De ce a refuzat Luchi Georgescu 60 de milioane de euro

Postat la 01 aprilie 2017 1597 afişări

Societatea la acel moment era un fost Vinalcool din perioada comunistă, adică se ocupa strict de prelucrare, de îmbutelierea vinului, neavând nicio palmă de podgorie. "Pe mine mă atrăgea vinul ca băutură şi ca poveste; e un domeniu spectaculos, dincolo de greutăţi oferă şi satisfacţii." Luchi Georgescu spune că până în prezent nu cunoaşte alt domeniu mai frumos, mai cu seamă că "are o aromă specială". Din pricina asta nici nu s-a îndurat să se despartă de societate, chiar dacă suma oferită în 2008 de un fond de investiţii - de 60 de milioane de euro, pare mai mult decât generoasă. De-atunci nici n-a mai deschis uşa pentru cei interesaţi de discuţii pe acest subiect.

Şi totuşi "fericirea se măsoară în mililitri", pentru cei din domeniu, iar greutăţile s-au dovedit a fi multe. De pildă, lipsa unei mărci, a informaţiilor despre piaţă, a cercetării, a unui sistem informatic, a podgoriilor. Pentru că în ciuda faptului că Vinalcoolul din Vrancea, înfiinţat în 1949, era cel mai mare exportator de vinuri din perioada comunistă, vânzările erau doar vrac. Iar când Luchi Georgescu a mers la negocieri cu principalii cumpărători, în Germania, "ne-au umilit, deşi eu nu sunt sensibilă, pentru că sunt obişnuită cu greutăţile". Din acel moment antreprenoarea a refuzat să mai vândă vreodată vinuri neîmbuteliate şi este la fel de hotărâtă şi acum, când, din pricina scăderii puterii de cumpărare, produsele ieftine câştigă tot mai mult teren. "Sunt căpoasă, nu vreau să vând decât la sticlă."

La un moment dat a constatat că planul de-acasă nu se potriveşte cu cel de la târg. "Îmi imaginam că o să fac Vincon după chipul şi asemănarea dorinţelor mele", povesteşte antreprenoarea, care mărturiseşte că era la un pas să distrugă firma. "Mi-am imaginat că toată lumea vrea vinuri roşii seci, băute în pahare cu picior, la lumina lumânărilor şi cu sunet de viori." Doar că realitatea era complet diferită în urmă cu 12 ani şi, pentru a afla ce vor, de fapt, cumpărătorii, preşedinta Vincon şi-a pus tenişi şi o şapcă, a luat o listă cu întrebări ("ulterior am văzut că nu erau cele mai bune") şi a început să întrebe oamenii din Mall Vitan (Bucureşti) ce obiceiuri de consum au.

Aşa a aflat că românii sunt, în privinţa consumului de vin, pe un sens complet diferit faţă de tendinţele din ţările cu tradiţie - pentru că România este al zecelea producător mondial de vin. La noi sunt preferate în proporţie de 70% vinurile albe, în vreme ce în ţările cu tradiţie acelaşi procent este adjudecat de vinurile roşii. La fel de diferit este gustul local în privinţa conţinutului de zahăr. "În loc să ne îndreptăm spre vinuri roşii seci, care este tendinţa cvasigenerală, noi am migrat, pe parcursul ultimilor 12 ani, de la vinuri dulci şi demidulci spre demidulci şi demiseci." Într-un deceniu, vinul roşu abia a ajuns de la 15% la 30% pondere în consum, deşi licoarea este mai valoroasă pentru organism, conţinând o cantitate mare de antioxidanţi.

Drumul firesc al strugurilor este dinspre podgorie spre centrele de vinificaţie, dar la momentul preluării Vincon nu avea deloc viţă-de-vie. "Ne-am apucat să facem viticultură, eu neştiind nimic", recunoaşte franc antreprenoarea. O bază de informaţii avea în schimb Georgel Costache, directorul general al companiei, care lucra deja la firma de vinificaţie. Costache este, conform propriilor spuse, singurul oenolog român care a urmat cursuri la Institutul de Vinuri din Bordeaux vreme de doi ani. Iar "anul acesta a fost cel mai frumos din viaţa mea", povesteşte el, cu trimitere la faptul că a câştigat marea medalie de aur la Bruxelles, oferită celor mai pricepuţi cinci degustători de vin din lume la cel mai cunoscut concurs internaţional de vinuri.

Costache spune că viticultorul poate fi comparat cu un doctor de terapie intensivă prin prisma cunoştinţelor pe care trebuie să le aibă şi a vitezei de reacţie la nevoie. "Ne-am apucat să facem treaba asta puţin haotic iniţial; am luat ferme, le-am curăţat", explică antreprenoarea. Compania, care angajează acum 700 de oameni, are acum în jur de 2.000 ha cu podgorii proprii, dar în fabricile de vin intră şi struguri cumpăraţi de la alţi producători.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Proprietar,
Vincon,
Luchi Georgescu
/cover-story/de-ce-a-refuzat-luchi-georgescu-60-de-milioane-de-euro-16216290
16216290
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.