Cum ne-a schimbat criza
Pentru unii, criza a venit brusc, in cazul altora s-a insinuat pe nesimtite in viata de zi cu zi: obisnuinta de a trai pe credit, de a cumpara din placere ori de a crede ca economia poate creste la infinit au facut loc prudentei sau chiar temerii de ziua de maine. BUSINESS Magazin a cautat sa afle ce a schimbat recesiunea în cotidianul romanilor, in obiceiurile de consum si cat de profunda e schimbarea de mentalitate adusa de actuala perioada de recesiune.
"Noul comportament de consum al populatiei incepe sa devina normal. Este inadmisibil sa consumi numai pe credit, iar recesiunea a fost o lectie pentru multi dintre noi", afirma directorul Cris-Tim, Radu Timis.
Solutia imprumutului bancar nu este posibila acum, dar nu pentru ca nu si-ar mai dori oamenii, ci pentru ca nu si-l mai pot permite. "Din fericire, bancile acum trebuie sa vada altfel creditul, mult mai prudent", apreciaza Cabat. Datele BNR pentru intregul portofoliu al bancilor arata ca situatia este destul de curata, dar in realitate n-ar fi chiar asa, sustine analistul. "Pentru perioada creditelor acordate dupa anul 2005, nivelul de neperformanta este in unele cazuri chiar si de 30%, dar media este de 10-15% pentru cele care nu au in spate o garantie imobiliara", afirma Cabat, amintind ca, acum doi-trei ani, nivelul de neperformanta era de 2%.
Creditele de consum si ipotecare au scazut puternic in 2009, fata de anii precedenti, iar diminuarea este rezultatul unei cereri mai reduse din partea clientilor, pe de-o parte, iar pe de alta al conditiilor mult mai restrictive impuse de banci. "Oamenii erau obisnuiti sa imprumute sume mult mai mari la veniturile pe care le aveau, aceste venituri au mai si scazut, iar cu cele ramase mai pot imprumuta mai putin de jumatate decat era posibil in trecut", rezuma analistul.
Daca il intrebi de viitor, Bogdan raspunde ca el e deja legat de datoriile pe care le are, asa ca in anii ce urmeaza, pana termina plata creditelor, "chiar daca apetitul pentru consum exista, se tempereaza automat atunci cand vin facturile".
Dragos Cabat prevede ca atunci cand se va relua temeinic cresterea economica, peste doi-trei ani, oamenii or sa uite si or sa-si doreasca sa reia vechile tipare de consum. "Ei isi doresc in continuare sa-si schimbe frecvent masina, televizorul si bunurile de folosinta indelungata. Lucrul acesta nu va mai fi insa posibil in urmatorii 10-15 ani, iar asta trebuie sa invete nu doar oamenii de rand, ci si oamenii de afaceri."
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro