Cum ne-a schimbat criza
Pentru unii, criza a venit brusc, in cazul altora s-a insinuat pe nesimtite in viata de zi cu zi: obisnuinta de a trai pe credit, de a cumpara din placere ori de a crede ca economia poate creste la infinit au facut loc prudentei sau chiar temerii de ziua de maine. BUSINESS Magazin a cautat sa afle ce a schimbat recesiunea în cotidianul romanilor, in obiceiurile de consum si cat de profunda e schimbarea de mentalitate adusa de actuala perioada de recesiune.
Ce invataminte ar fi de tras dintr-o asemenea schimbare rapida de ritm al vietii si de calitate a traiului cotidian? Analistul Dragos Cabat insista pe rolul educativ al crizei pe care o traversam, in sensul in care ea le readuce aminte oamenilor ca e posibil ca veniturile lor sa nu mai creasca in permanenta si ca pot sa mai si scada. In plina perioada de crestere economica, evident ca nimeni nu se mai gandea la privatiunile si la inflatia din primii ani dupa 1990. "Oamenii au o memorie foarte scurta si asta s-a observat de multa vreme in teoria financiara comportamentala. Ei tind sa uite mai ales evenimentele negative, in functie de cat de puternice sunt", sustine Cabat.
Referindu-se la orizontul de timp in care va zabovi recesiunea, Ali Ergun Ergen, CEO al Baneasa Developments, sustine ca desi anul trecut a fost dur, 2010 va fi mai dificil. "Cred ca in 2010 se va intampla tot ce poate fi mai rau pentru segmentul de retail, de la inchideri de magazine la renuntari la francize, sau preluari. Pana in toamna ar trebui sa se termine perioada aceasta", spune Ergen. Daca dezvoltatorii imobiliari cauta luminita de la capatul tunelului si stiu sa citeasca semnele de iesire din criza, reactia nu este valabila pentru consumatorii obisnuiti. "Spre deosebire de un om de afaceri, omul de rand se uita la consum, nu la semnele revenirii", remarca Dragos Cabat, facand trimitere la perioada de vara, de vacante, cand limitele puterii de cumparare se vad mai bine. "Din pacate, fara ca ei sa perceapa lucrul acesta, sporirea veniturilor se va petrece abia la sase-noua luni dupa redresarea economiei si fara sa se intample brusc, ci gradual."
Bogdan are 25 de ani si lucreaza in IT din 2006. Intrat intr-o companie de profil direct de pe bancile scolii, el isi aminteste cum, vazandu-se cu un salariu multumitor, a inceput sa se gandeasca la o garsoniera si un autoturism. Boom-ul economic l-a stimulat sa faca acest pas, asa ca s-a trezit ca mai bine de jumatate din veniturile lui merg catre banci. Programatorul a mizat insa, ca toata lumea, pe cresterea anuala cu care era obisnuit. "Primul cuvant care imi vine in minte daca ma intreb ce am invatat de la criza este eficienta. La toate capitolele. La cum cheltuiesc banii, la cum gestionez timpul. Pana in momentul de fata nu am ajuns intr-un impas, dar ma gandesc ca imprumuturile sunt in continuare un risc", spune Bogdan, adaugand ca singura lui temere pentru perioada urmatoare se leaga de evolutia monedei euro.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro