IMAGINATI-VA! Asa va arata viata noastra peste 10 ani
Nimeni dintre managerii, analistii, IT-istii sau inventatorii cu care am stat de vorba pentru articolul de fata nu pare sa imagineze Romania peste 10--15 ani ca evoluand altfel decat restul lumii; e un fel de a spune astfel ca globalizarea va supravietui cu bine crizei si, odata cu globalizarea, si noi.
- TRANSPORT
Verzi si scumpe
Intre masinile hibride, cele cu hidrogen, mersul pe jos si bicicleta, viitorul transportului urban va ramane disputat inca multa vreme de acum incolo. Diferenta o vor face, fara doar si poate, costurile.
Vehiculele hibride sau cele cu propulsie pe baza de hidrogen sunt vazute de multi ca o alternativa ecologica la cele pe benzina sau motorina. Uniunea Europeana a lansat un program de sprijin pentru introducerea motoarelor cu hidrogen in transportul public, prin care subventioneaza 30-35% din investitia totala. Incurajata de astfel de decizii, productia in serie a noilor autobuze ar putea incepe in 2015 la nivel european. Printre cei care au investit in noua tehnologie se numara Toyota, BMW, Daimler, Ford, Honda, Mazda, Nissan si Volkswagen.
Daimler a livrat deja 36 de autobuze cu hidrogen in zece orase din Europa, in cadrul unui program experimental inceput in 2005, iar alte 30 de autobuze vor fi livrate in 2009 acelorasi orase; cele 30 vor fi modele Mercedes-Benz Citaro FuelCELL Hybrid, noul model lansat la inceputul lui iunie, care combina tehnologia motoarelor pe baza de hidrogen cu cea diesel-electric. “Municipalitatea din Sibiu s-a aratat interesata sa achizitioneze autobuze cu hidrogen, dar investitia necesara este foarte mare”, spune Stefan Weigel, key account pentru licitatii publice in cadrul EvoBus, divizia de autobuze a Daimler. Pe langa costurile efective cu achizitia noului tip de vehicule (evaluate la 1 milion de euro, comparativ cu circa 200.000 de euro, valoarea unui autobuz obisnuit), introducerea noii tehnologii in Romania ar presupune si instalarea unor statii de alimentare cu hidrogen si depinde de posibilitatile de cofinantare cu 70% a investitiei de catre statul roman, restul fiind suportat de UE. “Ca un prim pas, orasele din Romania ar trebui sa se asocieze cu celelalte zece orase europene pentru a intra in program”, sustine Weigel.
Dar ipoteza ca romanii sa circule cu autobuze cu hidrogen in urmatorii zece ani este putin probabila din cauza costurilor, poate ceva mai aproape de realitate fiind utilizarea in transportul public a motoarelor diesel-electrice. Weigel spune ca in 2010 va incepe productia de serie a autobuzelor hibride bazate pe aceasta tehnologie, iar RATB s-a interesat deja de o astfel de platforma inca de anul trecut. Dar nici aceasta nu e o solutie ieftina si va trebui sa se vanda mai intai pe pietele externe un numar destul de mare de autobuze pentru ca pretul sa mai coboare.
Pana atunci, ecologistii, municipalitatile sau pur si simplu cei satui sa piarda vremea in trafic incep sa ia in calcul exemplul unor tari ca Olanda sau Franta, unde bicicleta este de ani buni un mijloc de transport in comun. E cam devreme insa de apreciat daca solutia va prinde si la noi.
RESURSE UMANE: Fle-xi-bi-li-ta-te
IT: Realitatea realitatii virtuale
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro