Mai poate reveni consumul?

Postat la 10 mai 2010 55 afişări

Consumul a fost in perioada 2003-2008 principalul motor de crestere al economiei romanesti, permitand celor mai multi dintre producatori si comercianti sa inregistreze cresteri record. Pe cat de accelerata a fost cresterea, pe atat de abrupta caderea din ultimul an. Invitatii clubului organizat de BUSINESS Magazin impreuna cu casa de avoactura PeliFilip au discutat despre sansele de revenire a consumului in urmatorul an.

BUSINESS MAGAZIN: Se vede acest lucru si in traficul si vanzarile dintr-un centru comercial?

BOGDAN DANCAU: Datele macroeconomice se vad foarte mult in consum si invers. Sa luam exemplul Poloniei, tara cu cea mai mare crestere a PIB-ului anul trecut, crestere care s-a resimtit si la nivelul economiei si consumului. Am ramas putin descumpanit sa vad traficul dintr-un centru comercial nu foarte central, in mijlocul unei zile lucratoare. Asta spune totul. Din perspectiva businessului nostru, in momentul in care chiriasii au probleme din lipsa consumului si dezvoltatorii centrelor comerciale au la randul lor probleme. Puterea de cumparare in Romania a fost supraestimata. Situatia nu este insa dramatica, dar pare sa descrie linistea de dinaintea furtunii pentru tot ce inseamna retail si centre comerciale. In Bucuresti, de exemplu, cred ca momentul adevarului va veni foarte curand.

BUSINESS MAGAZIN: Si pe segmentul bunurilor de larg consum?

ALBERT DAVIDOGLU: Noi operam 13 categorii de produse diferite, de la detergenti si pana la produse cosmetice. Consumatorul si-a schimbat perceptia asupra valorii unui bun de larg consum, cumpara mai putin sau la un pret mai mic si reduce stocul de acasa, iar asta schimba in mod fundamental pietele, anul trecut scaderi masive fiind inregistrate pe linie, pentru ca, din dorinta de a castiga consumatorul, toata lumea face oferte. Miscarea este insa gresita si va duce la distrugerea pietelor a caror valoare deja scade masiv, moment din care va fi greu sa se revina la situatia anterioara. E un moment de cotitura. Lantul de distributie, de exemplu, este sub presiune, pentru ca aici este vorba despre costuri fixe, iar in momentul in care vanzarile scad, aceste costuri devin mai ridicate si este nevoie de reduceri. Coroborat cu lipsa lichiditatilor din piata, presiunea devine si mai mare si se resimte in final in puterea de cumparare a consumatorului si in stilul de viata al acestuia. Lucrurile merg in spirala, iar vestile de saptamana trecuta cu privire la posibilitatea cresterii taxelor si a cotei unice nu fac decat sa inrautateasca situatia.

BUSINESS MAGAZIN: La electrocasnice nici macar promotiile nu au reusit sa sustina consumul.

MONICA IAVORSCHI: Da, vorbim de o scadere de 50% anul trecut, ceea ce ma face sa privesc cu jind la segmentul bunurilor de larg consum, unde scaderea este probabil de numai 10%. Totusi, printr-un filtru optimist, spre sfarsitul acestui an lucrurile vor reveni mai aproape de normalitate, chiar daca nu la nivelul din 2008.

BUSINESS MAGAZIN: Dar din perspectiva unui producator care exporta in regiune, care este situatia? Vedem ca Dacia sta destul de bine. Este cazul si in ceea ce priveste producatorii de electrocasnice?

MONICA IAVORSCHI: Ca producator, am reusit sa echilibram pierderile generate de piata romaneasca printr-o vanzare mai echilibrata catre export.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Club BUSINESS Magazin,
comert,
consum
/club-bm/mai-poate-reveni-consumul-6099945
6099945
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.