Revoluţia tehnologică din organigramă: actualii CIO, viitorii CEO?

Autor: Ioana Matei Postat la 22 august 2016 4022 afişări

Revoluţia tehnologică din organigramă: actualii CIO, viitorii CEO?

Aurelian Sin exemplifică printr-un proiect CRM la care lucrează în prezent şi care are rolul de a transforma procesul de vânzare în EMEA, cu impact pozitiv asupra cifrei de afaceri şi a calităţii soluţiilor oferite clienţilor. De asemenea, lucrează în permanenţă şi la optimizarea prezenţei web a companiei. În ce priveşte evoluţia priorităţilor sale, dacă la început companiile se concentrau mai mult pe ERP şi infrastructură, reprezentantul Federal Mogul observă că acum este din ce în ce mai multă nevoie de business intelligence şi business analytics, în corelaţie cu transformarea IT-ului într-o funcţie strategică pentru companii; nu în ultimul rând, se observă o preocupare tot mai mare pentru domeniul serviciilor digitale. 

„Capabilităţile de a răspunde în timp oportun şi de adaptare din mers sunt provocări cărora trebuie să le facem faţă în permanenţă. Aici intervin şi capacitatea de a prioritiza şi abilitatea de a reduce constant timpul de implementare“, explică Sin. În situaţii în care cererea de servicii sau proiecte IT este mai mare decât capabilitatea departamentului intern, o soluţie posibilă este construirea de parteneriate cu firme sau oameni care pot înţelege businessul şi au dovedit capacitatea de a livra şi de a colabora în livrarea proiectelor. „Parteneriatele sunt şi o modalitate bună de eficientizare a departamentului intern, de mărire a flexibilităţii şi a timpului de reacţie.“

DE CE CREŞTE INFLUENŢA SPECIALIŞTILOR ÎN IT?

„Software-ul devine business în sine - IT-ul devine afacerea principală a companiei. Să luăm exemplul unui ziar: în momentul de faţă produsul final nu mai este ziarul în sine, hârtia, ci website-ul“, explică Bogdan Botezatu, senior eThreat analyst al Bitdefender. Botezatu exemplifică şi prin intermediul companiilor al căror principal activ este software-ul: Uber, compania de taximetrie care nu deţine de fapt niciun taxi, ci se bazează pe o infrastructură de software, sau Airbnb, cel mai mare agent imobiliar, care nu deţine nicio proprietate imobiliară; aceste companii schimbă tiparele clasice de afaceri.

Fenomenul digitalizării influenţează nu numai procesele de lucru, ci şi definiţiile tradiţionale ale rolurilor în organizaţii, precum şi modelele de leadership, după cum observă şi Sabrina Mitu, marketing manager al SAP România.

În lumea digitală, afacerile de toate dimensiunile trebuie să-şi optimizeze utilizarea datelor pe care le deţin deja, precum şi a celor generate în timp real de clienţi, produse şi activităţi. Iar în aceste procese de colectare şi analiză a datelor, fiecare factor de decizie joacă un rol important. „Datorită economiei digitale, în prezent directorii de IT au un rol important la nivel de strategie şi leadership. Inclusiv în multe companii din România, ei au depăşit rolul de implementatori, având în prezent şansa de a deveni adevăraţi consultanţi în ceea ce priveşte eficientizarea afacerii. Trecerea de la un rol de suport la un rol strategic aduce şi responsabilitatea de a lucra mai aproape ca niciodată cu toţi liderii organizaţiei, cuvântul de bază fiind colaborarea. „Tot mai mulţi CEO se aşteaptă ca dezvoltarea afacerii şi a profiturilor să aibă la bază inovaţiile aduse de tehnologie, de aceea este importantă relaţia cu CIO, dar şi cu toţi membrii C-level,“ adaugă Sabrina Mitu.

ŞI TOTUŞI

În contextul în care priorităţile tradiţionale ale directorilor de IT au înregistrat o diminuare a importanţei lor (creşterea eficienţei operaţionale a scăzut cu 16%, iar asigurarea unei performanţe stabile a departamentului IT a scăzut cu 27% în lista de priorităţi pe agenda CIO), vicepreşedintele PAC sintetizează principalele provocări cu care se se confruntă departamentele IT ale marilor companii: reducerea costurilor şi eficientizarea pentru IT-ul tradiţional, securitatea informatică. 

„Să nu uităm ca în ultima perioadă s-au înmulţit foarte mult atacurile cibernetice, iar o neglijenţă în ce priveşte securizarea mediului de lucru ar putea duce în colaps până şi o companie ce are o reputaţie de firmă sigură, cu reguli de securitate bine definite.“ Spre exemplu, compania austriacă FACC, cu activităţi în domeniul producţiei de componente de aeronave şi clienţi precum Airbus şi Boeing, a fost atacată de hackeri şi a pierdut astfel aproximativ 50 de milioane de euro, după ce atacatorul s-a dat drept CEO-ul companiei, Walter Stephan. 

Un e-mail care venea din partea lui Stephan solicita unui angajat să transfere o sumă uriaşă de bani într-un cont pentru ceea ce s-a dovedit a fi o achiziţie falsă. Senior managementul companiei şi departamentul financiar au fost şocate de incident - pe care l-au numit „Cazul preşedintelui fals“. Ca urmare a incidentului, CFO-ul FACC a fost concediat, iar după publicarea rezultatelor financiare ale companiei pentru intervalul 2015/2016 şi o pierdere de 41,9 milioane, a fost concediat şi CEO-ul acesteia. Securitatea cibernetică este unul dintre motivele pentru care rolul de CIO va deveni mai important în ierarhia companiilor, explică şi Bogdan Botezatu. 

Potrivit presei internaţionale, CIO şi CISO sunt consideraţi responsabili în cazul unei breşe de securitate. „Odată cu transformarea software-ului în businessul principal, indiferent de domeniul de acitivtate, trebuie pus mai mult accent pe securizarea software-ului, dacă partea de IT este compromisă, întregul business este compromis“, spune Botezatu. Potrivit lui, dacă orice merge prost pe partea de IT, se ajunge la prejudicii imense, incluzând pierderi de reputaţie şi venituri. Posibilitatea unor astfel de vulnerabilităţi întăreşte motivele pentru care ar fi ideal ca CIO-ul să raporteze fie la CEO, fie la board. Bogdan Botezatu observă că, deşi cazul Bitdefender este unul particular, compania activând în domeniul securităţii, CIO-ul din cadrul acesteia are „drept de «da» şi «nu» în companie“; boardul companiei este format mai ales din specialişti în IT.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.