Chesaru observă cum pe pieţele imature, cum este şi România de altfel, nu există o ofertă adaptată la bugetele locale pe anumite tehnologii. Bogdan Botezatu, senior eThreat analyst la Bitdefender, spune că doar cheltuielile cu securitatea unei companii se plasează, în medie, între 1 şi 5% din cifra de afaceri a acesteia. „Acesta ar fi un minimum care îţi asigură funcţionalitatea, dar în funcţie de obiectul de activitate şi de tipul de informaţie pe care îl stochezi, la lucrurile acestea ar mai trebui adăugate costurile cu trainingul angajaţilor, cu implementarea standardelor şi cu costurile unor auditări de securitate, care se fac cel puţin o dată la trei luni.“ 

Potrivit lui, cheltuielile cu IT‑ul se împart între IT security şi IT support. Una dintre acestea se ocupă cu implementarea securităţii la nivel de reţea, iar alta cu rezolvarea problemelor legate de funcţionarea reţelei, de pildă. În funcţie de numărul de angajaţi, s-ar putea ca partea de IT support să coste chiar mai mult decât IT security. La acestea se adaugă şi digitalizarea, relevantă pentru companii din anumite domenii, spre exemplu cel financiar.

DRUMUL CĂTRE TOP

Mihai Rada observă cum competenţele tehnice sunt baza de plecare pentru orice specialist în domeniul IT. Potrivit studiului KPMG, pentru a avea un rol cheie în organizaţie, un specialist în IT trebuie să fie şi creativ şi inovativ; un CIO cu aceste caracteristici îşi va folosi propriile echipe şi servicii IT ca zone de plecare în promovarea unor procese consistente de inovare în cadrul organizaţiilor – spre exemplu, pentru implementarea unei strategii de digitalizare în cadrul companie. „Un CIO trebuie să îşi folosească creativitatea pentru a face economii în procesele sale operaţionale, pe care să le folosească în implementarea de tehnologii inovative, care vor aduce beneficii pe termen mediu şi lung pentru companie,“ arată Rada. 

„Totodată, un CIO trebuie să aibă calităţi de lider, care să-l ajute să încerce lucruri noi, să accepte eşecul atunci când acesta se întâmplă şi să înveţe din acesta pentru beneficiul propriu, precum şi al întregii organizaţii“, mai spune Rada. În afară de capacitatea de a vedea şi analiza businessul companiei respective, specialistsul în IT trebuie să fie detaşat de zona pur tehnică a operaţiunilor IT şi să se concentreze pe „viziunea digitală“ asupra evoluţiei serviciilor IT interne.

Liviu Osman, IT managerul de la McDonald’s, consideră că un bun specialist în domeniu, cu potenţialul de a avea un rol strategic în companie,  trebuie să fie curios, inovator, deschis către colegii săi, conectat la toate vârfurile industriei sale şi, nu în ultimul rând, dornic de a învăţa mereu. Calităţile care pun în valoare un specialist în IT sunt cele legate de dorinţa lui de continuă  învăţare, potrivit lui Marius Soceanu: „este critic ca un specialist în IT să se documenteze în permanenţă pentru a ţine pasul cu trendul în tehnologie), de continuă dezvoltare, de înţelegere a nevoilor celorlalte departamente implicate direct în livrarea către client a serviciilor companiei, luarea celor mai bune decizii atunci când este sub stres şi organizarea exemplară“. 

La toate acestea se adaugă abilitatea de comunicare, pe care Aurelian Sin o consideră printre cele mai importante: „Este una dintre cele mai importante abilităţi; aceasta include ascultarea şi punerea de întrebări, urmată de dorinţa de a înţelege afacerea şi de a face IT pentru business.“ Sin evidenţiază şi proactivitatea, preocuparea pentru autodepăşire profesională şi învăţare continuă. „Acestea sunt calităţi care fac ca un om de IT să fie excepţional. „Calităţile unui specialist IT, pentru a juca un rol în strategia companiei, trebuie să fie aceleaşi ca ale oricărui alt specialist al companiei: seriozitate, onestitate, putere de munca şi de inovaţie, fidelitate şi capacitatea de a evolua odată cu compania“, argumentează şi Răzvan Prundeanu, CIO/IT director în cadrul Alpha Bank România şi care a coordonat atât echipe IT mici, de 2-3 persoane, cât şi echipe de peste 200 de persoane. 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.