Cand ar putea ajunge benzina la 6 lei pe litru

Postat la 19 iulie 2010 64 afişări

Intre un baril in curs de scumpire, taxe in crestere si productie in scadere, companiile petroliere isi reduc capacitatea de rafinare si isi taie marjele de profit. Cum va arata 2010 pentru piata petrolului, cat este de aproape benzina standard la 6 lei si cum isi vor recupera petrolistii pierderile?

Szabolcs Nemes, consultant la Roland Berger, crede insa ca, la consumul in scadere si la costurile mari pe care le au petrolistii, businessul de downstream va deveni neprofitabil, asa ca propune solutii pentru cresterea veniturilor din acest segment: "O parte din cresterea pretului va fi absorbita de marja de profit, deoarece, daca ar translata toate costurile in pretul final, carburantul ar deveni prea scump si ar pierde clienti". Nemes se gandeste ca benzinarii din Romania ar trebui sa profite din ce in ce mai mult de prezenta buna pe care o au in piata: "Poate suna putin neobisnuit, dar cred ca lanturile de retail de carburanti pot sa introduca zeci de noi servicii, de la spalatoriile de haine la vanzarea a orice fel de produse, orice alta activitate comerciala aducand acum mai multi bani decat vanzarea de benzina".

Schlang vorbeste deja despre "cifrele bune aduse de restaurantele din benzinarii" - este vorba de restaurantele Viva, din statiile OMV si - inca - PetromV. Altfel, datele existente si conditiile pietei nu arata deloc incurajator. Constantin Tampiza crede ca vanzarile de carburanti isi vor continua trendul descendent inceput in prima jumatate a anului, scadere care s-a cumulat cu cea de anul trecut, cand volumele vandute de petrolisti au scazut cu 20%.

De la inceputul anului, Tampiza spune ca vanzarile i s-au redus cu 6-8%, Titov Buzescu indica scaderi de 7%, in special pe flote, Rainer Schlang spune ca in primele trei luni ale lui 2010 vanzarile au pierdut 16%, tot pe partea comerciala, iar Szabolcs Ferencz indica o scadere de 4,5% a volumelor vandute in primul trimestru din 2010 fata de aceeasi perioada din 2009. Si, dupa cum indica toata lumea, scaderile sunt mult mai mari pe diviziile comerciale, la vanzarile en-gros, unde se simt profund scaderile de cerere din partea transportatorilor sau a companiilor din constructii. De asemenea, taierea salariilor din sectorul public, dar si decizia guvernantilor de a taia cu 50% bonurile de benzina din institutiile de stat (declaratie facuta in urma cu cateva saptamani de premierul Boc) s-au simtit in bilantul petrolistilor. "Sectorul public este foarte restrictiv cu bugetele, astfel ca in aceasta perioada au fost mai putine licitatii, nu s-a mai cerut atât de mult carburant dinspre acest sector si asta s-a simtit", explica Rainer Schlang, membru al directoratului Petrom si responsabil de partea de vanzari si marketing.

E adevarat ca scaderea mai mare a fost pe flote, dar si cifrele de peste 5% de scadere din retail indica ceva despre o piata in care "oamenii mai bine nu mananca decat sa nu mearga cu masina", dupa cum spune Constantin Tampiza. Schlang spune ca, din datele lor, "numarul de tranzactii din statii a ramas la acelasi nivel cu cel de anul trecut, valoarea bonului fiind cea care a scazut". "Se va mai rationaliza consumul, asta e clar. Oamenii isi vor da seama ca exista alternative", spune Szabolcs Nemes, convins ca oamenii vor ajunge sa descopere ca se poate circula si altfel. Pe de alta parte, Nemes crede ca petrolistii mai au putine parghii prin care sa se justifice noi salturi de preturi la pompa; cu toate acestea, scumpirea petrolului se va simti ca de obicei in preturi, iar faptul ca accizele din Romania sunt inca departe de tari vest-europene, precum Germania, Franta, Olanda sau Marea Britanie, ar putea provoca ceva surprize in viitor. "Cu acciza de acum, in jur de 450 de euro, ne incadram la nivelul accizelor din regiune; doar o aliniere a accizelor la nivelul UE ar putea genera un salt important, dar nu este deocamdata in plan asa ceva", spune Nemes.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/cand-ar-putea-ajunge-benzina-la-6-lei-pe-litru-6585376
6585376
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.