Ieftin: costurile mari ale pretului mic

Postat la 07 iunie 2010 44 afişări

El ieftineste, noi am ieftinit, ea are preturi scazute, ei vor si mai ieftin; altii sunt putin mai scumpi, dar au servicii mai bune. Noi cumparam doar ieftin, el spune ca e prea sarac pentru a cumpara ieftin. Lumea e plata, s-a globalizat; inseamna aceasta ca a devenit ea si ieftina? Tu cum te impaci cu ieftinul? Cum relationeaza compania ta cu lucrul ieftin? Dar cel mai important lucru este ca din ruinele consumismului de pana mai ieri si din cumpatarea de astazi se naste noua clasa de mijloc a lumii.

Lungimea de barca

"Economia ieftina" este o inventie a americanilor care au inceput sa foloseasca, mai ales in ultimul deceniu, capacitatile de productie din China sau India ori sa externalizeze servicii acolo. "Scaderea costurilor a tinut inflatia jos, iar efectele au fost o reducere a preturilor si o crestere a consumului", explica analistul economic Dragos Cabat.

Producatorul de Automobile Dacia este, poate, cel mai bun exemplu pentru modificarea preferintelor consumatorilor: succesul de care s-a bucurat modelul Logan pe piata germana este de notorietate. {i de durata: dupa un 2009 foarte bun, Automobile Dacia a exportat in primele patru luni ale acestui an peste 100.000 de automobile, adica aproape 90% din productie, si, chiar daca in scadere usoara, inmatricularile de Logan in Europa se situau in continuare la peste 20.000 de automobile in luna aprilie. "Dacia s-a reorientat, a simtit momentul si isi va pastra in continuare o <lungine de barca> confortabila in raport cu ceilalti producatori, daca acestia vor incerca sa o imite", crede Ciprian Moga, managing director la compania iQuest Consulting.

"Ieftin" se impune nu numai in industria auto, ci si in cazul lactatelor: primii cinci producatori din tara, Freisland, Albalact, Dorna, Brailact si Primulact, au inregistrat in primele doua luni ale anului o scadere a cotei de piata in favoarea producatorilor mai mici, cu produse mai ieftine sau a marcilor private care apartin marilor lanturi de magazine.

Reorientarea consumatorilor occidentali catre produsele ieftine a ajutat si producatorul de electrocasnice Arctic, care a exportat anul trecut peste 70% din frigiderele produse in tari din vestul Europei - Marea Britanie, Germania sau Franta. Exportul si succesul produselor ieftine in strainatate a compensat astfel, spune directorul general Monica Iavorschi, scaderea de 50% de anul trecut din industrie. "In strainatate nu vindem produse pozitionate foarte sus, ci mai degraba in partea de jos a pietei, iar statistic, cota de piata a crescut. Ca exportator, ai avantajul unei mai mari stabilitati, chiar si atunci cand consumul scade, asa cum a scazut in Romania, Ucraina sau Rusia. Declinul din celelalte piete europene a fost mai mic decat la noi, dar ne-a ajutat si pozitionarea marcii si scaderea preturilor la materiile prime", explica Monica Iavorschi.

Pentru un producator de bunuri de larg consum cum este Unilever, care opereaza cu 13 categorii de produse diferite, de la detergenti si pana la produse cosmetice, e un moment de cotitura. "Consumatorul si-a schimbat perceptia asupra valorii unui bun de larg consum, cumpara mai putin sau la un pret mai mic si reduce stocul de acasa, iar asta schimba in mod fundamental pietele", spune Albert Davidoglu, customer development director al Unilever.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cover story,
ieftin,
Unilever,
Bergenbier
/cover-story/ieftin-costurile-mari-ale-pretului-mic-6274933
6274933
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.