In vino veritas

Autor: Cristina Roşca, Mădălina Dediu Panaete Postat la 07 august 2017 1573 afişări

Licoarea lui Bacchus a cucerit de-a lungul anilor papilele gustative ale pasionaţilor de vin şi a câştigat un loc de cinste şi în portofoliile unora dintre cei mai importanţi oameni de afaceri din lume. Unii au investit în podgorii pe colinele din Toscana sau Bordeaux, în timp ce alţii au pariat pe colecţii de sute sau mii de sticle a căror valoare creşte odată cu vârsta şi al căror randament este similar cu cel al aurului sau al operelor de artă.

JEAN VALVIS

NUME CRAMĂ: DOMENIILE SÂMBUREŞTI

LOCALIZARE: JUDEŢUL OLT

SUPRAFAŢĂ: 500 HA, DIN CARE 280 HA PE ROD

ALTE INFORMAŢII: 35 HA SE AFLĂ ÎN RECONVERSIE

INVESTIŢII REALIZATE: 20 MIL. EURO

VÂNZĂRI: 1,1 MILIOANE DE LITRI

ALTE AFACERI: APĂ MINERALĂ (AQUA CARPATICA), AGRICULTURĂ, ENERGIE

VINURI PENTRU NOUA GENERAŢIE

OMUL DE AFACERI JEAN VALVIS,  CU CETĂŢENIE GREACĂ ŞI ELVEŢIANĂ, A AJUNS PRIMA DATĂ ÎN ROMÂNIA ACUM MAI BINE DE 20 DE ANI ŞI A PUS MAI ÎNTÂI PE HARTA BRANDURILOR ROMÂNEŞTI NUME PRECUM DORNA (APĂ MINERALĂ) ŞI LADORNA (LACTATE), PE CARE MAI APOI LE-A VÂNDUT CĂTRE COCA-COLA HBC ŞI LACTALIS.

După ce a semnat unele dintre cele mai importante tranzacţii de pe piaţa locală, Jean Valvis a clădit alte afaceri în industria alimentară, pe care spune că vrea să le dea mai departe copiilor săi. Prima a fost cea cu vinuri, Domeniile Sâmbureşti, iar cea de-a doua Aqua Carpatica, brand de apă minerală naturală care a ajuns pe primele locuri în clasamentul vânzărilor, lângă „sora sa acum vitregă” Dorna. 

Jean Valis a intrat în 2005 în afacerile cu vin, cumpărând 500 de hectare din podgoria Sâmbureşti. De atunci a investit peste 20 de milioane de euro în acest business şi a ajuns să producă circa 1,1 milioane de litri de vin, adică mai bine de 1,5 milioane de sticle.

„Diferenţele dintre industria vinului şi alte sectoare sunt multe: vinul este mult mai puţin strategic decât apele minerale. Avantajul competitiv la nivel internaţional este mult mai mic în cazul vinurilor, competiţia preţurilor mult mai mare, iar numărul de competitori încă şi mai mare. Vinul are un caracter mai artistic, mai artizanal decât apele minerale, dar la apă se pot face volume mult mai mari”, afirmă Jean Valvis, care are în podgoria Sâmbureşti aproximativ 500 de hectare cu viţă de vie, dintre care 280 de hectare pe rod, iar alte 35 hectare sunt în reconversie.

„Acest business va rămâne, bineînţeles, în familie”, mai spune Jean Valvis, care a ajuns cu vinurile din podgoria Sâmbureşti în mai bine de 19.000 de magazine şi restaurante din toată ţara. Printre soiurile cultivate la Sâmbureşti se numără Fetească regală, Cabernet sauvignon, Sauvignon blanc, Fetească albă, Fetească neagră sau Chardonnay. Compania are în portofoliu brandurile Domeniile Sâmbureşti, Sâmburel de Olt şi Chateau Valvis.

Compania Viti-Pomicola Sâmbureşti SA, prin care Jean Valvis controlează Domeniile Sâmbureşti, a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 15,3 milioane de lei, în creştere cu 21% faţă de anul precedent, arată datele de pe site-ul Ministerului de Finanţe. Pentru anul acesta, antreprenorul şi-a propus să ajungă la un business de 18 milioane de lei.

Vinurile din crama din judeţul Olt ajung în 19.000 de puncte de vânzare, adică în toate magazinele din comerţul modern din România, în 20% din unităţile din comerţul tradiţional, adică în aproximativ 14.000 de magazine, dar şi în circa 3.000 de locaţii HoReCa, adică 10% din total.  

DANIEL GUZU

NUME CRAMĂ: DOMENIILE PANCIU

LOCALIZARE: ŢIFEŞTI (ZONA PANCIU, JUDEŢUL VRANCEA)

SUPRAFAŢĂ: 120 HA

ALTE INFORMAŢII: LÂNGĂ CRAMĂ, ANTREPRENORUL CONSTRUIEŞTE UN HOTEL CU 30 DE CAMERE

ALTE AFACERI: DURAZIV (MATERIALE DE CONSTRUCŢII), ANA ARE (DULCEŢURI, SUCURI)

ÎNAPOI LA ORIGINI

PENTRU DANIEL GUZU, PROPRIETARUL PRODUCĂTORULUI DE MATERIALE DE CONSTRUCŢII DURAZIV, INVESTIŢIILE ÎN INDUSTRIA VINULUI AU O LATURĂ EMOŢIONALĂ.

