Dilema antreprenorului roman: Daca nu vindeam?

Postat la 20 octombrie 2009 60 afişări

Anul este 2009 si e criza. Radu Georgescu resimte criza, pentru ca vanzarile antivirusului RAV s-au redus destul de mult. Dar altii resimt criza si mai dureros: omul de afaceri Florin Andronescu se gandeste daca nu cumva e bine sa inchida compania de credite de consum Credisson, compania LaDorna a lui Jean Valvis incearc din greu sa isi diversifice portofoliul, iar brokerul de credite Gemini Capital Consult isi dramuieste cu mare grija banii.

"Pretul incasat in 2002 a fost fabulos pentru vremea respectiva. Iar acea suma a fost foarte importanta pentru dezvoltarea ulterioara a afacerii. Daca nu vindeam, trebuia sa investesc suplimentar in Dorna fata de cele 10 milioane de euro obtinute de la Société Générale Romanian Fund si sa cresc capitalul social pentru a extinde distributia si numarul vitrinelor frigorifice. Exista in aceasta situatie posibilitatea sa apara probleme pe parcurs". In cazul afacerii cu lactate LaDorna, crede ca brandul nu ar fi reusit sa ajunga sa numere 85 de produse diferite.

Valvis introduce insa in ecuatie un element cat se poate de important - modul in care un antreprenor isi priveste investitia. Putem avea o abordare sentimentala, asemeni socrului lui Valvis, sau, din contra, una pragmatica. Valvis vorbeste de o lipsa de atasament fata de activele fizice, dar de o apropiere sentimentala fata de brandurile create. "Cand am vandut Dorna, una dintre conditii a fost pastrarea si folosirea brandului LaDorna. Dupa aceasta ultima tranzactie, am vandut doar fabricile si brandul LaDorna, dar numai pe sectorul lactatelor. Brandul inca imi apartine pentru domeniul cerealelor ecologice. Recunosc, sunt sentimental si atasat de brandul pe care l-am construit. Numai la vinuri am facut exceptia de a folosi numele Chateau Valvis, pentru ca afacerea asta vreau sa ramana in familie si sa se transmita generatiilor viitoare."

Pentru omul de afaceri Florin Andronescu, ambele exituri pentru care este cunoscut, din retailerul de electrocasnice Flanco si compania de credite de consum Credisson, au fost facute la cel mai bun moment, asemeni lui Jean Valvis. "Credisson este cea mai interesanta realizare a mea, pentru ca a fost un business nou, intr-o piata in care multi creditau, dar nimeni nu avea un vehicul dedicat creditarii consumului. A avut viata scurta, de trei ani, a avut o crestere fulminanta si un exit spectaculos", afirma Andronescu, convins de altfel ca daca ar mai fi amanat tranzactia, vanzarea nu ar mai fi avut loc. {i cum criza economica a lovit in principal in institutiile financiare, un Credisson singur, lipsit de sprijinul financiar al unei companii mari ar fi avut probleme serioase. "Avand in vedere ce se intampla in piata acum, ar fi fost de luat in calcul inclusiv inchiderea afacerii."

Referitor la Flanco, recunoaste ca a fost o constructie lenta, pe termen lung, cu multe suisuri si coborasuri, si daca ar fi urmarit aceleasi tendinte de piata precum competitorii din retail, cu ceva mai multa prudenta, crede ca ar fi fost surprins probabil de aceleasi probleme: scaderea vanzarilor, suprafata prea mare de vanzare, personal suplimentar - ceea ce l-ar fi determinat sa restructureze compania.

Capacitatea de a finanta compania ar fi avut-o o perioada, dar dupa aceea ar fi fost oricum obligat sa caute finantari noi, moment cand pozitia sa in companie ar fi fost diluata. "Cam acelasi lucru s-a intamplat si in 1997, cand am atras fondul de investitii Oresa."

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/dilema-antreprenorului-roman-daca-nu-vindeam-5013136
5013136
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.