Cum se fac 200 de milioane de euro pe an din ŞAORMA

Postat la 26 noiembrie 2012 720 afişări

E ieftina, pare sanatoasa si foarte comod de mancat, in pauza de masa sau chiar pe drum. In plina criza, afacerile cu saorma infloresc.

Pentru a nu parasi zona calculelor, trebuie spus ca dispersia preturilor pentru saorma este foarte mare: de la 14 sau 16 lei si pana la 6 sau chiar 4 lei in cazul ofertelor promotionale sau dumpingului facut de unii saormari in momentul in care deschid o locatie noua sau incearca sa isi "omoare" concurenta. "Un astfel de pret e imposibil si nu se sustine, trebuie sa fie ceva in neregula in aceste situatii", afirma unul dintre reprezentantii celei mai cunoscute saormerii din Romania, cea de la Dristor.

Cei mai multi dintre comercianti indica un cost al ingredientelor dintr-o saorma care variaza de la 2-3 lei pana la 7-8 lei. Practic, o lipie inseamna 0,5-0,8 lei, cele 100 de grame de carne cresc costurile cu inca 1,5-2 lei, iar sosurile, legumele si cartofii prajiti costa cel putin 1-1,5 lei.

"Eu folosesc ingrediente mai scumpe, dar chiar si asa imi ramane un profit de 20%. Insa din asta trebuie sa platesc angajatii si rata pentru spatiul comercial", recunoaste administratorul La Haleala. Cu un singur spatiu de vanzare, saormeria lui Razvan este doar unul dintre cei peste 200-300 (sau chiar 500 dupa unele estimari) de jucatori activi pe una dintre cele mai fragmentate piete din Capitala, alte cateva sute de saormerii fiind active in orasele mai mari din tara, potrivit furnizorilor de carne.

Cel mai cunoscut nume este de departe Dristor Kebab, a carui poveste incepe in anul 1999. "Romanii si turcii au o istorie comuna. Romanilor le place mancarea turceasca, iar saorma este un produs care s-a pliat foarte usor pe nevoi", explica unul dintre reprezentantii Dristor Kebab. El isi aduce aminte cu nostalgie de vremurile cand se castiga mult mai bine in acest domeniu. "Romania nu era membra a UE, nu existau atatea taxe si impozite si tot felul de restrictii si reglementari, care inseamna pana la urma costuri mai mari". Chiar si asa, Dristor Kebab a investit in ultimul an cateva sute de mii de euro in deschiderea a inca trei saormerii, in afara celei situate in cartierul Dristor din Capitala. "Criza ne-a facut sa ne dam seama ca oamenii sunt mai atenti la costuri, la cat platesc pe mancare si la cat platesc pe benzina. {aorma e un produs bun pentru criza, dar trebuia sa mergem spre ei cu produsul nostru. Asa am ajuns in mall-uri. Era amuzant sa ii vezi pe cei de la McDonald's sau KFC cum stateau in fata spatiului nostru si isi notau in carnetele diverse lucruri".

"Disputa" dintre saormeria de la Dristor si McDonald's nu reprezenta insa o noutate, un restaurant al companiei americane fiind amplasat in cartierul Dristor, exact peste drum de cea mai prolifica saormerie din tara. Asa ca pana la confruntarea celor doua tipuri de restaurante in mall a mai fost doar un pas.

"Decizia de a introduce o saormerie in mall a fost simpla. Studiile aratau ca vizitatorii cereau un astfel de produs. De aici incolo, lucrurile au mers de la sine si am gasit spatiu", motiveaza Radu Tanasescu, seful operational al Anchor Grup, companie care detine centrele comerciale Bucuresti Mall si Plaza Romania.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/cum-se-fac-200-de-milioane-de-euro-pe-an-din-saorma-10350812
10350812
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.