Ieftin: costurile mari ale pretului mic

Postat la 07 iunie 2010 44 afişări

El ieftineste, noi am ieftinit, ea are preturi scazute, ei vor si mai ieftin; altii sunt putin mai scumpi, dar au servicii mai bune. Noi cumparam doar ieftin, el spune ca e prea sarac pentru a cumpara ieftin. Lumea e plata, s-a globalizat; inseamna aceasta ca a devenit ea si ieftina? Tu cum te impaci cu ieftinul? Cum relationeaza compania ta cu lucrul ieftin? Dar cel mai important lucru este ca din ruinele consumismului de pana mai ieri si din cumpatarea de astazi se naste noua clasa de mijloc a lumii.

Internetul este un prim exemplu - un furnizor de informatie care a afectat profund afacerile cu ziare si presa tiparita; cel mai des, cei care nu mai citesc ziare spun ca internetul le furnizeaza oricum pe gratis informatia de care au nevoie. Insusi presedintele facea aluzie la Google ca sursa gratuita si imediat accesibila de informatie, opusa pregatirii indelungate si costisitoare cu profesori. Oare? "Cu ajutorul Google gasesti date, nu gasesti informatie", spune Dragos Cabat.

"Caut o informatie financiara, iar pe Google as vrea sa imi apara in primele zece rezultate articolele scrise de laureati ai premiului Nobel pe tema respectiva. Dar primele 100 de rezultate vor fi despre experiente personale ale unor insi lipsiti de relevanta, alaturi de date sau aplicatii mai putin folositoare."

Sigur ca "social media" este o realitate, pana acolo incat pentru unii utilizatori de internet, experienta personala a cuiva este la fel de relevanta asa cum e un articol al unui laureat Nobel pentru Dragos Cabat. Pe de alta parte, lipsa de informatie de calitate intr-o societate care tinde spre ieftin si este obisnuita cu o abundenta mai mult sau mai putin folositoare de zgomot informational a inlesnit fenomene cum este chiar actuala criza economica.

Oamenii nu au mai fost dispusi sa plateasca pentru analiza financiara de calitate, astfel incat modelul de afaceri "subprime" a putut afecta economia mondiala. Aceeasi lipsa de analiza de calitate poate si pare sa stea la baza deciziilor mai mult sau mai putin inspirate luate de guverne, de companii, de consumatorul de rand, inclusiv acum, cand toata lumea cauta (ieftin) solutii (ieftine) pentru combaterea efectelor crizei. Dar experienta personala a cuiva intr-o perioada de criza, chiar multiplicata de Google de sute de ori, n-are nicio relevanta pentru un somer sau un falit. Desigur, rapoartele agentiilor de rating care ridicau in slavi banci si companii putrede pe dinauntru nu erau ieftine deloc pentru clientii dispusi sa dea bani pe ele. Dar alternativa la scump si prost nu e, in niciun caz, ceva ieftin, ori chiar gratis, dar la fel de prost.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cover story,
ieftin,
Unilever,
Bergenbier
/cover-story/ieftin-costurile-mari-ale-pretului-mic-6274933
6274933
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.