Mai poate reveni consumul?

Postat la 10 mai 2010 55 afişări

Consumul a fost in perioada 2003-2008 principalul motor de crestere al economiei romanesti, permitand celor mai multi dintre producatori si comercianti sa inregistreze cresteri record. Pe cat de accelerata a fost cresterea, pe atat de abrupta caderea din ultimul an. Invitatii clubului organizat de BUSINESS Magazin impreuna cu casa de avoactura PeliFilip au discutat despre sansele de revenire a consumului in urmatorul an.

BUSINESS MAGAZIN: Cat de incredere sunt studiile in acest moment? Au devenit ele mai importante?

ALBERT DAVIDOGLU: Am sa raspund

intr-un alt mod: intre 2006 si 2009 am lucrat la filiala Unilever din Olanda si acolo am avut senzatia ca lucrurile sunt asezate, piata este asezata, vanzarile se intampla intr-un anumit fel si e usor... Intorcandu-ma in Romania am avut senzatia ca daca nu iei o decizie in 48 de ore pierzi bani. Si in momentul in care studiile Nielsen pentru perioada primului trimestru vin pe 15 mai, nu pot sa fac nimic daca astept dupa acest studiu. Deja am pierdut si trimestrul doi. Reactia pe care trebuie sa o avem acum in business trebuie sa vina in 48 de ore, altfel pierdem. Daca sunt schimbari de distributie, consum, produse, trebuie sa reactionezi, lucrurile trebuie sa fie foarte, foarte dinamice.

MIHAI GHYKA: Nu stiu daca criza determina categoriile de consumatori. Cred in continuare ca ceea ce putem controla sunt costurile interne, acestea le putem determina, sunt ale noastre; personalul, orice s-ar intampla, nu ar face rabat de la calitate, pentru ca e criza - voi avea mai mult de pierdut daca fac rabat de la calitate, deoarece voi avea o perceptie mai proasta, risc sa stric ceea ce am construit ani in urma. Romania s-a confruntat cu o criza si o scadere la fel de abrupta pe cat a fost cresterea. Daca piata de publicitate a scazut anul trecut cu 35%, este si o oportunitate pentru a investi in marketing, a construi branduri, a fi mult mai vizibil si a fi sigur ca esti in mintea consumatorului cu ceea ce este relevant. Din ceea ce vedem, sunt atitudini foarte diferite in piata, dar brandurile construite in timp, cel putin in industria unde activez, sunt cele care dureaza. Cei care au crescut foarte rapid pe un an vor scadea in urmatorul an la fel de rapid. Brandurile construite in timp sunt cele care castiga teren.

BUSINESS MAGAZIN: Care e strategia dumneavoastra? Domnul Davidoglu spunea ca merge acolo unde sunt clientii.

MIHAI GHYKA: Punctul unu este acela de a promova o categorie de produse care corespund nevoilor consumatorilor din segmente foarte diferite. Consumatorul s-a schimbat fata de acum 20 de ani: acelasi consumator consuma cam cinci - sase marci diferite, cu o frecventa diferita, dar momentele de consum determina o anumita alegere. Trebuie sa fii prezent si sa fii in ochii lui cand alege. Venitul nostru per hectolitru scade, tot ce poti face este sa te concentrezi asupra costurilor si sa te pregatesti - ceea ce nu aud deloc in Romania - pentru cresterea care urmeaza. Si experienta pe care am avut-o in America era formidabila pentru ca exista un status pe planul de crestere in 2011. Erau directori care erau stresati de faptul ca sunt in urma pe planul de crestere in 2011 si ca nu vor castiga cota de piata atunci cand va veni cresterea.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Club BUSINESS Magazin,
comert,
consum
/club-bm/mai-poate-reveni-consumul-6099945
6099945
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.