Cum poate ajuta tehnologia ca afacerile româneşti să treacă la următorul nivel?

Autor: Ioana Matei Postat la 03 octombrie 2016 1927 afişări

Acum, explică ea, 50% din investiţii vizează zona digitală, ţinând cont de specificul activităţii. Din rutina sa zilnică face parte analiza unor unelte ca reţelele sociale, e-mail marketingul, Google analytics, pe care le descrie drept „cele care ne ajută să mergem în direcţia bună, să ne dăm seama cum ne putem dezvolta“. Unde îşi doreşte să ajungă? Vrea ca In a Box să devină lider pe piaţa de cadouri online făcute în România.

Florina Natu este un exemplu că orice antreprenor care începe acum o afacere, gândeşte lucrurile diferit faţă de cei care alegeau acest drum în urmă cu un deceniu, de pildă. Chiar şi pentru o afacere cu o prezenţă fizică online-ul nu poate să iasă din discuţie: Andrei Dascălu este managerul unui restaurant axat pe vânzarea de preparate din peşte şi fructe de mare, Oyster Bar, lansat recent în urma unei investiţii de 250.000 de euro.

Dascălu explică faptul că din dezvoltarea afacerii sale nu lipsesc canalele de social media „care ne oferă posibilitatea de a interacţiona cu clienţii în timp real“. Dascălu spune că se concentrează şi pe sisteme de CRM, prin care ţin evidenţa clienţilor lor şi a comportamentului lor de consum.

NOUL ADN AL AFACERILOR

„Este important ca un antreprenor care lansează acum o afacere să fie primul în ce priveşte noile tehnologii, nu doar să ţină pasul; ţinutul pasului se vede mai degrabă la companiile mari, care au oarecare latenţă în adoptarea de noi tehnologii. Pentru un proaspăt antreprenor tehnologia, pe care o poate accesa înaintea celorlalţi pentru că nu are o organizaţie de schimbat şi de convins, poate reprezenta un avantaj competitiv“, descrie Cosmin Costea importanţa adaptărilor la realităţile tehnologice pentru o firmă recent înfiinţată.

Din această vară, Costea este director de strategie în cadrul companiei de consultanţă şi audit Deloitte Digital CE, odată cu extinderea serviciilor companiei în zona de consultanţă digitală. Lucrează de peste 15 ani în domeniul consultanţei digitale în afaceri, iar în noul său rol se ghidează după trei direcţii: transformare digitală, design creativ şi implementare de software. Potrivit lui, pentru o firmă mică adaptarea la noile tehnologii ar trebui să fie mai uşoară, deoarece pleacă de la zero, în timp ce o companie cu o istorie mai îndelungată s-ar putea lovi de barierele unor proceduri puternic împământenite. În prezent,

Cosmin Costea se concentrează pe companiile din zona de retail & consumer, iar pentru antreprenorii care activează în acest domeniu, primul pas care trebuie făcut este vânzarea online, aşa cum e-commerce-ul este recomandat pentru B2C (business to consumer) iar online ordering este folositor parteneri din zona de B2B (business to business). Costea spune că pentru un antreprenor care pleacă acum la drum trebuie să se axeze pe zona digitală: „Este unul dintre activele lui principale, este şansa să se lupte cu jucătorii mari; dacă nu foloseşte digitalul să optimizeze afacerea va fi copleşit de jucătorii mari“.

Dorin Pena, directorul general al Cisco România, duce şi mai departe dimensiunea acestui activ. „Noul val tehnologic îl reprezintă digitalizarea care va avea impact asupra tuturor companiilor, inclusiv a celor mici. Datele devin activul strategic al oricărei companii şi, la scară macro, al oricărei ţări“, sintetizează el. Pena consideră că abilitatea de a securiza datele, de a acţiona asupra lor şi de a oferi servicii bazate pe date vor fi factori determinanţi pentru succes. El observă cum competiţia vine din cu totul noi zone, nu doar cele tradiţionale, iar companiile trebuie să fie pregătite. „După cum vedem în cazul unor din cele mai mari şi de succes afaceri şi start-up-uri ale momentului, tehnologia nu este doar un mijloc pentru implementarea strategiei de business, ci este parte din ADN-ul firmei.

“ Este esenţial ca orice companie să stabilească foarte clar ce îşi doreşte, respectiv: să ofere noi experienţe clienţilor, să inoveze modelul afacerii, să eficientizeze procesele, să digitalizeze forţa de muncă. „Dacă vorbim de experienţa oferită clienţilor, în retail, de exemplu, clienţii moderni se orientează tot mai mult către servicii bazate pe web şi furnizori cu care să aibă o comunicare în timp real. Unele microîntreprinderi îşi desfăşoară deja activitatea pe internet; IMM-urile care vor să fie furnizori pentru mari companii de producţie au nevoie de informaţii şi procese derulate în timp real, exemplifică Pena.

El observă că în noul peisaj digital nu vor exista graniţe, iar toate companiile vor ţinti toţi clienţii, prin urmare fiecare companie va trebui să se raporteze la cel mai puternic competitor al său pentru a evolua. „În primul rând companiile trebuie să-şi construiscă modelele digitale de operare. Digitalizarea presupune conectarea tuturor aspectelor unei afaceri în mod sincronizat şi funcţional pe toate nivelurile.“

Daniel Toma, director general al companiei Senior Software, întăreşte şi el ideea că tehnologia nu mai este doar opţiune: „Piaţa este extrem de competitivă în toate domeniile, iar produsele şi serviciile unice, care să asigure protecţie comercială, sunt foarte rare“. Chiar dacă există o categorie de companii care se bazează doar pe o echipă bine sudată şi competentă, această zonă de confort dispare pe măsura creşterii cererii şi devine rapid un factor de limitare. „Soluţia completă este o echipă competentă plus un sistem informatic performant, care să poată scala aceste competenţe.“

Daniel Toma sesizează cum pe măsură ce o afacere se dezvoltă, cresc şi problemele legate soluţiile tehnologice, odată cu creşterea interacţiunilor interne şi externe. Pe lângă problemele specifice creşterii – lipsa forţei calificate de muncă din piaţă, nealinierea departamentelor, rotaţia de personal, nevoia de rapoarte consolidate, schimbările de fluxuri de lucru, conflictul între nevoia de a fi la fel de flexibil şi nevoia de control al proceselor – intervine şi tendinţa ca fiecare departament să se transforme într-o enclavă care îşi rezolvă problemele intern, separat de restul companiei, utilizând celebrele Exceluri. „Acestea nu pot fi controlate, actualizate sau distribuite fără muncă manuală, atenţie şi activităţi repetitive. În plus, este o îndeletnicire care nu generează niciun fel de satisfacţie profesională“, completează reprezentantul Senior Software.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
imm,
afaceri,
romania,
crestere,
internet,
piata,
modele,
dezvoltare

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.