Dilema antreprenorului roman: Daca nu vindeam?

Postat la 20 octombrie 2009 60 afişări

Anul este 2009 si e criza. Radu Georgescu resimte criza, pentru ca vanzarile antivirusului RAV s-au redus destul de mult. Dar altii resimt criza si mai dureros: omul de afaceri Florin Andronescu se gandeste daca nu cumva e bine sa inchida compania de credite de consum Credisson, compania LaDorna a lui Jean Valvis incearc din greu sa isi diversifice portofoliul, iar brokerul de credite Gemini Capital Consult isi dramuieste cu mare grija banii.

Pe de alta parte, in cazul lui Ghenea avem de-a face cu o evolutie personala, mai relevanta decat evolutia Flamingo, Flanco sau a investitiilor pe care le-a facut in timp. Un antreprenor, spune Ghenea, anticipeaza in general cresteri si este tentat sa amane vanzarea pentru un moment mai bun, cand ar obtine o suma mai mare. Prin natura spiritului antreprenorial, intreprinzatorul este silit sa aiba o opinie buna despre afacerea sa, si tocmai de aceea nu are un plan B, pentru un scenariu pesimist.

Multi nu au finalizat niciodata un exit, pentru ca an de an au preferat sa mai astepte, ignorand ciclicitatea economiei si posibilitatea sa intervina o scadere, iar din 2008 exitul a devenit o raritate. "In 2009, 90% dintre antreprenorii care au diverse afaceri vor sa vanda, dar nu au cui, pentru ca sunt doar 10% cumparatori, iar asta se vede in volumul si valoarea tranzactiilor din ultimul an si ceva. Orice tranzactie corecta este mai buna decat niciuna", conchide Ghenea.

Planul B, spuneti? Il avea Sorin Stoica, care a vandut reteaua de magazine de comunicatii mobile Dasimpex catre fondul spaniol de investitii Ged Capital. Daca Dasimpex nu ar fi fost vandut, spune Stoica, nu inseamna ca ar fi ramas o companie finantata din fonduri proprii, ci cu siguranta ar fi incercat sa atraga un investitor care sa sustina anumite planuri de dezvoltare la acea data.

"Daca tranzactia cu Ged Capital nu ar fi avut loc, aveam planul B gata pregatit; fuziunea comerciala cu alte doua retele GSM, astfel incat sa atingem masa critica de 120 de magazine. Asa am fi avut putere de negociere cu operatorul telecom Orange, cu furnizorii de telefoane mobile si accesorii, si nu in ultimul rand, o prezenta in toate orasele din tara."

Aceasta fuziune ar fi fost completata cu un parteneriat strategic cu Orange astfel incat acesta sa suporte o parte din costurile de rebranding ale celor doua retele mai mici integrate, campaniile publicitare la nivel national si nu in ultimul rand, sa absoarba o parte din costurile de training ale personalului si de renovare si mobilare a magazinelor in concordanta cu cerintele impuse de noile produse si servicii.

Planul B i-a permis lui Stoica sa ne furnizeze si cel mai precis raspuns primit: "La aceasta ora, Dasimpex ar fi insemnat 140 de magazine in toata tara, circa 300 de angajati si o cifra de afaceri de aproximativ 35 de milioane de euro".

Pentru comparatie, Fonomat, reteaua de magazine detinuta de Ged Capital si care include Dasimpex, a ajuns la aproape 180 de magazine la nivel national si o cifra de afaceri de 28 de milioane de euro anul trecut.

In ce-l priveste pe Stoica, probabil ar fi ramas la carma acestei afaceri ca director general, dezvoltand in continuare Dasimpex cu fonduri din trei directii: resurse proprii generate de afacerea in sine (40%), sprijinul operatorului (30%) si credit de investitii folosit pentru deschiderea noilor magazine (30%).

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/dilema-antreprenorului-roman-daca-nu-vindeam-5013136
5013136
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.