Planurile miliardarului Ioan Niculae

Postat la 08 februarie 2010 1028 afişări

Gerul a adus din nou o criza a gazelor la combinatele lui Ioan Niculae. Cum industria chimica nu promite prea mult nici in 2010, profitul din bioetanol este singura certitudine pe care proprietarul grupului Interagro o are pentru acest an. Pariul pe bio este insa cu bataie mai lunga. Omul de afaceri spera sa castige un loc solid pe o piata care abia acum se naste in Romania.

Niculae crede in bioetanol, spre diferenta de Dinu Patriciu, care declara recent ca e un produs fara viitor: "La un moment dat am luat hotararea sa dezvolt productia de carburanti bio. Noroc ca mi-a venit mintea la cap si mi-am dat seama ca este o greseala, dupa cateva milioane de dolari cheltuiti pe studii si proiecte. A fost o greseala".

Ioan Niculae este insa de parere ca astfel de investitii sunt necesare pentru Romania. Din mai multe puncte de vedere. Primul argument ar fi productia la nivel local a unui produs care este obligatoriu in compozitia carburantilor din UE. O directiva a UE din 2001 stabilea o norma voluntara de consum de biocombustibili (bioetanol si biodiesel) in statele membre, de 5,75% pana in 2010, indice care ar urma sa ajunga la 10% pana in 2020. Dar multe state - atat europene, cat si din intreaga lume - au trecut deja de acest procent si si-au impus propriile norme. }ari precum Statele Unite, Brazilia, Germania, Suedia sau Franta se intrec in a consuma, dar si in a produce, cat mai mult bioetanol. Asa-numitele statii E85, care vand carburanti cu pana la 85% bioetanol, s-au inmultit semnificativ in ultimii ani in aceste tari - numai in Suedia sunt acum aproape 800 de statii, iar Franta ar putea inaugura in 2010 aproximativ 200 de statii E85.

Prima statie E85 din Romania e in constructie: Ioan Niculae a decis sa investeasca 2 milioane de euro si sa o amplaseze la Alexandria: "Este un proiect pilot, iar dupa lansarea acestei statii voi avea negocieri cu marile retele de benzinarii din Romania pentru a pune pompe cu E85 in benzinariile deja existente". Deocamdata, Niculae spune ca aceste negocieri sunt in stadiu incipient, dar avanseaza Lukoil ca posibil partener pentru acest proiect. Deja Petrotel Lukoil a cumparat o treime din productia din 2010 de la Zimnicea (acesta fiind primul mare contract semnat de Ioan Niculae), iar Constantin Tampiza, directorul Lukoil Romania, crede ca este o sansa de care ar trebui sa profite: "Bioetanolul este unul dintre carburantii viitorului si cred ca vom intra in acest proiect - bineinteles, depinde mult de negocieri si de modul in care vom imparti investitia".

Directorul Lukoil considera ca investitia ar fi oportuna si datorita faptului ca Lukoil are contracte cu multe flote: "Deocamdata, doar motorul tirurilor are caracteristicile tehnice pentru a primi acest tip de carburant". Conform studiilor facute la nivel mondial, bioetanolul poate fi folosit in benzina in concentratie de pana la 12% fara niciun fel de modificare a motorului. Concentratia de bioetanol poate merge pana la 85% (este vorba de asa-numitul E85 - produs care se gaseste la pompe in SUA, Brazilia, Germania, Suedia sau Olanda), prin inlocuirea unor supape. Dincolo de latura eco, un atu este pretul: litrul de carburant poate scadea cu 10 pana la 30% in cazul folosirii bioetanolului: "Cu 85% bioetenaol, pot sa vand cu maxim 3,2 lei litrul", spune Niculae. Explicatia este ca nu exista acciza pentru bioetanol si cu cat este mai putina benzina in produsul finit, cu atat acciza per litru va fi mai mica.

Aici vine si al doilea argument al lui Niculae: existenta unor statii E85 ar duce la un nou salt de dezvoltare a industriei auto. Acum, Ford este cel mai mare producator de masini cu motor Flexi-Fuel - prin modelele Focus si C-Max. Ford s-a impus pe aceasta piata dupa ce a promovat modelul Flexi-Fuel la un pret similar cu modelul pe carburanti clasici. SAAB si Volvo au inceput de asemenea sa ofere o alternativa din 2005 si 2006, prin masinile cu motor Flexi-Fuel, iar Scania ofera echiparea cu acest motor pe mai multe modele de camioane si autobuze. n Statele Unite, cam toti producatorii de masini - in frunte cu General Motors - ofera variante de echipare pentru bioetanol, iar toti producatorii de masini care detin fabrici in Brazilia, in special Renault, s-au concentrat pe productia de masini cu supape pentru bioetanol. ncepand din iulie 2009, Dacia MCV cu bioetanol este disponibila in tarile scandinave, iar din octombrie 2009 in Franta, Austria si Polonia. Reprezentantii Dacia spun ca productia acestui model este flexibila in functie de comenzile din fiecare tara. Iar Ioan Niculae este convins ca, in urma unor discutii cu fabrica din Romania, Dacia va incepe si in Romania comercializarea acestor modele, daca va exista carburant de vanzare pe piata.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/planurile-miliardarului-ioan-niculae-5483511
5483511
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.