Dilema antreprenorului roman: Daca nu vindeam?

Postat la 20 octombrie 2009 60 afişări

Anul este 2009 si e criza. Radu Georgescu resimte criza, pentru ca vanzarile antivirusului RAV s-au redus destul de mult. Dar altii resimt criza si mai dureros: omul de afaceri Florin Andronescu se gandeste daca nu cumva e bine sa inchida compania de credite de consum Credisson, compania LaDorna a lui Jean Valvis incearc din greu sa isi diversifice portofoliul, iar brokerul de credite Gemini Capital Consult isi dramuieste cu mare grija banii.

Vanzarea companiei, spune Stoica, a fost deopotriva oportunitate si necesitate. "Inca din 2004 am inteles ca urmeaza o perioada de consolidare a retelelor de magazine GSM si singura solutie de succes era gasirea resurselor si a cailor de a ajunge la o masa critica minima de 120 de magazine, care sa asigure suficienta putere de negociere pentru a ramane in piata." Stoica era sigur ca, cel tarziu in 2007, operatorii isi vor schimba politica, incercand la randul lor sa isi filtreze reteaua de distributie si sa se bazeze pe 2-3 dealeri importanti si pe magazinele proprii. "Tocmai de aceea, inca din 2004 am luat in calcul diverse scenarii de dezvoltare a afacerii, plecand de la posibilitatea fuziunii cu alte retele mai mici."

Anca Bidian nu a vandut nimic, dar este actorul principal al evolutiei brokerului de credite Gemini, astazi Kiwi Finance. Gemini Capital Consult a pornit la finele anului 2003 o idee "in care nu credea nimeni, toti erau circumspecti". A reusit sa convinga doi oameni sa investeasca in companie in total 100.000 de dolari - doi ex-manageri ai companiei Xerox in Romania: Constantin Dumitrescu, fost coleg de facultate, si Adrian Stanciu, acum la Human Synergistics. Caramida cu caramida, businessul a crescut, dar cresterea din anul 2006 s-a dovedit a fi un obstacol, prea rapida pentru puterea de a gestiona a Ancai Bidian. Astfel a aparut in peisaj fondul de investitii Oresa Ventures, care a cumparat participatiile celor doi parteneri ai Ancai Bidian pentru cateva milioane de euro si a oferit astfel companiei resursele necesare de dezvoltare.

Daca tranzactia n-ar fi avut loc, Bidian crede ca nu ar fi avut capacitatea sa se adapteze, atat din punct de vedere antreprenorial, cat si din perspectiva companiei, la schimbarile pietei. Cresterile companiei ar fi fost incetinite, investitiile ulterioare - precum campania de marketing destul de costisitoare de anul trecut - nu ar mai fi putut avea loc, iar in aceasta perioada economica dificila problemele ar fi luat amploare.

In 2007, cresterea fata de 2006 a fost de cinci ori, de la aproape 760.000 de euro la 3,6 milioane de euro. "Pe cont propriu n-am fi inregistrat o crestere la fel de mare. Anul urmator, cresterea a fost de 10%, socotita insa doar pentru noua luni, pentru ca din septembrie 2008, lovitura pentru sectorul financiar bancar a fost brusca si violenta", adauga Bidian.

Continuand exercitiul de imaginatie, perioada crizei ar fi fost acel an de zile in care ar fi trebuit sa caute resurse si sa sustina firma. "Banii ar fi fost insa mult mai dramuiti si angajatii n-ar mai fi fost in aceeasi structura."

Capcana este momentul vanzarii, echilibrul antreprenorului intre dorinta de a obtine cat mai mult si conditiile schimbatoare de pe piata. Este chiar scenariul unuia dintre pionierii vanzarilor de companii IT din Romania, Gabriel Mardarasevici, care a vandut furnizorul de servicii Radix catre americanii de la Ness Technologies, in 2005. "Cinstit vorbind, momentul bun de vanzare a unei companii in IT a fost perioada 2006-2007. Eu am vandut putin prea devreme. Poate m-am inspaimantat ca vor intra pe piata tot mai multe companii si am zis ca mai bine sa vand atunci decat poate deloc. Daca mai asteptam doi ani, tranzactia ar fi fost ceva mai buna din punct de vedere financiar", spune Mardarasevici.

Exitul i-a asigurat o liniste personala pe care investitiile ulterioare nu i-au schimbat-o, pentru ca a fost destul de conservator. "In schimb, este posibil sa fi fost prins in jocul cresterilor mari de pana acum si sa fi refuzat in mod repetat tranzactii. As fi ramas cu o companie pe care nu as mai fi avut cui s-o vand."

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/dilema-antreprenorului-roman-daca-nu-vindeam-5013136
5013136
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.