Cum şi-a început cariera Mark Hilton, executivul care conduce afacerile KFC, Pizza Hut şi Taco Bell pe piaţa locală

Autor: Ioana Matei Postat la 25 septembrie 2017 2061 afişări

Galezul Mark Hilton aseamănă businessul cu un joc de rugby, sport de care a fost pasionat în copilărie: o echipă are succes atunci când diferitele individualităţi reuşesc să funcţioneze împreună.

Dacă ar avea posibilitatea să se întoarcă în timp, Mark Hilton spune că nu ar schimba nimic: „Această ţară mă impresionează cu adevărat şi fiecare piaţă are provocările ei, Regatul Unit nu este diferit, sunt destule provocări în prezent şi acolo. Spune că nu regretă deloc decizia venirii în România, cei şase ani petrecuţi aici au fost excelenţi, iar experienţa de expat aici a fost una cât se poate de plăcută. „Am văzut o bună parte din ţară, mai ales pentru că am vizitat noi locaţii ale Pizza Hut şi KFC şi este în mod clar frumoasă. Lucrul care mă impresionează mai mult decât orice sunt oamenii, sunt complet sincer în privinţa acestui lucru. Cred că oamenii pe care i-am întâlnit, din organizaţia noastră, sunt foarte dedicaţi, foarte muncitori, dar totodată au un temperament latin, aşadar vor să se simtă bine, să se distreze. Expresia «Work hard, play hard» se potriveşte foarte bine psihologiei de aici.” Consideră că românii sunt caracterizaţi de un amestec între predispoziţia spre învăţare, intelect şi capacitatea de a-şi dori să se distreze. „Este o combinaţie mult mai bună, cel puţin în ceea ce îi priveşte pe oamenii pe care i-am întâlnit eu, decât în cazul celor pe care i-am întâlnit în alte ţări.”

Ce altceva ar fi făcut dacă nu ar fi mizat pe HoReCa? Răspunde tot printr-o conexiune referitoare la locul în care a crescut: „Ţara Galilor este cunoscută prin două lucruri: oile şi jocul de rugby. Aşadar, în copilărie îmi plăcea să joc rugby şi am fost destul de afactat când fiul meu cel mai mic, de 17 ani, nu a fost selectat pentru a juca în echipa naţională de juniori”. Spune că jocul de rugby oferă lecţii bune şi pentru o afacere. „Poţi să fii gras sau slab, rapid sau încet, nu contează. Există câte un loc pentru fiecare, de orice mărime; o echipă de rugby câştigătoare este una în care toate aceste persoane diferite joacă în armonie. Despre aceasta este şi businessul.”

Când era tânăr, şi-ar fi dorit să fie jucător de rugby, iar apoi, când a mai crescut, şi-a dorit să fie veterinar. „Chiar dacă pe plan emoţional mi-ar fi plăcut să fiu jucător de rugby, mă simt norocos că fac ceea ce fac fiindcă, am spus mai devreme, lucrez cu două dintre cele mai bune lucruri din lumea asta: mâncarea şi oamenii, mă simt foarte norocos.” Se autodescrie ca fiind pasionat de oameni, iar când ar fi să numească un cuvânt reprezentativ pentru experienţa sa profesională, foloseşte termeni precum dezvoltator, coach, creator de oportunităţi. Iar când vine vorba despre timpul petrecut în România, foloseşte simplu „fun”. „A fost un privilegiu să fiu aici, sper să fiu în continuare pentru mulţi dintre anii care vor urma.”

Românii lasă anual în restaurantele de tip fast-food circa 2 mld. lei, piaţa fiind dominată la vârf de companii internaţionale precum McDonald’s şi KFC, arată o analiză a ZF pe baza datelor Euromonitor. Premier Restaurants România, compania care operează McDonald’s, este liderul pieţei şi controlează 29% din valoarea acesteia şi 31% ca număr de tranzacţii (compania are afaceri anuale de circa 600 mil. lei). McDonald’s este lider pe acest segment şi din punctul de vedere al numărului de angajaţi, care a ajuns la aproape 5.000. Premier Capital, partenerul maltez pentru dezvoltare al McDonald’s în şase ţări europene, a preluat anul trecut şi reţeaua din România, potritivit ZF.

Pe locul secund se află KFC. Grupul de restaurante controlat de antreprenorii Nicolae Badea, Radu Dimofte şi Lucian Vlad, ce cuprinde brandurile KFC, Pizza Hut, Pizza Hut Delivery, Cinnabon, Hard Rock Cafe şi Paul, a terminat anul trecut cu afaceri cumulate de peste 640 mil. lei (142 mil. euro), în urcare cu 25% faţă de 2015, potrivit ZF. Societatea US Food Network, care opera reţeaua de peste 60 de restaurante KFC (de anul acesta, US Food Network şi American Restaurant System s-au unit sub umbrela Sphera Franchise Group), a avut anul trecut o cifră de afaceri de 417 mil. lei, în creştere cu 26,5% faţă de 2015. Societatea American Restaurant System, care operează lanţul Pizza Hut, a avut anul trecut o cifră de afaceri de 96 mil. lei.

Jucătorii internaţionali îşi împart piaţa şi cu afaceri locale precum SaladBox, brand românesc de restaurante cu servire rapidă dezvoltat de Dan Isai, Radu Lupaş, Daniel Lar şi Vlad Lupaş (care a decedat). În prezent, grupul are peste 50 de restaurante în România, iar în 2016 a deschis restaurante în Ungaria şi Algeria. Anul acesta, Salad Box a deschis noi unităţi în Marea Britanie (Londra) şi în Statele Unite ale Americii (Miami şi New York). Pe lângă brandul Salad Box, grupul mai deţine şi brandul Pep & Pepper, prezent în Bucureşti cu patru restaurante şi cu care proprietarii vor să ajungă la 30 de unităţi în 2018, prin investiţii directe şi prin deschiderea posibilităţilor de francizare, potrivit ZF. Compania a avut anul trecut afaceri de peste 26 de milioane de euro.

Din punctul de vedere al numărului de unităţi, în lupta de pe segmentul servirii rapide a intrat din 2012 şi lanţul de restaurante Spartan, care a ajuns la 33 de restaurante răspândite în ţară. Acesta face parte din grupul de francize Strong MND Croporate, companie francizoare care deţine şi platforma francizelacheie.ro. Lanţul de restaurante a fost fondat în 2012 de antreprenorul Ştefan Mandachi şi a ajuns la o cifră de afaceri la nivelul grupului (dintre care 13 restaurante proprii şi restul, francizate) anul trecut de 14 milioane de euro. În toate cele 33 de unităţi lucrează peste 700 de oameni. În luptă mai intră şi fast-food-urile şi şaormeriile locale.

Capitalism cu origini americane

Yum! Brands, Inc. sau Yum!, fosta Tricon Global Restaurants, este o companie cu origini americane care operează brandurile Taco Bell, KFC, Pizza Hut şi WingStreet în întreaga lume, cu excepţia Chinei, unde acestea sunt operate de o companie separată, Yum China. Înainte de 2011, Yum! deţinea şi brandurile de restaurante Long John Silver's şi A&W. Compania are sediul central în Louisville, Kentucky, şi este una dintre cele mai mari de pe segmentul celor cu servire rapidă din punctul de vedere al numărului de unităţi – cu peste 43.000 de restaurante, în peste 135 de ţări şi teritorii. Yum! a înregistrat anul trecut venituri nete de peste 6,36 miliarde de dolari şi are aproximativ 90.000 de angajaţi.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.