Unde au disparut masini de 2,5 mld. euro intr-un an

Postat la 24 noiembrie 2009 62 afişări

Prabusirea consumului in ultimul an a lovit din plin unul dintre cele dinamice sectoare de dupa Revolutie - vanzarile de masini. In cel mai prost an dintre ultimii zece, chiar si pionierul comertului cu masini, Ion Tiriac, a decis sa renunte la actiunile pe care le mai avea in cadrul importatorului Mercedes-Benz.

"Si in Romania, ca si la nivel european, piata premium a fost afectata de criza financiara. Cu toate acestea, obiectivul este ca BMW sa devina cea mai bine vanduta marca din acest segment. Cu toate ca nu putem schimba piata, putem lansa noi programe in ceea ce priveste satisfactia clientilor", a declarat Breschan.

Automobilele BMW inregistreaza printre cele mai ridicate importuri second-hand la nivel national, ocupand un loc in top trei aproape in fiecare luna, ceea ce a dus la cresterea parcului de masini BMW din tara. Acest lucru generaza si o cerere ridicata pentru activitatea de service. "Spre deosebire de alte tari din Europa, in Romania avem mai multa nevoie la nivel national de service-uri decat de showroomuri, deoarece s-au importat second-hand foarte multe automobile BMW, care acum trebuie intretinute", a spus Stephan Breschen.

Danke, Frau Merkel

Vremea preturilor mici la masini pare ca a luat sfarsit, cel putin asa afirma dealerii. Pare paradoxal, insa desi piata a scazut cu mai mult de jumatate in primele sase luni ale acestui a fatade anul trecut, dealerii au reusit sa scape de stocuri de masini.

Explicatia este si de aceasta data simpla si, mai ales, neasteptata: programul "Rabla" din Germania, prin care statul acorda o reducere de pret de 2.500 de euro pentru achizitionarea unei masini noi in schimbul casarii uneia vechi. Cererile impresionante (au fost alocate fonduri pentru doua milioane de masini noi) au facut ca toate masinile noi care erau in stocuri nu doar in Germania, ci si in tarile din jur sa fie atrase ca de un magnet.

Potrivit estimarilor, in Germania au fost exportate pana la 20.000 de masini noi din Romania, fara a lua in calcul Automobile Dacia. "Sute de trailere au iesit din Romania. Atat dealerii mari, cat si cei mici au facut export de masini. {i la noi au venit cativa comercianti din Germania sa ne intrebe. Erau interesati de masini cat mai echipate. Le-am dat ce au vrut ei, dar si ce am vrut noi - masini care nu mergeau atat de bine pe piata romaneasca", recunoaste Sorescu.

Exporturile de masini sunt evidentiate si prin diferentele mari intre statisticile privind inmatricularile de masini noi (furnizate de Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor - DRPCIV) si cele de masini livrate pe piata (ale Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile - APIA).

Daca pana anul trecut cele doua valori erau destul de apropiate luna de luna, din primele luni ale acestui an livrarile de masini erau cu pana la 25% mai mari decat inmatricularile, mai ales in cazul unor marci precum Hyundai, Suzuki sau KIA. Astfel, daca la nivelul lunii septembrie Hyundai raporta la APIA vanzari de 802 autoturisme, efectiv s-au inmatriculat 253, iar aceasta diferenta se mentine de mai multe luni.

De aici si parerile aparute in piata, potrivit carora divizia auto a grupului de firme omului de afaceri Ion }iriac, unul dintre principalii jucatori din piata, a beneficiat de pe urma contactelor omului de afaceri la nivel international si a reusit sa compenseze scaderea vanzarilor din Romania cu exportul de masini in Germania.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/unde-au-disparut-masini-de-2-5-mld-euro-intr-un-an-5121479
5121479
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.