Mai poate reveni consumul?

Postat la 10 mai 2010 55 afişări

Consumul a fost in perioada 2003-2008 principalul motor de crestere al economiei romanesti, permitand celor mai multi dintre producatori si comercianti sa inregistreze cresteri record. Pe cat de accelerata a fost cresterea, pe atat de abrupta caderea din ultimul an. Invitatii clubului organizat de BUSINESS Magazin impreuna cu casa de avoactura PeliFilip au discutat despre sansele de revenire a consumului in urmatorul an.

BUSINESS MAGAZIN: Perspectiva retailerului care cauta un spatiu comercial care este?

ILAN LAUFER: Cand a lovit criza, retailerii se aflau deja intr-o situatie dificila, pentru ca toate contractele de inchiriere semnate anterior, in perioada 2004-2006, cand a fost o explozie, aveau conditii foarte dure, care nu le permiteau sa iasa din contract, care presupuneau garantii ridicate. O solutie pentru a putea reduce costurile si inchide anumite puncte de lucru neperformante a fost insolventa, singura metoda care te protejeaza juridic sa iei o asemenea decizie. Dau un exemplu destul de reusit al lui Lee Cooper care, la intrarea in criza avea 34 de magazine si se pregatea sa deschida inca 5, compania reusind prin insolventa sa inchida 12 magazine si sa-si revina cat de cat pe picioare. Retailerii se gandesc in perioada asta cum sa depaseasca problemele, fiind dispusi sa renunte la marjele de profit asa incat doar sa supravietuiasca. Schimbarea este insa evidenta: un retailer care se gandeste acum sa deschida un nou magazin este dorit acum de toata lumea, in timp ce in trecut proprietarii centrelor comerciale isi permiteau sa refuze clienti care ajungeau chiar sa supraliciteze pentru anumite spatii. Acum e cel mai bun moment pentru extindere, conditiile contractuale fiind probabil cele mai bune din istorie. Iar sumele facturate sunt mai putin importante acum, pentru ca o buna parte din aceste sume nu sunt niciodata incasate, propietarii fiind dispusi sa accepte chiriasii care intarzie plata chiriei doar pentru a avea spatiul ocupat.

IULIAN STANCIU: eMAG tocmai a deschis un showroom la Timisoara. Am fost la Iulius Mall care ne-a cerut initial 50 de euro chirie pe metru patrat, pret diminuat ulterior la 40 de euro, in conditiile in care poate un sfert din spatii erau goale. In schimb, langa mall am gasit spatiu unde platim 12 euro pe metru patrat.

BOGDAN DANCAU: Romania inca nu a ajuns la un nivel de maturitate. E inadmisibil sa ai o retea de peste 100 de magazine si sa deschizi cateva zeci de magazine pe an si brusc, in cateva luni, sa inchizi alte cateva zeci. E inadmisibil ca un retailer de pantofi sa aiba datorii de 100 de milioane de euro. Si nu e doar vina retailerilor, ci si a bancilor care au finantat, insetate de crestere, care au acordat credite doar pe baza stocurilor puse drept garantie.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Club BUSINESS Magazin,
comert,
consum
/club-bm/mai-poate-reveni-consumul-6099945
6099945
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.