Gamificarea, un concept ce apare din ce în ce mai des în afacerile din România

Autor: Ioana Matei Postat la 18 aprilie 2016 3960 afişări

JOCURI ANTREPRENORIALE

Dacă gamificarea este cunoscut drept un concept prin care se folosesc elemente ale jocului în domenii care nu au legătură cu această activitate, jocul propriu-zis „gamifică“ din ce în ce mai mult scena locală a antreprenoriatului.

Lente Cafe&Şotron, parte a unui lanţ de trei cafenele în care s-au investit circa 200.000 de euro, a fost inaugurată în 2014 în Bucureşti de doi antreprenori care au simţit nevoia extinderii în jurul unui astfel de concept. Clienţii lor petrec de cele mai multe ori ore întregi în cafenea, concentraţi în jurul board game-urilor oferite de Lente. Antreprenorii au pornit de la câteva jocuri tip board games jucate între prieteni într-una dintre locaţii, până ce au constatat că la măsuţele din cafenea au început să nu mai aibă loc pentru cartoanele de joc, din ce în ce mai populare. „La început era o gaşcă de oameni care se strângeau în fiecare zi de marţi pentru board games“, îşi aminteşte Anca Pandrea de perioada din 2013 ce i-a inspirat să deschidă o cafenea care să se concentreze pe acest concept. „La un moment a fost un boom, s-a creat o modă prin care toată lumea se juca brusc jocuri de care nu auzisem niciodată“, a observat antreprenoarea. Au deschis Lente Cafe&Şotron în 2014, iar dacă în prima cafenea se practicau doar board game-uri, aici jucătorii pot încerca şifoosball, darts sau shuffle board.

La realizarea acestei cafenele a colaborat cu Mihai Lalu, fondatorul Magazinului de Jocuri, ce vinde boardgames online, ce a făcut şi el parte din primii jucători ce se întâlneau în prima locaţie a Lente. Dacă la primele întâlniri se strângeau cinci-şapte oameni, ulterior au trecut de 20, iar în prezent circa 200 de persoane se strâng la Lente în cele mai bune seri, din care mai mult de jumătate sunt jucători.

Dacă în ţările vestice există o tradiţie în practicarea acestor jocuri, potrivit lui Mihai Lalu, românii au descoperit joaca după 2010. „Cred că am început să ne relaxăm noi, ca oameni, mai mult.“ Potrivit lui, profilul jucătorilor este variat, de la copii la adolescenţi de 14-16 ani şi până la adulţi. În ce priveşte costurile unui astfel de joc, acestea se plasează între 150 şi 180 de lei. În lunile obişnuite, Mihai Lalu înregistrează pe site între cinci şi zece comenzi pe zi, iar în cele de iarnă ajunge chiar şi la 30-40 de comenzi. Potrivit lui Mihai Lalu, cele mai populare sunt Activity, CardsAgainstHumanity, Dixit, TickettoRide, Catan, Alhambra, Carcassonne.

Lente colaborează şi cu IBM, Ubisoft, Microsoft, HP etc. în evenimente de tip team building dedicate jocului, cât şi prin organizarea de întâlniri pentru companii care pur şi simplu vor să ofere jocuri în pauza de masă. „E un mediu mai relaxat, în care prin diferite board game-uri pot fi stimulate diferite activităţi, fie că vorbim despre creativitate, dezvoltarea spiritului de echipă, abilităţilor de lider etc.“, spune Pandrea, care constată că a ajuns să organizeze între două şi patru astfel de evenimente lunare. Popularitatea jocurilor depăşeşte însă graniţele Capitalei: doi IT-işti din Târgu-Mureş au ajuns la o afacere de 150.000 de lei pe an din jocuri. Concret, activitatea Le&LeGames, firma înfiinţată de cei doi, este formată dintr-un magazin online destinat vânzării de jocuri de societate, un magazin fizic cpentruomercializarea acestor jocuri, un club destinat jocurilor cât şi a unui Escape Room. Înainte de a se lansa în această afacere, Valics Lehel şi Levente Koncz s-au specializat în IT, în programare şiîntreţinere servere. „După atât de mult IT, ne trebuia şi un pic de off-IT“, glumeşte Lehel referindu-se la motivaţia din spatele înfiinţării unui astfel de business. 

Au descoperit jocurile de societate prin Warhammer, un joc cu miniaturi de război, creat ş ideţinut de firma britanică Games Workshop. Ulterior, prietenul care i-a introdus în această lume i-a convins să deschisă un magazin de jocuri, idee ce s-a concretizat în aprilie 2009 şi s-a extins apoi şi într-un club destinat jocurilor. „Am început prin serile de Warhammer, Catan, când piaţa nu era foarte dezvoltată. Acest lucru înseamnă că dacă ziceam jocuri de societate, nu toată lumea înţelegea la ce ne referim. Iniţial oamenii erau sceptici în a se juca, credeau că jocurile sunt destinate exclusiv copiilor.“ Ideea relaxării prin joc s-a popularizat după ce Lehel şi Koncz au început să organizeze şi concursuri, dar şi să diversifice jocurile. În 2015 au ales să combine sala de jocuri cu un Escape Room, iar anul acesta şi-au propus să intre şi pe segmentul distribuţiei de jocuri, pe nişa jocurilor pentru adulţişi jocurilor de fotbal. Lehel spune că au în jur de 30-40 de comenzi săptămânal, iar 500-600 de persoane trec pragul clubului în fiecare lună. În ce priveşte publicul lor ţintă, le place să spună că clienţii lor au între 8 şi 80 de de ani.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/gamificarea-un-concept-ce-apare-din-ce-in-ce-mai-des-in-afacerile-din-romania-15263306
15263306
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.