Originar din Ţifeşti (jud. Vrancea), antreprenorul s-a decis în urmă cu mai bine de un deceniu să cumpere terenuri cu viţă de vie de la mici proprietari din zona natală, iar acum a ajuns la aproximativ 120 de hectare. Aici, a cultivat soiuri precum Fetească neagră, Fetească albă, Chardonnay, Sauvignon blanc, Cabernet sauvignon, Fetească regală, Muscat ottonel sau Băbească neagră.

Anul trecut, crama deţinută de Daniel Guzu a îmbuteliat 500.000 de sticle de vin liniştit şi spumant, iar pentru anul acesta crama Domeniile Panciu şi-a propus să ajungă la o producţie de 600.000 de sticle pe care să le vândă atât în ţară, cât şi la export. Circa 5% din producţia cramei pleacă în străinătate în ţări precum China, Marea Britanie şi SUA.

Compania are în portofoliu branduri precum Domeniile Panciu, dar şi Sagio, care sunt prezente atât în restaurante, cât şi în reţelele de magazine. În trecut, crama Panciu era cunoscută pentru vinurile de pe segmentul economic, dar acum antreprenorul vrea să se axeze mai mult pe gama premium, acolo unde cererea este în continuă creştere. Antreprenorul a schimbat numele cramei în Domeniile Panciu. 

Pe lângă brandul de vinuri, Daniel Guzu deţine şi brandul de sucuri şi dulceţuri „Ana are“. Conform informaţiilor furnizate anterior de Daniel Guzu, vinurile Domeniile Panciu sunt prezente în reţele de magazine precum Auchan, Carrefour şi Cora. Pentru dezvoltarea afacerii cu vinuri, antreprenorul va deschide un hotel cu 30 de camere în podgoria din judeţul Vrancea şi pariază pe turismul viticol. Daniel Guzu este cunoscut în special pentru businessurile din construcţii pe care le-a pus pe picioare. El este fondatorul producătorului de lacuri şi vopsele Fabryo, pe care l-a vândut fondului de investiţii suedez Oresa Ventures. Cele 20 de milioane de euro pe care le-a obţinut din vânzarea Fabryo le-a reinvestit în compania Duraziv şi în producţia de vin şi fructe.

Duraziv deţine trei unităţi de producţie: de mortare uscate, de vopsele şi tencuieli pe bază de apă şi una de profiluri metalice, toate situate în localitatea Popeşti-Leordeni, lângă Bucureşti.  

PIERO ANTINORI

NUME CRAMĂ: VIILE METAMORFOSIS

LOCALIZARE: VADU SĂPAT, JUD. PRAHOVA (DEALU MARE)

SUPRAFAŢĂ: 70 HA

ALTE AFACERI: PRODUCĂTORUL DE VIN MARCHESI ANTINORI (ITALIA)

DIN TOSCANA ÎN DEALUL MARE

POVESTEA CRAMEI VIILE METAMORFOSIS A ÎNCEPUT ÎN URMĂ CU CIRCA 15 ANI, CÂND GIANCORRADO ULRICH, ACUM PREŞEDINTELE COMPANIEI, A FĂCUT PRIMA VIZITĂ ÎN ROMÂNIA.

Impresionat de calitatea vinurilor locale, s-a întors în Italia şi a devenit interesat de industria vinurilor din România şi de posibilităţile de a investi aici. A prezentat ulterior proiectul marchizului Piero Antinori, iar în final, cu ajutorul lui Fiorenzo Rista, în prezent oenologul Viilor Metamorfosis, au ales regiunea Dealu Mare pentru a construi o cramă. Casa Antinori, una dintre cele mai mai vechi familii din Italia, are deja experienţa investiţiilor în sectorul viticol din SUA, Chile, Ungaria şi Malta, iar o parte din producţia de la Dealu Mare ia calea exportului, potrivit celor mai recente date. Familia Antinori produce vin de mai bine de 600 de ani, iar în prezent afacerea este condusă de marchizul Piero Antinori, asistat de cele trei fiice - Albiera, Allegra şi Alessia, implicate şi ele în afacere.

„Credem cu convingere în potenţialul viticulturii româneşti. Avem încredere în viitorul acestei ţări”, spune în povestea cramei de pe site-ul companiei Piero Antinori, preşedintele Marchesi Antinori. În 2008, italienii au cumpărat terenuri şi au investit în replantarea cu viţă de vie, dotarea cu utilaje agricole, achiziţia şi reabilitarea completă a cramei de la Vadu Săpat din judeţul Prahova. În total, investiţiile au depăşit 5 milioane de euro, conform celor mai recente date.

Întregul domeniu pe care îl deţine Viile Metamorfosis în Podgoria Dealu Mare are 100 de hectare, din care circa 67 de hectare sunt plantate cu viţă de vie. Familia italiană a plantat 12 soiuri, între care Cabernet sauvignon, Fetească neagră, Negru de Drăgăşani, Fetească regală, Fetească albă. Viile Metamorfosis cultivă şi struguri ecologici pe o suprafaţă de aproximativ 15 hectare, pe care sunt plantate sortimente precum Cabernet sauvignon, Fetească neagră sau Negru de Drăgăşani.

Anul trecut, compania a avut o cifră de afaceri de aproape 2,6 milioane de lei, conform datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe. Printre brandurile din portofoliul companiei se numără Via Colţul Pietrei, Via Marchizului, Fluturi sau Cantvs Primvs.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.