Cum poate ajuta tehnologia ca afacerile româneşti să treacă la următorul nivel?

Autor: Ioana Matei Postat la 03 octombrie 2016 1927 afişări

Florin Şomodi şi Raluca Culda, fondatorii Titirez Bootcamp, un accelerator de afaceri româneşti care îşi propune să formeze prin training şi coaching 1.000 de antreprenori, consideră că tehnologia nu poate lipsi din priorităţile unei afaceri la început de drum. Din punctul lor de vedere, nu ar trebui să lipească viziunea, o minimă cunoaştere a domeniului în care vor să se lanseze, o strategie de marketing, o definire clară a ţintei afacerii, un control puternic al finanţelor. Or „tehnologia poate susţine toate aceste aspecte: software‑ul poate să genereze rapid rapoarte şi să ajute la luarea unei decizii de management prompte, fără să implice neapărat dialogul cu cinci oameni, ci prin intermediul platformei care să furnizeze acele informaţii“, spun cei doi. Ce le lipseşte companiilor româneşti, comparativ cu cele vestice, din acest punct de vedere? „Companiilor româneşti le lipsesc în general structura şi procedurile. Spre exemplu, toţi fac certificări ISO pentru a puta lucra cu companiile din afară sau cu multinaţionale, dar nici nu se uită peste ele să vadă dacă sunt ceea ce trebuie sau cel care le-a făcut, le-a făcut după ureche“, spun ei.

CE ESTE DIGITALIZAREA ŞI CE SOLUŢII TREBUIE IMPLEMENTATE?

Cosmin Costea spune că adeseori îi este adresată această întrebare, iar răspunsurile oferite sunt infinite. „Putem să ne gândim la foarte multe lucruri care ajută: fie că vorbim despre dezvoltarea unei noi geografii, adică intrarea pe o piaţă pe care nu exişti fizic folosind digitalul şi e-commerce-ul în particular; folosirea de data mining sau predictive analytics pentru o mai bună înţelegere a clientului şi pentru a lua mai puţine decizii personale şi de mai multe ori hotărâri bazate pe înţelegerea datelor; putem vorbi, în cazul companiilor mari, despre cum să procedeze cu iniţiativele IT din companie – trebuie judecate cu altă măsură faţă de celelalte tipuri de proiecte, altfel nu ar avea şanse. Proiectele digitale trebuie să aibă o agilitate crescută.“ 

Agilitatea, termen asociat cu IT-ul, ar trebui să se reflecte asupra oricărei afaceri, mai ales asupra uneia aflată la început. „Pentru mine, agilitatea înseamnă acceptarea incertitudinii şi dorinţa de a merge înainte mai degrabă decât a aştepta până ai toate răspunsurile perfecte, pentru că evident nu o să le ai. Sau, poţi să le ai, dar când le vei avea, va fi prea târziu. Este important ca în cazul investiţiei în IT să ai o abordare duală: să ai o dată sistemele de bază care trebuie să fie foarte de încredere, dar şi sistemele care noi care trebuie să fie foarte agile, foarte dinamice şi unde dacă nu merge totul perfect din prima e OK, înveţi şi mergi mai departe“, descrie specialistul de la Deloitte modul în care orice manager ar trebui să se raporteze la dezvoltările tehnologice. 

Prin prisma experienţei Cisco pe piaţa locală, directorul general al companiei observă că există deschidere pentru abordarea soluţiilor tehnologice, însă de cele mai multe ori, întrebarea pe care şi-o pun micile companii este „Cu ce încep?“. Dorin Pena spune că înainte de a face o investiţie, managerii oricărei afaceri ar trebui să îşi pună trei întrebări: 1. Care este obiectivul lor? Să îmbunătăţească experienţa clienţilor, să schimbe modelul de business, să eficientieze procesele sau vrea să digitalizez forţa de muncă?; 2. Cum se pot asigura că tehnologia nu e doar un mijloc, ci devine element cheie al afacerii?; 3. Care este necesarul de tehnologie – ce au nevoie să fie in house şi ce pot lua ca serviciu?

Directorul general al Cisco România punctează că o companie pregătită pentru digitalizare trebuie să aibă în primă instanţă o infrastructură de reţea bine pusă la punct. „Astăzi, reţeaua nu mai transportă doar date, ci şi conţinut audio şi video. De asemenea, cei mai mulţi angajaţi se aşteaptă să aibă la serviciu o conexiune wireless care să le ofere flexibilitate şi să le sporească eficienţa“, observă reprezentantul Cisco. El atrage atenţia asupra necesităţii protejării reţelei: „Este esenţial să existe o abordare arhitecturală asupra securităţii şi nu doar o securizare punctuală a unor dispozitive. Multe companii mici nu sunt pregătite însă, neavând angajaţi sau aptitudinile necesare in house.“ O companie în dezvoltare poate să apeleze la furnizorii numeroşi de tehnologie, fie că vorbim despre infrastructură sau despre securitate, pe baza unor abonamente lunare, ceea ce dă libertate companiilor mici să ajusteze costurile plătite în funcţie de nevoile specifice într‑un anumit moment al dezvoltării afacerii. 

Alegerea principalelor unelte tehnologice depinde foarte mult de natura afacerii. Iniţial, se porneşte la drum cu sistemul operaţional – de exemplu ERP sau CRM, cel care acoperă motorul principal al firmei, componenta care produce venituri. Ulterior, se poate completa cu o soluţie de Business Intelligence sau WMS şi alte sisteme care acoperă restul de componente ale afacerii. Ideal este ca sistemul principal să fie supraspecializat pe domeniu, deoarece acesta generează avantajul competitiv“, explică Daniel Toma, de la Senior Software, câteva din aspectele de bază ale unui start‑up. Atunci când afacerea este în primele sale etape resursele sunt subdimensionate, astfel că sistemul informatic nu trebuie să fie o frână. „Caracterul dinamic al afacerii impune o soluţie software care să ţină pasul, fără să fie necesară o nouă schimbare la fiecare doi - trei ani, pentru că va fi din ce în ce mai costisitor. Este mult mai bine să găseşti o formulă comercială care să-ţi asigure accesul la o soluţie performantă de la bun început, decât să schimbi sistem dupa sistem“, afirmă Toma.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
imm,
afaceri,
romania,
crestere,
internet,
piata,
modele,
dezvoltare

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.