Dilema antreprenorului roman: Daca nu vindeam?

Postat la 20 octombrie 2009 60 afişări

Anul este 2009 si e criza. Radu Georgescu resimte criza, pentru ca vanzarile antivirusului RAV s-au redus destul de mult. Dar altii resimt criza si mai dureros: omul de afaceri Florin Andronescu se gandeste daca nu cumva e bine sa inchida compania de credite de consum Credisson, compania LaDorna a lui Jean Valvis incearc din greu sa isi diversifice portofoliul, iar brokerul de credite Gemini Capital Consult isi dramuieste cu mare grija banii.

"La momentul vanzarii, am obtinut doua lucruri: bani si recunoastere. Intrebarea de 100 de puncte este daca as fi avut astazi mai multi bani pastrand compania decat am obtinut prin vanzare si implicit prin investitia ulterioara a sumei incasate", spune Radu Georgescu, presedintele grupului Gecad, cel care a vandut in 2003 tehnologia antivirus RAV companiei Microsoft.

Din punctul de vedere al Microsoft, scenariul este simplu - daca nu ar fi cumparat din Romania, ar fi gasit o companie din alt colt al lumii care sa-i ofere tehnologia folosita acum drept nucleu al securitatii IT. Dar RAV? "Personal, cred ca securitatea este unul dintre cele mai bine vandute produse, ceea ce ma face sa cred ca RAV ar fi avut loc in piata atat pana acum, cat si multa vreme de aici incolo", apreciaza Georgescu.

Asadar, din punct de vedere strategic, RAV ar fi ajuns astazi intr-o pozitie buna, mai ales ca in toti acesti ani nu s-a intamplat nimic care sa indice ca produsul nu ar fi avut loc pe piata sau ca nu ar fi avut succes. Pe atunci, pozitionarea era excelenta si, intre timp, nisa pe care era axat - Linux, servere de mail si furnizori de internet - nu a fost ocupata. RAV ar fi continuat cu siguranta pe aceeasi directie, inregistrand insa pe parcurs o prezenta tot mai puternica si in alte zone, precum computerele personale. Ca o paranteza, la momentul respectiv 80% dintre furnizorii de internet din lume foloseau solutia de securitate RAV, potrivit lui Georgescu, care considera ca astazi avea toate sansele sa detina o companie pozitionata la nivel global imediat in spatele Kaspersky, al patrulea producator mondial de solutii de securitate IT.

Aici apare primul "dar". "Din punctul de vedere al executiei insa, nu stiu daca ar mai fi fost la fel de bine, pentru ca mi-e greu sa-mi dau seama daca as fi putut executa corect strategia RAV", spune Georgescu. Pana la urma, spune el, totul se rezuma la executie, la punerea in practica a ideilor. "De gandit planuri si strategii corecte si coerente nu e foarte greu, dar punerea lor in practica este cu totul alta poveste, mai ales intr-o echipa ajunsa deja mare", adauga antreprenorul care cu mai bine de un deceniu in urma intuia capacitatile exceptionale ale marfii numite software: creezi o singura data si o vinzi de nenumarate ori.

Cum ar fi "executat" Radu Georgescu programul RAV fara Microsoft? "Probabil ca RAV ar fi fost unul din produsele importante in lume, cu 20 de birouri internationale, niste sute de distribuitori, niste zeci de milioane de utilizatori si niste profituri." Georgescu apreciaza ca, daca producatorul de software de securitate BitDefender a fost evaluat la 100 de milioane de dolari (in jur de 65 de milioane de euro), este posibil ca RAV sa fi ajuns sa valoreze putin mai mult, in conditiile in care solutia de securitate dezvoltata de Gecad a fost mereu cu un pas inaintea BitDefender.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/dilema-antreprenorului-roman-daca-nu-vindeam-5013136
5013136
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.