Cum ne-a schimbat criza

Postat la 26 aprilie 2010 125 afişări

Pentru unii, criza a venit brusc, in cazul altora s-a insinuat pe nesimtite in viata de zi cu zi: obisnuinta de a trai pe credit, de a cumpara din placere ori de a crede ca economia poate creste la infinit au facut loc prudentei sau chiar temerii de ziua de maine. BUSINESS Magazin a cautat sa afle ce a schimbat recesiunea în cotidianul romanilor, in obiceiurile de consum si cat de profunda e schimbarea de mentalitate adusa de actuala perioada de recesiune.

Dupa modificarea cosului zilnic, in topul masurilor adoptate de populatie pentru depasirea crizei se numara amanarea cumpararii produselor de uz indelungat (42%), dar si cumpararea de produse nealimentare mai ieftine sau chiar second hand (37%). "Numarul de clienti care trec pragul magazinului n-a scazut deloc, insa cei care vin mai mult se uita si se plimba printre rafturi decat cumpara", spune Adina, vanzatoare intr-un magazin de electrocasnice din Bucuresti. Anul trecut, piata bunurilor de folosinta indelungata a scazut cu 42,6% fata de 2008, ajungand la 1,42 miliarde de euro, potrivit companiei de cercetare GfK. Piata electrocasnicelor mari a scazut cu 37%, la 334 de milioane de euro. De fapt, 2009 a adus o schimbare a comportamentului de cumparare si a preferintelor in materie de articole electrocasnice. "Cei care au cumparat au facut-o anul trecut din necesitate, nu din dorinta de a schimba un aparat inca functional cu un altul mai modern sau de alta marca", declara recent pentru BUSINESS Magazin Mioara Bolozan, directorul de marketing al Whirlpool Romania.

Cat despre facturile curente, multi au amanat achitarea lor, iar cresterea termenelor de plata se vede cel mai bine in statisticile operatorilor de utilitati. La nivelul celor doua societati, Enel Energie, care opereaza in zonele Banat si Dobrogea, respectiv Enel Energie Muntenia, numarul restantierilor s-a mentinut constant pe parcursul anului 2009, comparativ cu anul 2008. Totusi, punand fata in fata cele doua intervale, se observa o crestere cu circa 30% a numarului de clienti care si-au achitat factura dupa perioada de gratie, de 10 zile pentru consumatorii casnici si 15 zile pentru companii. In opinia oficialilor Enel, cele mai frecvente cauze care au dus la intarzieri de plata ale facturilor au fost cresterea somajului, in cazul clientilor casnici, iar in cazul institutiilor bugetare amanarile au fost cauzate de primirea cu intarziere a sumelor alocate de la bugetul de stat.

Situatia platilor este asemanatoare si la operatorii de telefonie. Vodafone a vandut recent companiei de recuperare de creante Glasro Holdings Ltd datorii de sapte milioane de euro, reprezentand facturi neincasate de la aproximativ 22.000 de clienti. Cea mai mare parte a facturilor cedate sunt emise in prima parte a anului 2009, adica exact cand criza a intrat in casele clientilor. In acelasi registru, Romtelecom, cel mai mare operator de telefonie fixa, a vandut facturi neincasate de la 24.000 de clienti. Rata de recuperare a datoriilor a scazut puternic, astfel ca Romtelecom ar putea recupera intre 5% si 10% din valoarea facturilor neincasate, potrivit estimarilor din piata.

"Prima masura pe care o iau oamenii in situatii de criza este restrictionarea consumului, prin amanarea cheltuielilor care nu sunt vitale", spune sociologul Alfred Bulai. In acest sens, reinnoirea mobilierului, a autovehiculului sau cumpararea unei noi locuinte au fost amanate sau sterse de tot de pe lista de prioritati, ceea ce s-a reflectat din plin in caderea pietei de constructii si a celei auto pe parcursul anului trecut.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cover story,
criza,
obiceiuri,
recesiune,
romani,
schimbari
/cover-story/cum-ne-a-schimbat-criza-6037972
6037972
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.