De ce a refuzat Luchi Georgescu 60 de milioane de euro

Postat la 01 aprilie 2017 1597 afişări

Seceta din ultimii trei ani "ne-a «rezolvat» pe toţi, în toată Europa", afirmă Luchi Georgescu, care completează că piaţa se contractă şi din pricina sărăcirii populaţiei, care păstrează în coşul de cumpărături laptele şi uleiul, dar renunţă la sticla de vin. Cifrele sunt cât se poate de grăitoare: dacă în 2008 piaţa vinului îmbuteliat fusese evaluată la 450-500 de milioane de euro, în prezent valoarea se plasează la 350 de milioane de euro. Totuşi, la aceste valori se mai adugă în jur de 20%, ce reprezintă vinurile vrac şi piaţa neagră; despre autoconsum nu sunt niciun fel de informaţii. Piaţa definită şi cuantificată indică un nivel al consumului per capita de 24 de litri pe an. Pentru comparaţie, francezii consumă în jur de 50 litri pe cap de locuitor pe an.

Cei mai importanţi producători autohtoni, din perspectiva volumelor vândute şi a cifrelor de afaceri, sunt Murfatlar, Vincon, Jidvei, Halewood şi Cotnari. Pe de altă parte, chiar dacă piaţa vinului a înregistrat anul trecut o scădere de 10% faţă de 2010, conform estimărilor Patronatului Naţional al Vinului şi Viei din România, există şi o tendinţă pozitivă. Partea bună, punctează Ovidiu Gheorghe, director general al organizaţiei, este "creşterea semnificativă a segmentului vinului de calitate". În ciuda faptului că anul trecut la nivelul consumatorilor nu au fost resimţite ameliorări în ceea ce priveşte bugetul alocat consumului de produse alimentare, "vânzările de vin de calitate au crescut în România în 2011 faţă de 2010", spune Gheorghe. Un indiciu este şi faptul că numărul însemnelor de certificare pentru vinul DOC comercializate a crescut anul trecut cu 15%, comparativ cu 2010, ca volum fiind foarte apropiat de anul 2009 (32.765.000 însemne DOC în 2011 faţă de 34.175.000 însemne DOC în 2009), conform datelor Oficiului Naţional al Viei şi Produselor Vitivinicole (ONVPV).

Totuşi greutăţi în industrie sunt la tot pasul şi apar chiar şi unele noi, un exemplu fiind ceea ce antreprenoarea numeşte "fenomene conexe". "A apărut din nou vinul vrac, ca răspuns la scăderea puterii de cumpărare. Dar cea mai periculoasă zonă este cea a băuturilor «de tip vin»", semnalează Georgescu. Pentru că băuturile care induc impresia că sunt vin fără a fi ("de aceea trebuie citită eticheta, ca să ştii ce bei") pot fi de-a dreptul nesănătoase. Al treilea fenomen este apariţia afaceriştilor en-gros, a căror activitate se derulează în cel mai bun caz în zona gri şi împiedică producătorii să ştie exact cui se adresează. În comerţul modern Vincon vinde şi acum direct. Dar înainte de criză vinurile sale ajungeau "în retailul mic prin distribuitori; apariţia angrosiştilor ne împiedică să avem o strategie coerentă în a duce anumite tipuri de marfă ţintit - că e vorba de magazin cu autoservire, mixt sau un restaurant". Or, pentru fiecare canal are nevoie de produse şi distribuţie corespunzătoare, "pentru că n-o să duci vinuri premium în Gara de Nord". Una peste alta, spun reprezentanţii companiei, "comerţul, care nu este Albă ca Zăpada, dar avea nişte canale şi reguli cât de cât respectate, s-a bulversat şi mai mult. Acum se aplică regula «scapă cine poate»".

Compania vinde în reţelele moderne de retail aproximativ 45% din produse, iar comerţul tradiţional şi Horeca au contribuit anul trecut cu aproximativ 55% la realizarea cifrei de afaceri. Aşteptările pentru anul în curs se referă la o cifră de afaceri similară celei de anul trecut - 30 de milioane de euro, în condiţiile în care piaţa continuă trendul descendent din ultimii ani, iar producţia de vin a scăzut, din pricina secetei, cu 40%. Or, din cauza cantităţilor în scădere de struguri din 2012, Luchi Georgescu se aşteaptă la creşterea preţurilor la vin atât în România, cât şi la nivel mondial. Aceasta s-ar traduce în creşterea profitabilităţii companiei, pentru că podgoriile pe care le are nu au fost calamitate. Şi Vincon vinde peste hotare doar vinuri îmbuteliate, ce reprezintă sub zece procente din producţie, cea mai importantă pondere fiind adjudecată de contractul de export către piaţa chineză, în valoare de un milion de euro pe an.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Proprietar,
Vincon,
Luchi Georgescu
/cover-story/de-ce-a-refuzat-luchi-georgescu-60-de-milioane-de-euro-16216290
16216290
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.