Ieftin: costurile mari ale pretului mic

Postat la 07 iunie 2010 44 afişări

El ieftineste, noi am ieftinit, ea are preturi scazute, ei vor si mai ieftin; altii sunt putin mai scumpi, dar au servicii mai bune. Noi cumparam doar ieftin, el spune ca e prea sarac pentru a cumpara ieftin. Lumea e plata, s-a globalizat; inseamna aceasta ca a devenit ea si ieftina? Tu cum te impaci cu ieftinul? Cum relationeaza compania ta cu lucrul ieftin? Dar cel mai important lucru este ca din ruinele consumismului de pana mai ieri si din cumpatarea de astazi se naste noua clasa de mijloc a lumii.

In timp, specialistii au identificat patru tipuri de mesaje catre consumator, care au marcat generatii de oameni si perioade de consum. Primul mesaj era "ai nevoie"; ai nevoie de acest produs, el iti usureaza sau infrumuseteaza viata. Al doilea devenea imperativ - "vrei!" acest produs. Al treilea mesaj devine siret si complice: "meriti" asta!, iar ultimul, cel care a fost cumva declansatorul crizei economice pe care o traim, este "poti, iti permiti!".

"Poti" manca icre negre, daca vrei. Mergi la discounter si le cumperi, arata la fel, au aproximativ acelasi gust, pretul este mai mult mic. "Poti" imbraca haine de firma, produse in atelierele celor platiti cu cativa dolari pe luna; materialul seamana, emblema marcii este aceeasi, sclipiciul arata la fel. "Poti" avea o locuinta ieftina, chiar daca nu ai o slujba stabila - poate va aduceti aminte de nebunia imobiliara americana si creditele acordate oricui.

Nu-i nimic rau daca economia ieftina ii ofera omului de rand o iluzie de noblete, daca icrele acelea negre nu-i afecteaza sanatatea si consumatorul sau consumatorea isi poarta hainele cu demnitate si eleganta; acestea sunt aspecte benigne ale economiei ieftine. Sigur ca unii ar reclama aspectul modificat al strazii, pentru ca, multiplicate in mii si milioane de exemplare, hainele cu sclipici isi pierd nu numai dimensiunea estetica, dar si capacitatea de a-l individualiza pe posesor.

Rau cu adevarat este insa atunci cand calitatea unui lucru de a fi accesibil ii face pe consumatori sa-si suspende ratiunea si prudenta, sa creada ca-si pot permite orice, ca e suficient doar sa intinda mana (cu sau fara credit cu buletinul) si sa cumpere ce poftesc. Asa incat, pentru cei care s-au fript cu un asemenea mod de gandire, urmatorul mesaj aparut in marketing ar putea fi "este acest produs destul de ieftin pentru tine?".

Gratis, adica mult mai ieftin

De la ieftin la gratis este un pas mic din punctul de vedere al valorii, dar un pas gigantic din punctul de vedere al economiei; cu toate acestea, "gratis" este inca o componenta in angrenajul "ieftin", mai clar spus inca un soi de iluzie.

"Raportul dintre calitate si cost este o lege de baza a economiei si nu se poate rupe. Chiar daca avansul tehnologic este extraordinar, relatia cost/calitate nu se schimba fundamental. Vrei ieftin, vei avea calitate scazuta. Vrei gratis, vei avea calitate execrabila", afirma Dragos Cabat.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cover story,
ieftin,
Unilever,
Bergenbier
/cover-story/ieftin-costurile-mari-ale-pretului-mic-6274933
6274933
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.