Cum ne-a schimbat criza

Postat la 26 aprilie 2010 125 afişări

Pentru unii, criza a venit brusc, in cazul altora s-a insinuat pe nesimtite in viata de zi cu zi: obisnuinta de a trai pe credit, de a cumpara din placere ori de a crede ca economia poate creste la infinit au facut loc prudentei sau chiar temerii de ziua de maine. BUSINESS Magazin a cautat sa afle ce a schimbat recesiunea în cotidianul romanilor, in obiceiurile de consum si cat de profunda e schimbarea de mentalitate adusa de actuala perioada de recesiune.

"Consumul de bere a fost si el afectat, desi intr-o masura mai mica decat in alte domenii", sustine Andrei Haret, vicepresedintele de vanzari si distributie al Ursus Breweries, in opinia caruia rezultatele sondajului ApSG se explica prin puterea mai mica de cumparare si prin increderea scazuta a consumatorilor in mediul economic. Acestea ar conduce la o tendinta de a economisi bani, in cautarea unei sigurante financiare in vremuri nesigure, si in acelasi timp de a cumpara "marci in care au incredere si care stiu ca le ofera valoarea pe care o asteapta de la produsul cumparat". Haret aminteste ca puterea de cumparare a scazut si pe fondul diminuarii sumelor de bani trimise in tara de romanii din strainatate in 2009, sume mai mici cu 20% fata de cele din 2008.

"Intr-adevar, contextul crizei economice a condus la o schimbare in tiparele de consum. Desi romanii continua sa bea bere, ei o cumpara mai putin si mai rar, o consuma mai mult acasa decat in localuri si se orienteaza preponderent spre marci care ofera valoare", observa Haret. In perioada aprilie-septembrie 2009, piata berii din Romania a scazut cu 16% fata de acelasi interval din 2008. Scaderea pietei a avut efect asupra volumului de vanzari al companiei, care a inregistrat un declin de 12%, dupa o crestere semnificativa de 24% cu un an inainte.

Studiul ApSG indica o preocupare pentru productia de alimente in cadrul economiei naturale: o gospodarie din cinci a reusit sa-si asigure intr-o masura mai mare necesarul de alimente din productie proprie, ca solutie pentru depasirea crizei. "Economia rurala si economia de subzistenta sunt apanajul unei tari sarace, nu al unei tari care vrea sa creasca peste media Uniunii Europene", comenteaza Dragos Cabat.

Potrivit analistului, faptul ca multi romani au rude la tara si incearca sa traiasca din ce se cultiva si se creste acolo nu constituie un avantaj in fata altor tari, chiar daca la nivel individual e o solutie de a face fata dificultatilor economice de acum. "Agricultura nu este performanta, iar fermierii au ramas la stadiul de subzistenta, adica gradina de langa casa, trei gaini si-un porc", constata Cabat, atragand atentia ca aceasta este o strategie de supravietuire, nicidecum una de iesire din recesiune.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cover story,
criza,
obiceiuri,
recesiune,
romani,
schimbari
/cover-story/cum-ne-a-schimbat-criza-6037972
6037972
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.