Cand ar putea ajunge benzina la 6 lei pe litru

Postat la 19 iulie 2010 64 afişări

Intre un baril in curs de scumpire, taxe in crestere si productie in scadere, companiile petroliere isi reduc capacitatea de rafinare si isi taie marjele de profit. Cum va arata 2010 pentru piata petrolului, cat este de aproape benzina standard la 6 lei si cum isi vor recupera petrolistii pierderile?

Oricum, cei aproximativ 30-50 de euro pe tona pe care ii plateste Petrom sunt destul de departe de redeventa pe care o platesc alte companii care rafineaza in Romania, cum ar fi Lukoil sau Rompetrol. Tampiza spune ca Lukoil plateste in jur de 290 de dolari (aproximativ 260 de euro) redeventa pe tona, asadar randamentul companiei este automat mai mic. Iar cand vine vorba de randamente, Tampiza face alt calcul: "Acum, marginea la pompa e de aproximativ 90-100 dolari/tona la motorina si cam 120-130 dolari/tona la benzina, in conditiile in care cheltuielile operationale, inclusiv amortizarea, sunt in jur de 110 dolari pe tona. Suntem la limita. Anul trecut, lucram cu margini de 140-150 dolari/tona la motorina si cam 180 dolari/tona la benzina si, chiar daca am pierdut 22 de milioane de dolari din cauza cursului, tot am avut profit". Marjele de profit cu care lucreaza Lukoil au scazut pentru ca asa a decis managementul companiei - Tampiza spune ca a decis sa taie marja de profit cu 30% pentru a se putea mentine la un pret competitiv.

Despre reducerea marjei de profit cu 13-15% vorbeste si Titov Buzescu, Rompetrol aplicand aceasta masura inca de la inceputul anului - ideea fiind de a absorbi o parte din saltul accizei si a evolutiei dolarului prin scaderea marjei de profit. "Trebuie sa mentinem pretul in asa fel incat, fara sa avem pierderi mari, sa mentinem volumele cat de cat constante. Oil & gas e un business de volume foarte mari, deoarece accizele si taxele fixe trec de 90% din pret, asadar marja ramane mica", explica Titov Buzescu.

Oficialii Petrom vorbesc mai putin despre constructia pretului si nu au declarat daca au umblat la marja de profit in conditiile evolutiei cererii de la inceputul acestui an: "Realitatea in România este ca activam

intr-un mediu foarte competitiv, iar pretul final depinde de cererea pe care o avem din piata. In functie de cerere si de ce poate oferi fiecare competitor, se formeaza pretul", explica si Rainer Schlang, oficialul Petrom. In fata cererii scazute, masurile de reducere a marjei au fost aplicate doar de Lukoil si Rompetrol, dar nu au fost reeditate odata cu aplicarea TVA de 24%: in noaptea catre 1 iulie, toate statiile din Romania au aplicat noul TVA la toate produsele, fara a lua in calcul absorbtia unei parti din majorare, nici macar din motive de imagine: "Preturile au crescut in toata piata, dar cumva se va regla cererea cu oferta. E posibil ca, la aceste noi preturi, scaderile de volume sa fie foarte mari. Dar nu numai pretul este cauza scaderii, ci si veniturile nete. Puterea de cumparare se reduce aproape la jumatate odata cu aceste masuri", crede Buzescu.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/cand-ar-putea-ajunge-benzina-la-6-lei-pe-litru-6585376
6585376
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.