Gamificarea, un concept ce apare din ce în ce mai des în afacerile din România

Autor: Ioana Matei Postat la 18 aprilie 2016 3960 afişări

JOCUL PENTRU ANGAJAŢII IDEALI

Compania de cercetare M2M prezicea că gamificarea la locul de muncă va înregistra cea mai mare creştere, afirmaţie validă dacă ne gândim la numeroasele cursuri, programe de training, team building, recrutare construite în jurul acestui concept şi pe piaţa locală.

„Jocul este una dintre cele mai eficiente activităţi umane. Definită simplu ca fiind „testarea posibilului“, joaca ne energizează, ne conectează la nivel uman, ne ajută să creştemşi să dezvoltăm abilităţi noi. Ştiai, spre exemplu, că un copil acumulează prin joacă, în primii cinci ani de viaţă, echivalentul informaţiilor pe care le presupune absolvirea facultăţilor de medicină şi drept? Este o activitate cu un potenţialuriaş, care este sufocată prin exces de seriozitate – adică ajungem să ne luăm mult prea în serios şi uităm să ne jucăm“, spune Elena Marineci, managingpartner Life afterWork& senior consulting associate la Human Invest.

Marineci este responsabilă de aducerea pe piaţa locală a Go Game, o platformă internaţională prin intermediul căreia oamenii pot accesa diverse tipuri de provocări prin intermediul unui terminal mobil (telefon, tabletă) sau a unui laptop. Diversele provocări create pe această platformă pot să folosească în generarea unor experienţe de învăţare, pentru conferinţe sau cyclemeetinguri, lansări de programe interne, lansări de produse, programe de schimbare comportamentală sau de popularizare a unor valori sau chiar îşi în team building-uri. „Prin intermediul acestei platforme, noi facem designul unor experienţe. Acestea pot fi de învăţare, de socializare, de energizare sau doar de fun. Obiectivele şi contextele în care putem folosi acest instrument sunt limitate doar de imaginaţia noastră. Cel mai bine ne dăm seama de forma pe care o va lua această experienţă discutând direct cu clientul şi explorând împreună cum putem atinge cel mai eficient rezultatele dorite“, descrie Elena Marineci modul în care funcţionează platforma.

Go Game a intrat în portofoliul Life after Work în 2011, când compania a devenit reprezentanta în Europa a acestei platforme. Au ajuns până în prezent la o medie de 80-100 de astfel de evenimente anual. Potrivit lui Marineci, costurile sunt puternic influenţate de dimensiunea grupului şi nivelul de personalizare dorit – spre exemplu, pentru un joc standard în Bucureşti cu 15 persoane, costul ar varia între 1.000 şi 2.000 de euro. „Gamificarea este un curent care a apărut ca urmare a unei observaţii foarte simple: oamenii, în timp ce se joacă, dezvoltă un nivel foarte înalt de implicare şi o curbă accelerată a învăţării. Avem deci două ingrediente – angajamentul şi competenţa – care stau la baza eficienţei în orice domeniu, care sunt puternic catalizate prin joc. Evident, organizaţiileşi-au dorit să extrapoleze aceste efecte şi la nivel de business. Şi uite-aşa, elemente de game mechanicsşi game design au intrat în arhitectura unor proiecte de employeeengagement, creştere a productivităţii, training/învăţare de abilităţi (cum ar fi, spre exemplu, programe de induction), recrutare şi evaluare, lansări de produse, servicii, sau de programe interne etc.“, descrie Elena Marineci, modul în care a fost popularizat termenul în cultura de business.

Potrivit lui Marineci proiectele de acest gen sun adoptate de oamenii din companii deveniţi ambasadori ai „mişcăriigamificate“, dispuşi să rişteşi să testeze lucruri noi, de obicei conectaţi la tehnologie şi la tot ce e nou pe piaţă, vizionari şi, nu în ultimul rând, – relaxaţi. Până acum, a întâlnit reacţii în rândul angajaţilor cu care a lucrat ce au variat de la entuziasm şi până la respingere.

Roxana Morozan, cofondator al companiei Aqua Consulting şişef al departamentului de business solution al companiei, a observat cum conceptul de gamificare a intrat pe piaţa de business din România recent, în urmă cu aproximativ trei ani, din dorinţa de a aduce elemente neaşteptate, distractive şi motivante la locul de muncă. În contextul de business, experienţa unui astfel de proiect are la bază obiective corelate cu rezultatele de business, un scenariu bine definit prin care se urmăreşte atingerea acestora, întărirea şi încurajarea unor comportamente constructive. „Toate acestea se întâmplă într-un context superfun, în care toţiparticipanţii au vizibilitate, pot împărtăşi experienţe, sunt recompensaţişiantrenaţi pentru a răspunde la diferite provocări“, descrie Morozan modul în care decurge un training axat pe gamificare.

Un astfel de proiect porneşte, în cadrul Aqua Consulting, de la stabilirea obiectivelor urmărite de către o companie, fie că vorbim despre creşterea angajamentului, fie de creştereavâzărilor sau îmbunătăţirea anumitor indicatori de business. Urmează definirea comportamentelor ţintă pe care doresc să le integreze, întărească sau dezvolte şi care conduc la atingerea acestor obiective. „Alegem povestea care se potriveşte cel mai bine cu dinamica şi tipologia grupului şi o integrăm în platforma noastră online de gamification. Am folosit până acum aventuri pe insulă şi căutare de comori, înconjurul lumii, competiţii sportive, curse de maşini (F1)“, povesteşte consultantul.

Compania vizează întreaga dinamică a experienţei, inclusiv nivelurile de evoluţie, regulile jocului şi tipul de dinamică socială pe care doresc să o încurajeze: colaborare/competiţie, feedback, recunoaştere, explorare şiîmpărtăşire. Modul în care e gândit procesul este important, ţinând cont că participanţii trebuie să fie atraşi, interesaţişiimplicaţi pe toată durata unei astfel de experienţe, ce poate să dureze de la şase săptămâni până la şase luni. Accesul direct la o platformă şiaplicaţie online facilitează implicarea tuturor angajaţilor, indiferent de rolul pe care îl au în organizaţieşi locul în care îşi desfăşoară activitatea, creşterea colaborării între structurile companiei şi accesul rapid la informaţiişi bune practici. Roxana Morozan a observat cum experienţele de joc aduc elemente de inovaţieşidistracţie în cadrul organizaţieişiactivităţilorşi contribuie la crearea unei dinamici sociale mari, bazată pe nevoia de recunoaştereşirelaţionare. Până acum, a avut drept clienţi companii intereste de inovaţie, viteză de reacţieşiinvestiţii în dezvoltarea şi motivarea oamenilor din domenii precum retail, distribuţie, bancar, asigurări sau orice organizaţie cu mai multe puncte de lucru/echipe mobile.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/gamificarea-un-concept-ce-apare-din-ce-in-ce-mai-des-in-afacerile-din-romania-15263306
15263306
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.