Dilema antreprenorului roman: Daca nu vindeam?

Postat la 20 octombrie 2009 60 afişări

Anul este 2009 si e criza. Radu Georgescu resimte criza, pentru ca vanzarile antivirusului RAV s-au redus destul de mult. Dar altii resimt criza si mai dureros: omul de afaceri Florin Andronescu se gandeste daca nu cumva e bine sa inchida compania de credite de consum Credisson, compania LaDorna a lui Jean Valvis incearc din greu sa isi diversifice portofoliul, iar brokerul de credite Gemini Capital Consult isi dramuieste cu mare grija banii.

Aportul lui Andronescu la formula finala este puterea contextului: pe parcursul evolutiei Credisson si Flanco dupa vanzare, noii proprietari au facut o serie de greseli, de genul extinderii exagerate a suprafetelor de vanzare, greseli pe care crede ca si el le-ar fi facut daca ar fi pastrat fraiele conducerii.

Daca cei trei actionari ai distribuitorului IT Flamingo ar fi mers dupa modelul simplei sperante in cresterea organica a companiei, ar fi ajuns exact in situatia de faliment in care e K Tech acum. Este scenariul extrem pe care il traseaza Marius Ghenea, cel care, impreuna cu Dragos Cinca si Varol Islam, infiinta compania in 1994. "Lucrurile s-ar fi rostogolit pana intr-o perioada de criza semnificativa, probabil 2006, cand a cazut creditul de consum. Pe de alta parte, lucrurile pot merge prost o perioada foarte lunga intr-o piata, mai ales ca de obicei nimeni nu vrea sa inchida robinetul - banci implicate sau furnizori", declara Ghenea. "Situatia putea sa fie prelungita intre 6 luni si 2 ani, in functie de inertia companiei. In masura in care antreprenorii actionari n-ar fi inteles ca au nevoie de resurse financiare care sa nu creeze un leverage excesiv, situatia Flamingo ar fi fost exact aceeasi", anticipeaza el. Dupa acelasi scenariu extrem, cifra de afaceri a Flamingo ar fi ajuns la un plafon, o chestiune de inertie. "In 2001 ajunsesem deja la 50 de milioane de dolari. In ce priveste IT-ul si vanzarile de desktopuri, trecusem din cercul virtuos in cel vicios."

Un alt capitol al scenariului conturat de Marius Ghenea pentru Flamingo, daca nu ar fi iesit din companie, este listarea la bursa, pe care crede ca ar fi realizat-o ceva mai devreme, cu circa un an, spre a crea o pozitie mai buna a companiei in piata. "E bine sa prinzi niste ferestre de oportunitate la bursa, care in general fie ramane un pic in urma, fie un pic inaintea ciclurilor economice", spune Ghenea. Momentul din vara lui 2005, cand a fost listata Flamingo, a fost cel la care au reusit sa ajunga actionarii urmand procedurile necesare pregatirii pentru listare. "Daca ajungeam mai devreme ar fi fost mai bine. Chiar si cu un semestru sau trimestru inainte, cifrele ar fi fost altele", apreciaza el.

Altfel, a existat intotdeauna si varianta organica de crestere, insa de la un anumit punct incolo, acest scenariu nu ar mai fi generat randament, iar resursele financiare de care avea nevoie Flamingo nu puteau veni asa.

Momentul exitului lui Ghenea din Flamingo a fost printre altele stabilit tocmai de plafonare, de faptul ca businessul IT in general si vanzarea de computere in particular se transformau, treceau din zona specialistilor catre fenomenul de masa de astazi, iar cresterile obtinute pana atunci erau deja mai dificil de mentinut. Din acest motiv s-a orientat catre un domeniu adiacent, la Flanco, firma pe care a condus-o timp de trei ani. Perioada a coincis cu aparitia si explozia creditului de consum si s-a tradus in cresteri de la 20 de milioane de euro la 120 de milioane de euro. Scenariul sau pentru cazul in care ar fi continuat sa conduca Flanco, iar vanzarea catre Flamingo a retailerului de electrocasnice nu s-ar fi materializat este ca profitul ar fi fost probabil mult mai modest.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/dilema-antreprenorului-roman-daca-nu-vindeam-5013136
5013136
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.